Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statisk elektricitet

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Vi har precis flyttat till ett nytt fint kontor, varje gång jag går över vår matta till min dator så får jag en statisk stöt av min dator eller vad jag nu tar i. Det är ju väldigt sällan man tar i något annat när man sätter sig ner.

Min tanke är bara hur bra detta kan vara för datorn då det är en Unibody så måste ju hårddisk, minne, moderkort vara i kontakt med chassit på något vis.

Funderar om detta verkligen kan vara bra för datorn?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-04-27 17:16

Skaffa ESD-tofflar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-27 17:32

Om datorn sitter i ett jordat uttag så tar det den vägen. Du kan ju testa om du får dig en "kyss" om sladden inte är i.

  • Medlem
  • 2011-04-28 10:30
Ursprungligen av Kajan:

Om datorn sitter i ett jordat uttag så tar det den vägen. Du kan ju testa om du får dig en "kyss" om sladden inte är i.

Svar NEJ! Det är nog en väldigt utbredd missuppfattning detta! Om man kör med den långa jordade sladden så ser det ut som att den är jordad men i själva verket är den bara dubbelisolerad! Om man plockar bort sladden vid transformatorn så ser man att det endast är två stift som går in i trafon, alltså fas + nolla. Ingen jord där inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-28 21:29
Ursprungligen av Dalle:

Svar NEJ! Det är nog en väldigt utbredd missuppfattning detta! Om man kör med den långa jordade sladden så ser det ut som att den är jordad men i själva verket är den bara dubbelisolerad! Om man plockar bort sladden vid transformatorn så ser man att det endast är två stift som går in i trafon, alltså fas + nolla. Ingen jord där inte...

Det stämmer inte. Den är inte bara dubbelisolerad utan har även jord, via ett tredje stift. Magsafe-nätadaptern har en liten metallknopp:

Här ser du att Apple-sladden har en liten metallskena som kontaktpunkt för jord, i spåret där metallknoppen passar:

Här ser du, som jämförelse, att svenska lilla "Duck-head"-kontakten inte har nån kontakt till "jordknoppen":

Ursprungligen av 2Lazy:

Min uppfattning är att alla MBP har jord, om original-el och det sitter i ett jordat uttag.

Nja, inte alla, utan bara de som sitter med orginal-sladden i ett jordat uttag. Alltså inte jordat om du använder den lilla duck-head-kontakten. Den är av Europlug (CEE 7/16) typ, vilken inte alls har nån jordledning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-29 07:57
Ursprungligen av alamode:

Nja, inte alla, utan bara de som sitter med orginal-sladden i ett jordat uttag. Alltså inte jordat om du använder den lilla duck-head-kontakten. Den är av Europlug (CEE 7/16) typ, vilken inte alls har nån jordledning.

Ok - så nu har jag mätt upp förhållandet och får revidera mitt första uttalande.
Det verkar som om det är en diod-kontakt (1,13V) med jord i mittstiftet. Det finns både resistans och oförmåga att leda strömmen i ena riktningen.

Min slutsats är att det rör sig om en "avstörningsbalans" där datorchassit skapar ett eget "jordplan" som ligger i avstört förhållande mot äkta jord, när sladden används.
Det verkar också ganska logiskt med anledning av konstruktionen används mot ojordade strömuttag.

Phuu.. Känns inte viktigt med fortsatta detaljer, tror jag.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-04-27 19:03

Var noga med att jorda dig själv innan du tar i datorn. Har själv zappat en dator så att det blixtrade till i strömuttaget och laddarn la av för gott. Det har efter det blivit en vana att alltid jorda mig innan jag tar i datorn. Man kan tex skruva in en jordsladd i ramen på skrivbordet och sedan koppla den till lämplig jord (uttag eller element) varpå man alltid tar i ramen när man sätter sig ner. Eller så kör man med extern skärm och trådlöst tangentbord och mus, men det blir ju lite dyrare

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-28 11:28

Den lilla metallknoppen som syns på laddaren är kopplad till jord. Så använder du den långa originalsladden är maskinen jordad. Använder du duckhead har du ingen jord.
Det har skrivits om det här i en annan tråd.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-28 12:50
Ursprungligen av kenjon:

Det har skrivits om det här i en annan tråd.

Vet du vilken?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-28 13:35
Ursprungligen av frazze:

Vet du vilken?

Jag googlade på site:99.se jord och fick massor av länkar. Sitter på iPad på jobbet och läste inte igenom dem, men det diskuteras där i alla fall.
Men det är väl bara att ta en multimeter och mäta jorden om du är osäker?

Så med andra ord är detta inte bra för datorn att vara statiskt laddad när man tar i den?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-28 17:24

Det bör inte vara förenat med fara att ta i chassit på en dator med statisk laddning.
Du är inte ensam om att gå på en sån matta, eller ha statiskt uppladdningsbara kläder på dig (blandmaterial).

Datorns kretsar ligger inte i "jordplan" utan mellan (+) och (-) och när du tar i datorn är det din egen överladdning som neutraliseras mot ett jordat plan. Testa att ta i en diskbänk, kran eller på metallen på ett element, det är samma sak. Min uppfattning är att alla MBP har jord, om original-el och det sitter i ett jordat uttag.

Drar man ut en tejpbit 1 dm sägs det ge en överladdning på 5 000 volt, så det kittlar ju lite i det läget när man får direktkontakt med jordplan.

Jo det förstår jag! Har en vattenburen radiator strax bredvid mig och självklart kan jag ladda ut mig på det.

Men min fråga var om det är bra för datorn att jag är statiskt laddad ca 10 ggr per dag och laddar ut mig på datorn lika många gånger.

Ursprungligen av pierrewiberg:

Jo det förstår jag! Har en vattenburen radiator strax bredvid mig och självklart kan jag ladda ut mig på det.

Men min fråga var om det är bra för datorn att jag är statiskt laddad ca 10 ggr per dag och laddar ut mig på datorn lika många gånger.

I princip ska datorn klara detta för att uppfylla kraven för CE-märkning. Jämför med ett fall på ett sjukhus för något år sedan då en en sjuksköterska blåste en röntgenmaskin med statisk elektricitet pga av bärande av foppatofflor. Sjukhuset reagerade med att förbjuda foppatofflor, vilket är att kurera symtomen och inte felet. En apparat ska klara av sånt. Speciellt en medicinsk apparat. Det är en helt annan sak att man måste bära ESD-skor och jorda sig när man är inne och rotar inne i datorn eftersom du då har forcerat det skyddande skalet.
Om du har kopplat in datorn enligt anvisning och använder originalladdare etc. ska du kunna räkna med att kunna beröra datorn utan någon form av säkerhetsprocedur som att pilla på element eller annat först utan att vara rädd att den ska gå sönder. Gör den det är det fel på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-29 16:01
Ursprungligen av pmarriott:

Om du har kopplat in datorn enligt anvisning och använder originalladdare etc. ska du kunna räkna med att kunna beröra datorn utan någon form av säkerhetsprocedur som att pilla på element eller annat först utan att vara rädd att den ska gå sönder. Gör den det är det fel på den.

Håller med om detta. Datorer klarar statisk beröring, eller SKA klara det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-29 19:04
Ursprungligen av pierrewiberg:

Jo det förstår jag! Har en vattenburen radiator strax bredvid mig och självklart kan jag ladda ut mig på det.

Men min fråga var om det är bra för datorn att jag är statiskt laddad ca 10 ggr per dag och laddar ut mig på datorn lika många gånger.

Vill du testa om du får samma fenomen om du inte har datorns nätsladd i. För min skull?

Ursprungligen av Kajan:

Vill du testa om du får samma fenomen om du inte har datorns nätsladd i. För min skull?

Gjorde ett test för din skull precis som vi båda förmodade så fick jag ingen stöt eftersom datorn då inte är jordad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-08 09:27
Ursprungligen av pierrewiberg:

Gjorde ett test för din skull precis som vi båda förmodade så fick jag ingen stöt eftersom datorn då inte är jordad.

Då skulle jag vilja påstå att du behöver inte vara orolig. Då tar det ju "rätt" väg ut till jord helt enkelt så det skadar inte datorn. Däremot så måste det vara jobbigt för dig att veta att du får dig en "jävel" var gång du tar i datorn Byt ut mattan skulle jag säga eller ha innetofflor på dig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-28 22:11

När det gäller svagström så är väll ofta (-) och "jord" (vilket man egentligen kanske inte kan kalla det på svagströmssidan) samma punkt. T.ex. i en bil så har man (-) i hela karossen. Därav så kan ju en transformator ha detta men i själva verket så går "jorden" i (-) för att sen gå över till nollan på transformatorns primärsida. Längre bak i kedjan så är i sin tur jord och nolla oftast samma punkt.

Men det hade varit intressant om trådskaparen testat om han får samma fenomen när han inte har sladden i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-29 07:27
Ursprungligen av Kajan:

När det gäller svagström så är väll ofta (-) och "jord" (vilket man egentligen kanske inte kan kalla det på svagströmssidan) samma punkt.

Nej, detta är nog fel.

Man t ex "skärmar av" med jord. Skulle jorden vara samma plan som (-) skulle effekten bli tvärt om = antenn.

All normal elektronik brukar ha ett jordplan som inte ligger i (+) eller (-).

Ursprungligen av Kajan:

När det gäller svagström så är väll ofta (-) och "jord" (vilket man egentligen kanske inte kan kalla det på svagströmssidan) samma punkt. T.ex. i en bil så har man (-) i hela karossen. Därav så kan ju en transformator ha detta men i själva verket så går "jorden" i (-) för att sen gå över till nollan på transformatorns primärsida. Längre bak i kedjan så är i sin tur jord och nolla oftast samma punkt.

Men det hade varit intressant om trådskaparen testat om han får samma fenomen när han inte har sladden i.

Det du tänker på är nog inte svagström utan likström. Där kallas (-) helt riktigt jord, men det får inte förväxlas med skyddsjord.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-29 19:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Det du tänker på är nog inte svagström utan likström. Där kallas (-) helt riktigt jord, men det får inte förväxlas med skyddsjord.

Likström kan vara svagström också. Men jag förstår din poäng och det är sant med skyddsjorden. Men jag vet inte hur det ser ut på insidan på en unibody mac, dem skulle ju i princip kunna "koppla" ihop chassit med minus. Det blir såklart ingen skyddsjord, men en typ av jordning skulle det kunna bli. Mest så jag tänkte.

Bara för att klargöra vad stark- respektive svagström innebär

Svagström - ström som inte är farlig för person, egendom eller husdjur

Starkström är det motsatta

Det har alltså inte nödvändigtvis med storleken på spänningen eller om det är lik eller växel att göra. En 12V halogenlampa (som blir 2000 grader C inne i ljuskällan) kan vara livsfarlig om den är felaktigt installerad. Likaså kan ett likströms distributionsnät vara tämligen livsfarligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-29 23:18
Ursprungligen av rikard.agren:

Bara för att klargöra vad stark- respektive svagström innebär

Svagström - ström som inte är farlig för person, egendom eller husdjur

Starkström är det motsatta

Det har alltså inte nödvändigtvis med storleken på spänningen eller om det är lik eller växel att göra. En 12V halogenlampa (som blir 2000 grader C inne i ljuskällan) kan vara livsfarlig om den är felaktigt installerad. Likaså kan ett likströms distributionsnät vara tämligen livsfarligt.

Lite OT nu, tråden berör STATISKA spänningar - samt eventuella risker för datorhaverier p g av detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-02 12:29

Vad jag minns heter det Klenspänning resp Starkström, där Klenspänning är under 50 V. Starkström (kallas även Lågspänning) 50-400 V och allt däröver är Högspänning.
Lite knäppt att de använder ström mitt i alltihop, men det är sedan förra seklets början.

Ursprungligen av kenjon:

Vad jag minns heter det Klenspänning resp Starkström, där Klenspänning är under 50 V. Starkström (kallas även Lågspänning) 50-400 V och allt däröver är Högspänning.
Lite knäppt att de använder ström mitt i alltihop, men det är sedan förra seklets början.

Det knäppa är i det här fallet tyvärr du
Du blandar ihop begreppen klenspänning har inget med svag respektive starkström att göra
Det är som precis som Rikard säger däruppe!
Svagström är sådan elektrisk ström som inte kan vara farlig för människor, husdjur eller egendom
Starkström är motsatsen.

I det här fallet spelar det alltså ingen som helst roll vilken spänning eller frekvens vi pratar om, ej heller om det är lik- eller växelström. Det handlar helt enkelt om strömmen är farlig eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 16:15
Ursprungligen av PeeMaN:

I det här fallet spelar det alltså ingen som helst roll vilken spänning eller frekvens vi pratar om, ej heller om det är lik- eller växelström. Det handlar helt enkelt om strömmen är farlig eller inte.

Jag tycker nog att det är tvärt om, för att ström ska kunna uppstå krävs en spänning, ref Ohm lag ( U = R*I)

Ursprungligen av 2Lazy:

Jag tycker nog att det är tvärt om, för att ström ska kunna uppstå krävs en spänning, ref Ohm lag ( U = R*I)

Ja, man kan vara petig om man vill... "vilken spänning eller frekvens" innebär ju faktiskt att det finns spänning... Men jag utgår ju ifrån att gemene forumbesökare inte är dum i huvudet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 07:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, man kan vara petig om man vill... "vilken spänning eller frekvens" innebär ju faktiskt att det finns spänning... Men jag utgår ju ifrån att gemene forumbesökare inte är dum i huvudet.

Alltså - hade den du rättade, mer rätt än du.

Ursprungligen av 2Lazy:

Alltså - hade den du rättade, mer rätt än du.

Nej, det är nog du som inte kan läsa eller har svårt att förstå
"vilken spänning eller frekvens", som jag skrev i inlägget, innebär ju faktiskt att det finns spänning...

Bevaka tråden