Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ok att köpa piratbatteri till MacBook?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-23 12:55

Tjena hej!

Har en gammal Macbook från 2008 där batteriet svullnat upp rejält (för övrigt väldigt besviken över kvalitén och att Apple inte ersätter dom) . Ska snart köpa en ny MBP men tänkte ändå köpa ett batteri till min gamla trotjänare; min fråga lyder: är det något 'piratbatteri' ni kan rekommendera? Jag menar, det kan ju knappast vara sämre än originalet.
Min andra fråga är om ni tror att batteriproblemet är löst på dom nya datorerna? Jag har ju varit väldigt nöjd med min MB förutom batteriet så klart, så jag vill gärna fortsätta med Apple.

Jag tror att ett "piratbatteri" kan vara mycket sämre än originalet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-23 14:59
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror att ett "piratbatteri" kan vara mycket sämre än originalet

Inte så säker på det faktiskt, originalbatteriet började svullna upp redan efter ca 1 år. Ett nytt kostar 1400 spänn medan kopia borde ligga på halva den summan - vilket hade du valt till en 3 år gammal dator och med tanke på att originalbatteriet blev defekt efter så kort tid?
Jag är ingen "Apple-nörd" och ingen behöver tuta i mig att allt dom gör är fantastiskt (eftersom jag haft problem med min Macbook, Ipod och nu min Iphone 4. Blir förresten ingen mer Iphone för min del efter jag tittat på HTC, hälften så snygg men dubbelt så bra). Men Mac's OS håller mig kvar vid Apple och designen är inte så pjåkig den heller

Har kollat Ebay, men hoppades på att någon köpt från någon webbutik i Sverige/EU och kan ge ett mer konkret tips. Säljs säkert piratbatterier från 100-tals tillverkare på Ebay, men vilka av dom är OK?

Jag har köpt ett batteri från Kina via eBay.uk - inga som helst problem!

Det är antagligen stor variation bland både originalbatterier och pirat. Jag har en polare som har köpt piratbatteri och -laddare till en lite äldre Macbook, medan mitt eget batteri har tuffat på i 3,5 år och är i stort sett nyskick. Det piratbatteriet jag nämnde har börjat dala lite hörde jag.

Finns alternativ även inom EU - Tyskland:

Macbook Batterie Angebote - attraktive Preise für Computer, Handy Organizer Artikel bei eBay.de

Batterierna är säkert även dom tillverkade i Kina, men det kanske kan vara tryggare att köpa med garanti på närmare håll.

Har inte köpt just Mac-batterier från Tyskland, men väl en hel del bil- och kameratillbehör därifrån och priserna är mycket behagliga och leverantörerna seriösa.

En fördel är förstås att man inte behöver vara orolig för vad tullverket hittar på, vilket kan vara ett problem med leveranser från Kina som kostar lite mer. Gäller det en hundring eller däromkring och ett "litet" paket går det bra......, men ett batteri till Mac kostar nog minst 4-500 kr.

Jag köpte tredjepartare till min MacBook, funkar bättre än originalet. Men säker kan man inte vara, jag har tidigare köpt flera Pismo-batterier, och de flesta var bra men två var det bara problem med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-23 13:13
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag köpte tredjepartare till min MacBook, funkar bättre än originalet. Men säker kan man inte vara, jag har tidigare köpt flera Pismo-batterier, och de flesta var bra men två var det bara problem med.

Vart ha du köpt den om man får fråga? Jävligt trött på att man råkar dra ut sladden på datorn... 

Ursprungligen av AlexSil:

Vart ha du köpt den om man får fråga? Jävligt trött på att man råkar dra ut sladden på datorn... 

På eBay. Riktigt billigt och det brukar funka. (Fast man skall inte köpa av någon som inte har många tidigare försäljningar.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-25 13:38

När det gäller kvalitet, så består ju batteriet av tre Li -ion celler.
Det finns inte så många tillverkare av dessa, och jag har aldrig hört talas om att celler från en tillverkare har sämre "kvalitet" än andra. Svaga punkter är väl i så fall lödningen och temp-givaren.
Cellerna används frisk inom radioflyg (framförallt elflyg) och är förhållandevis ganska dyra, men cellpriset för ett "apple" batteri (3 celler) är inte mer än ca 200-250 kr + frakt, idag.
Jag tror inte det kan uppstå kvalitetsskillnader mellan olika leverantörer, för insidan består nog av samma celler.

Det är värmen som mestadels orsakar onormalt slitage på batterierna, så om man t ex spelar mycket så att datorn blir förhållandevis varmare än andra kan det förklara varför vissa batterier går sönder fortare.

Ett tips är att låta datorn kallna innan laddning, det sliter mindre på cellerna.

Till avancerade laddare inom hobbyvärlden finns en temp-censor-givare som man fäster direkt på cellen. Där celltemperaturen styr hur mycket ström laddaren kan trycka på med. På så sätt kan man ladda snabbare, men då stryps strömmen redan runt 45-50 grader (är även ställbart på laddaren).

Dessutom utsätt de olika cellerna för olika temperatur i en MBP, vilket ger snedfördelningar vid uppladdning och de sliter mycket på de varmaste cellerna.

Min uppfattning är att batterierna tyvärr utsättes för alldeles för höga temperaturer i en MBP.
Har själv råkat ut för att ett batteripack jäst i två celler på en gång (spränger också kassetten den sitter i) och då var de som satt närmast värmen som "jäste".

Senast redigerat 2011-04-29 15:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-28 16:03

Kanske skulle tillägga att det är tre st parceller, dvs sammanlagt 6 celler i ett batteripack.

Här är en leverantör av "Apple original"- cellerna, länk.

Senast redigerat 2011-05-17 19:50
Ursprungligen av 2Lazy:

Min uppfattning är att batterierna tyvärr utsättes för alldeles för höga temperaturer i en MBP.
Har själv råkat ut för att ett batteripack gäst i två celler på en gång (spränger också kassetten den sitter i) och då var de som satt närmast värmen som "gäste".

Jag antar att du menar "jäste" och "jäst"? Och inte batterier som gästspelar i en annan dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-29 15:40
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag antar att du menar "jäste" och "jäst"? Och inte batterier som gästspelar i en annan dator.

Tack för rättelsen

Svensk sida: Batteri MacBook

Har dock inte handlat från dom själv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-23 16:44

Apple tillverkar inte egna batterier liksom hårddiskar.
Därför kan kvalitet halta lite av tillverkarna.

Apple ställer förstås höga krav på tillverkarna, men det är lite synd att batterier ska ha skyhöga priser som levereras från Apple.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-04-29 07:53

Jag köpte ett batteri från Kjell & Co till min förra MacBook, det fungerade. Men, passformen var inte den bästa, kapaciteten blev förvisso bättre men inte lika bra som när datorn var ny. Dvs. jag tror att ett originalbatteri har bättre kapacitet, men frågan är om det är värt det dubbla priset på en så gammal dator? Jag tyckte inte det.

Jag har ett piratbatteri i en gammal MacBook.. funkar kanon.

Skrev om det i den här tråden för ganska länge sedan men det funkar fortfarande lika bra:
http://www.99.se/macbook/257551-batteriet-laddar-2.html#post1882447

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-11 08:10

Jag är sugen på ett nytt till min MB och köper som alltid från ebay. Dock tänkte jag höra om det är samma batterier till alla MB?
Min är helt sluten undertill men polarns kan man öppna undertill.

Min har specen C2D 2,26, 2gb ram, Geforce9400..

Absolut newbie på apple.

/R

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-11 08:43
Ursprungligen av robber:

Jag är sugen på ett nytt till min MB och köper som alltid från ebay. Dock tänkte jag höra om det är samma batterier till alla MB?
Min är helt sluten undertill men polarns kan man öppna undertill.

Min har specen C2D 2,26, 2gb ram, Geforce9400..

Absolut newbie på apple.

/R

Den som googlar han finner! Installing MacBook Unibody Model A1342 Battery - iFixit

/R

  • Medlem
  • vasteras
  • 2011-05-17 09:56

Enkel regel du får vad du betalar för..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-17 17:24
Ursprungligen av wentura:

Enkel regel du får vad du betalar för..

Hur menar du - att dyrare automatisk är bättre?

Har vi inte läst en massa om "dyra" krånglande Apple-originalbatterier på en del trådar redan?
Jag har svårt att tänka mig att ett lägre pris än Apple skulle medföra sämre kvalitet, det är snarare tvärt om, t ex när det gäller hårddiskar och andra tillbehör.

Ursprungligen av 2Lazy:

Hur menar du - att dyrare automatisk är bättre?

Har vi inte läst en massa om "dyra" krånglande Apple-originalbatterier på en del trådar redan?
Jag har svårt att tänka mig att ett lägre pris än Apple skulle medföra sämre kvalitet, det är snarare tvärt om, t ex när det gäller hårddiskar och andra tillbehör.

När det gäller hårddiskar (eller andra tillbehör som går att köpa från annat håll) så går det ju att köpa likadana eller bättre produkter än vad Apple säljer.

När det kommer till batterier är situationen lite annorlunda, då det inte finns någon tillverkare som har exakt likadana batterier/celler som Apple själva vad jag sett. Det finns ju ingen specifikation (ja, jo MWh kan man applicera, inte identisk produkt för det..)/tillverkare att gå efter.

Det gäller inte bara Apple när det kommer till batterier, samma sak kan appliceras på alla andra datortillverkare också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-17 19:43

Om Apple själva hade tillverkning på LiPo-cellerna skulle jag förstå dina argument, men nu är det så att dessa tillverkas av andra företag ( se även tidigare inlägg - med länk till denna ). Och om SAMMA ´celler ingår i konkurrentens paket - vad är det då som säger att dyrare är bättre???? Det finns inget som tyder på detta - eller ingen som beklagar sig över "pirater" mer än "originalet".

Konklusion - Billigare = smartare.

Ursprungligen av 2Lazy:

Om Apple själva hade tillverkning på LiPo-cellerna skulle jag förstå dina argument, men nu är det så att dessa tillverkas av andra företag ( se även tidigare inlägg - med länk till denna ). Och om SAMMA ´celler ingår i konkurrentens paket - vad är det då som säger att dyrare är bättre???? Det finns inget som tyder på detta - eller ingen som beklagar sig över "pirater" mer än "originalet".

Konklusion - Billigare = smartare.

Javisst (cellerna tillverkas av ett fåtal bolag), om kopiorna presterar likadant som originalet så är det ju kanon.

Jag har inte sett någon som säger att en kopia av ett batteri till en dator presterar lika bra/bättre än originalet.
Själv så köper jag inte kopior när det gäller batterier (mer pga. garantier än något annat, hade det funnits information om att kopior är bättre eller lika bra som originalen så hade jag köpt det) , så jag har ingen egen erfarenhet, men har du det så får du gärna berätta om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-17 20:07

Jag tror du lugnt kan tänka om i de fall batteripacket är en löstagbar kassett och göra en bättre affär i stället. Det vore långsökt av Apple och hävda ett detta kan påverka datorn i övrig eller någon garanti

När det gäler MBP som måste öppnas, blir det ju svårare att hitta en ASP som går med på att du levererar en enda reservdel till vad de sätter dit, oavsett om det är hårddisk eller batteri, så där får risk kontra vinst vara "var och ens val". VAD kostar ett batteribyte hos en ASP totalt?

  • Medlem
  • Borås
  • 2011-05-17 20:58
Ursprungligen av wentura:

Enkel regel du får vad du betalar för..

Ja. När jag betalade för ett Apple original-batteri så fick jag ett som svällde upp och som jag behövde byta ut

ca. 1400kr tror jag inkl. batteri & byte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-20 13:10

jag köpte billigaste jag hittade till frugans MB 3.1, 600 kr kostade det, och det har funkat fint.

Hejsan !

Har handlat av nyttbatteri.se till min svarta Macbook och det funkar fint.
Kostade runt 600:-.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-05-24 14:14

batterikungen.se brukar rekommenderas på MW forum.

Bevaka tråden