Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskemål: InDesign för webb

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-04-28 23:09

Det hade varit fantastiskt om man kunde jobba för webb direkt i InDesign, typ som i iWeb. Varför togs den funktionen bort? Den fanns ju redan i QXP 6 och som nån halvmessyr i InD CS2...

InDesign är för tryck och ePub och Dreamweaver för webb. Att få InDesign att göra webb tycker jag blir en halvmessyr. Bättre att utveckla rutiner och funktioner som exporterar InDesign snabbt och smidigt till Dreamweaver…

Låt varje program göra det de är riktigt bra på…

Jag ser hellre att Adobe lägger resurserna i att vidareutveckla viktigare funktioner i InDesign, t.ex.

  1. Fotnoter i tabeller

  2. Multipla indexer

  3. Korsreferenser

  4. Stöd för referensssystem, t.ex. Endnote, Bookends etc.

  5. Stöd för Right-to-left skrivning (InDesign CS5 ME gör det men inte den vanliga InDesign CS5)

Så att vi f.d. FrameMaker användarna äntligen får en ersättare till FrameMaker på Mac sidan.

Senast redigerat 2011-04-29 15:24
  • Medlem
  • 2011-04-28 23:36
Ursprungligen av The Real Viking:

InDesign är för tryck och ePub och Dreamweaver för webb. Att få InDesign att göra webb tycker jag blir en halvmessyr. Bättre att utveckla rutiner och funktioner som exporterar InDesign snabbt och smidigt till Dreamweaver…

Det stämmer inte längre. InD är numera även navet i Adobes satsning på digital publicering (läs "för läsplattor").
Det är ingen slump att Iweb hyllas som ett enkelt verktyg för webbpublicering. Jag är övertygad om att det finns en marknad för en iWeb Pro/InDesign 8 Digital Publishing Edition.

Håller med Baron.

EPub vilket jag nämnde i inlägg #2 och Web är inte samma sak…

EPub är ju för läsplattor!

Min erfarenhet som programmerare är att försöker man för mycket i ett program blir det urvattnat, tungrott och slött…
Och jag tycker att det finns andra områden som är viktigare att satsa på som jag också nämnt i inlägg #2.

När de fem punkterna i inlägg #2 är genomförda kan jag tänka mig webb delen under förutsättning att det inte blir en halvmessyr samt försämrar prestandan. Dessa fyra punkterna är mycket viktiga punkter i vetenskaplig litteratur och närliknande områden. Jag kan tänka mig att dessa är viktiga i andra områden som ligger en bra bit utanför vetenskaplig litteratur.

Poängen är att Adobe bör koncentrera sig på tryck och EPub med InDesign. Då har man fot i tryckvärlden och digitala världen. Men webb, njaeee…

Adobe borde isåfall vidareutvecka Dreamweaver så att den blir enklare att använda (som iWeb) samt vara lika kraftfull som den är nu. Kanske Adobe skulle ta en titt på FCP. Ett program med tre olika gränssnitt… Dreamweaver med två eller tre gränssnitt, varav den lägsta påminner starkt om iWeb…

Samt att vidareutveckla informationsutbytet mellan InDesign och Dreamweaver.

Senast redigerat 2011-04-29 15:27
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-04-29 12:53
Ursprungligen av The Real Viking:

EPub vilket jag nämnde i inlägg #2 och Web är inte samma sak…
Dessa fyra punkterna är mycket viktiga punkter i vetenskaplig litteratur och närliknande områden. Jag kan tänka mig att dessa är viktiga i andra områden som ligger en bra bit utanför vetenskaplig litteratur.

Att indesign inte hanterar referenslistor på ett vettigt sätt är ett jätteproblem. Som för min del innebär att jag får skriva mina vetenskapliga artiklar i word och sedan, om det är upp till mig att lägga layout, exportera det till indesign med alla de problem som detta innebär. Den smidigaste lösningen vore att adobe och Thomson (som gör Endnote ett referenshanteringsprogram för vetenskapliga artiklar) kom överens om att det skulle finnas stöd för varandra. Det är ändå det program som i min erfarenhet används mest på universitet.

Fireworks då? Ingen som använder det?

Ursprungligen av andas:

Att indesign inte hanterar referenslistor på ett vettigt sätt är ett jätteproblem. Som för min del innebär att jag får skriva mina vetenskapliga artiklar i word och sedan, om det är upp till mig att lägga layout, exportera det till indesign med alla de problem som detta innebär. Den smidigaste lösningen vore att adobe och Thomson (som gör Endnote ett referenshanteringsprogram för vetenskapliga artiklar) kom överens om att det skulle finnas stöd för varandra. Det är ändå det program som i min erfarenhet används mest på universitet.

Ja, det håller jag verkligen med om. Då blir det 5 punkter!
5. Stöd för referensssystem, t.ex. Endnote, Bookends etc.

  • Medlem
  • 2011-04-29 16:04

Hah, tråden kom att handla om vad som borde in i InDesign innan det blir webbvänligare...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-04-29 17:00

Noterade att mitt inlägg spädde på off topic-delen. Kanske borde ha en tråd om vad vi önskar oss i indesign till CS6?

1
Bevaka tråden