Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera nätverk i brf

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • London
  • 2002-10-30 17:26

Kan någon hålla med mig om att det är svindyrt med
80000 för att installera ett nätverk till 27 lägenheter i en bostadsrättsförening? Sedan tillkommer aktiv utrustning... Hur svårt kan det vara att dra 27 sladdar?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 17:57

tycker det är ganska billigt.

31 parhus med maximalt 7 meter mellan husen fick en offert på nätverk. Det hamnade på 7,8 miljoner... Det tycker jag avr dyrt!

Tycker priset låter rimligt. Det ska ju ändå dras en massa kablar, borras i betong, installeras uttag, etc. Sätter man ett par man så springer ju bara arbetskostnaden iväg ganska snabbt. Sen tillkommer material.

Vad gäller parhusen kanske man kan göra som i Lerberget utanför Höganäs. De kör med airport och en antenn på taket till varje hus. Villaägarna har tydligen fått sköta installationen hemma helt på egen hand, om jag förtsod min kompis som bor där rätt.

jb - det priset låter faktiskt inte dyrt i mina öron. Vi fick offert på att installera Cat5 i 85 lägenheter i vårt hus - offerten var på 360.000 kronor eller 4.000kr per jack.

Själva materialkostnaden är inte så stor utan det är jobbet att dra kablaget på rätt sätt som drar iväg. Nätverkskillarna vill nog har 450 kronor i timmen och uppåt skulle jag gissa.

  • Medlem
  • London
  • 2002-10-30 20:02

Grejen är den att hålen är borrade, vi drar om elstammarna samtidigt. Vad behöver göras då?
1)Sätta ett 19" rack i källaren.
2) Dra 4 patchkablar från varje våning ner till källare, genom befintliga hål.
3) Montera ett jack i varje lägenhet, precis innanför dörren.
Färdigt!
Sedan konfiguration och installation av switch är en separat offert. Jag jämför inte med andra offerter, jag bara menar att det varken är svårt eller tar lång tid. Jag har jobbat med det i ett antal år och inte fått några 80 papp för två veckors jobb. Det borde inte ens ta två veckor.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-10-30 20:36

Man brukar säga att det kostar runt 1000 kronor plus moms för ett uttag + kabel. Så jag tycker nog att 80000 kronor var lite väl mycket. Är det bara CAT-5/6-kabel och inget annat som ingår i priset?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jb:
Grejen är den att hålen är borrade, vi drar om elstammarna samtidigt. Vad behöver göras då?
1)Sätta ett 19" rack i källaren.
2) Dra 4 patchkablar från varje våning ner till källare, genom befintliga hål.
3) Montera ett jack i varje lägenhet, precis innanför dörren.
Färdigt!
Sedan konfiguration och installation av switch är en separat offert. Jag jämför inte med andra offerter, jag bara menar att det varken är svårt eller tar lång tid. Jag har jobbat med det i ett antal år och inte fått några 80 papp för två veckors jobb. Det borde inte ens ta två veckor.

Installatörerna är helt otroliga på att salta räkningarna. Förstår inte heller att det kan bli så sjukt dyrt att dra kablarna när jag vet hur enkelt det egentligen är.

Varför drar ni inte de kablarna själva och gör något roligare för pengarna i stället, förresten? Med dragfjäder och kroneverktyg kommer man långt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
Man brukar säga att det kostar runt 1000 kronor plus moms för ett uttag + kabel. Så jag tycker nog att 80000 kronor var lite väl mycket. Är det bara CAT-5/6-kabel och inget annat som ingår i priset?

Jag tror att man räknar på närmare 1.500kr per jack vid installation inne på ett kontor (det priset har jag hört flera gånger) och då talar vi inte om några längre sträckor.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 22:24

Martin, det stämmer. Sen är det ofta enklare i kontorsmiljö. bostäder är det mer att tänka på.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-31 09:35

Om så mycket redan är klart låter det väl lite mycket med nästan 3000:-/uttag tycker jag. Ta in fler offerter.

  • Medlem
  • London
  • 2002-10-31 09:42

Ja, för dom summorna kan jag ju köpa testutrustning och en sån där tång för att terminera tp-kabel och ändå ha rätt mycket pengar kvar. Man kanske skulle göra det själv ändå, jag kan ju gå ner till 50 000 kr för samma jobb

Tack för feedbacken allihopa!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 13:15

jag tycker man skall akta sig för att snåla in på vettigt nätverk. även om det finns andra som gör det billigare så gäller det att veta att de har kunskap och att kvaliten är lika god. att behöva göra om ett nätverk efter ett par år är ingen höjdare!

  • Medlem
  • 2002-10-31 22:13

IOFS så är ju inte Kat5 kabel-installation något man behöver vara ingeniör för.
Vi betalar 1800:- per jack inkl allt material, och våra "kontor" och studios är olika delar i en gammal tegelfabrik med ibland metertjocka väggar. Inte helt lätt miljö således.
Men visst springer kostnade för alla typer av installationer ofta iväg. Det är ju också svårt att ha koll på hur mycket det egentligen jobbas...

Erik

[ 31 Oktober 2002, 22:13: Meddelandet ändrat av: ErikG ]

1
Bevaka tråden