Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bränner man DVD från iMovie?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-22 20:18

Jag har fört över filmer från min gamla Sony DV kamera och dessa klipp ligger nu i iMovie. Hur skall göra nu för att bränna ner dom på en dvd skiva så att man kan titta på dessa på tv, dator m.m Kan någon förklara för mig på ett enkelt sätt eller ge tips till mig som kan räknas som en relativ nybörjare med iMac.

Har flyttat tråden till rätt forumdel, och har förtydligat trådens rubrik.

Tänk på var ni lägger era trådar, och tänk på att alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-24 09:07

Det finns säkert tusen sätt att göra det, och några av dem säkerligen enklare, men jag gillar i alla fall http://burn-osx.sourceforge.net för att det konverterar audio och video till rätt format och bränner sedan den skiva man väljer - vanlig DVD, VCD, vanlig ljud-cd eller vad man nu är ut efter.

mvh
/genell

Kolla i inbyggda hjälpen först. Där finns en massa lessons att gå igenom.

Frågan är stor, och om du ser hjälpen först så klarnar nog mycket.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-27 10:52

tackar för det. Nu kommer en dum fråga: Var hittar jag hjälpen?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-27 11:31
Ursprungligen av man214:

tackar för det. Nu kommer en dum fråga: Var hittar jag hjälpen?

I menyraden i iMovie. Sök sedan på DVD.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-27 12:30

tackar

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-04-27 18:41

Tjena

Jag har ett problem när jag bränner i iMovie att kvalitén blir för dålig. Frågan är hur man skall göra för att få ut maximal kvalité?

Ursprungligen av Olscis:

Tjena

Jag har ett problem när jag bränner i iMovie att kvalitén blir för dålig. Frågan är hur man skall göra för att få ut maximal kvalité?

jo, men du bränner ju en DVD va...

Som skall spelas på en DVD-spelare, vilket ger 576 linjer. Du kan inte få bättre. Så är det.

Vill du ha bättre får du exportera till 1080 och ha det elektroniskt (som en fil).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-28 09:25
Ursprungligen av Olscis:

Tjena

Jag har ett problem när jag bränner i iMovie att kvalitén blir för dålig. Frågan är hur man skall göra för att få ut maximal kvalité?

Det går att ställa in kvalitetsnivån. Gå in under Project / Project info och välja "Professionell" (om man exporterat direkt från iMovie till iDVD kan det hända att den får koda om materialet för den högre kvaliteten).

Av någon outgrundlig anledning är inte högsta kvalitén inställd från början.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-28 15:55

Tjena. Måste man redigera i iDvD innan man bränner en skiva, eller kan man bränna direkt från iMovie

Ursprungligen av man214:

Tjena. Måste man redigera i iDvD innan man bränner en skiva, eller kan man bränna direkt från iMovie

Dags ni börjar kolla lite i hjälpmenyn nu va

Citat:

"Skapa en DVD
Öppna ett projekt eller markera det i projektbiblioteket i iMovie (genom att klicka en gång på dess namn) och välj sedan Dela > iDVD.

Menyn Dela visas i ett ljusgrått fält som sträcker sig längs överkanten av datorns bildskärm.

iMovie skapar en färdig version av projektet och skickar det till iDVD (ett annat program i programpaketet iLife).

iDVD öppnas med filmen i ett nytt iDVD-projekt som du direkt kan bränna till en DVD-skiva.

Om du vill veta hur du bränner en DVD-skiva väljer du Hjälp > iDVD Hjälp när programmet iDVD är öppet.
Hjälpmenyn visas i ett grått fält som sträcker sig längs överkanten av datorns bildskärm."

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-28 18:39

Så där ja....Nu börjar det likna något. Jag är väl lat av naturen, inte fan orkade jag titta i hjälpmenyn. Du skall ha tack för att du ändå förklarade på ett enkelt sätt så även jag förstod. Ja ja, jag har väl 0,1 % kunskap av vad ni sitter på om Apple-produkter. Jag återkommer om jag inte lyckas lösa nästa etapp som är att bränna skivan.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-28 19:26

var hittar jag den inställningen. Skall jag göra den innan jag skickar den till iDVD eller kan man göra det i iDVD precis innan man skall bränna skivan

Ursprungligen av man214:

var hittar jag den inställningen. Skall jag göra den innan jag skickar den till iDVD eller kan man göra det i iDVD precis innan man skall bränna skivan

Instälningen för hög kvalite är i iDVD, ligger kopplad till "info om projektet" att man renderar allt med högsta (men långsammaste) kvalité.

Se pil.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-28 20:35

Gjorde som du sade och tänkte att detta måste funka och då hjälpte iMac mig via hjälpmenyn. Hoppas det funkar. Filmen som jag förde över var 11 gb och just nu kodar iDVD mediefilen som tar 2 timmar drygt. Är det samma sak som trycker ihop filen så att den ryms på en skiva som är 4,7 gb, eller är jag helt ute och cyklar

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-28 19:33

Ok, jag gick bet. Jag skickade projektet till iDVD, men hur gör jag nu? Jag vill bara ha en enkel film att bränna, inte en massa effekter med trailers och ramar just nu...

"Hur gör jag nu" är ju hur stor fråga som helst....

Börja med iDVD's hjälp, välj ett tema etc.
Det finns också ngt som heter OneStepDVD, och t o m "OneStepDVD från film".

Läs i hjälpen, ofta finns det en "tutorial", se den/följ den.

Till 90% är det så man gör med iLife, man tänker, fan så här borde det vara - och så är det ...

Det funkar inte att vi går in och håller handen enligt en numrerad lista.

Kolla ett par hjälpstycken (de är ngt helt annat än hjälpen i t ex Word), det finns länkar till filmer t ex.
Det finns även en massa filmer på Apple.com på allt ifrån hur man hittar filer i finder till trådlöst nätverk och hur programmen i iLife-serien fungerar.

En hel hög om iMovie t ex:

Apple - Läs mer - Filmer

Även om iDVD och "magicDVD" "onestepDVD" etc.

Apple - Läs mer - Filmer - iDVD

Kollar du längst ner på sidan har du just videolänkar till
allt om Macar/OSX etc (se pil)

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-28 19:56

Tack för info:on.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-28 21:48

YIPPEH,Det funkade till slut. Dock blev det sämre kvalitet när man tittade på den brända skivan på TV:n. På iMac är det bättre kvalitet. Vad missade jag. tips och ideer

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-29 12:58
Ursprungligen av man214:

YIPPEH,Det funkade till slut. Dock blev det sämre kvalitet när man tittade på den brända skivan på TV:n. På iMac är det bättre kvalitet. Vad missade jag. tips och ideer

Om jag vore dig, skulle jag köpa mediaspelare som kopplad till TV spelar filmfiler direkt, istället för att gå via bränd DVD. Om du fortsätter att filma för eget bruk är det det absolut bästa, även om man kan behöva använda iDVD för att göra skivor till släktingar osv.

Det borde dock inte blivit så hemskt mycket sämre kvalitet med DVD. Se till att du har "Professionell Kvalitet" inställningarna. Eller att först göra filmen i iMovie, och sedan importera den till DVD och köra med bästa kvalitetsinställningarna.

Om du menar varför DVDn ser bättre ut i iMac än på TVn måste det ha med TVn att göra.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-29 18:28

Mediaspelare låter som en bra ide. Känns som lite av kvaliteten försvinner när man bränner. Tv:n är ny och har bästa bild. Någon som vet vad stabilisering betyder som man kan använda när man överför från DV-Camera till iMovie. Tar extra lång tid och resultatet såg inte bättre ut vid första anblick

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-29 19:40
Ursprungligen av man214:

Mediaspelare låter som en bra ide. Känns som lite av kvaliteten försvinner när man bränner. Tv:n är ny och har bästa bild. Någon som vet vad stabilisering betyder som man kan använda när man överför från DV-Camera till iMovie. Tar extra lång tid och resultatet såg inte bättre ut vid första anblick

Nej, det kan du nog hoppa över. Själv kör jag med HD och då blir det automatiskt sämre bild med bildstabilisering.

Jag har själv haft lite problem med att få bästa kvalitet med DVD, men vet att det går.

Jag rekommenderar denna (har själv ägt en sådan)

Western Digital TV HD Live Media Player - Hemelektronik - CDON.COM

Den läser mac-formaterade minnen och diskar. Bara att lägga filmen på en USB-minne (t.ex.) och sedan visa den på TVn via HDMI.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-04-30 06:07

Nu ger jag upp.....Snart åker skiten ut genom fönstret. Jag måste vara helt jävla dum i huvudet. Kan någon vanlig människa förklara för mig som är på en väldigt låg nivå genom att bara skriva 1. gör det. 2. tryck på den knappen etc. Enkelt steg för steg.
Först en fråga? Vad är det för skillnad när jag laddar upp filmen mellan att göra det i <dela,iDVD eller<dela,mediabläddraren. Har testat bägge. Det enda jag vill är att få fram en DVD utan en massa ramar och för-programmerad tema på.

Hur långt har jag kommit? Filmen är redigerad och klar i iMovie.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-30 15:39
Ursprungligen av man214:

Hur långt har jag kommit? Filmen är redigerad och klar i iMovie.

Starta iDVD.

I meny raden däruppe i vänstra hörnet av skärmen, under File (Arkiv på svenska), välj "One Step DVD from Movie". Välj sedan den film du skapat i iMovie. Följ instruktionerna.

har du sett och läst i hjälpen i iDVD?

Viktig skillnad: iMovie redigerar filmen, iDVD fixar till den för en DVD.

Jag skall försöka under dagen att se om jag kan skriva en punktlista.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2011-05-01 20:10

Visst har jag läst hjälpen, men det känns som det går för fort och vissa saker utelämnas. För er proffs är det säkert självklara saker, men för en annan analfabet tar det onödigt lång tid och förstörda dvd skivor.

Om jag startar iDVD, väljer "OneStepDVD från film..." i arkivmenyn så får jag fram en dialogruta som ber mig ange vart filmen är.
Jag pekar på filmen och trycker OK, filmen laddas in av iDVD och jag blir ombedd stoppa i en tom DVD-skiva i slotten.

Hur svårt kan det va?

Filmen ligger väl troligen under "Filmer" när iMovie är klart, lite osäker här.
i värsta fall får du väl söka efter den.

Fixar du inte det här nu, så får du nog ne någon visa dig på plats, nån som gjort det här förut.
har du ingen kompis som har mac?

Vad innebär "förstörda skivor" ?

Slänger den ut dem med "sense code error" eller? Eller funkar det inte i din DVD ?

1
Bevaka tråden