Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag förstår inte detta "#value"-fel i excel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-04-28 13:23

Jag har skrivit följande formel:

=VLOOKUP(G26;Sheet2!A:C;3;TRUE)

...vilken fungerar finfint för att, som i det här fallet, hitta aktuell skatt för en viss lön. Problemet är att Excel ger mig #VALUE när jag bara skriver om formeln så här:

=G26-(VLOOKUP(G26;Sheet2!A:C;3;TRUE))

(dvs vill räkna ut nettolönen direkt)

Varför blir det så?

Kan det vara så att siffran i skattekolumnen är formaterad som text?

  • Medlem
  • 2011-04-28 16:27
Ursprungligen av M. Sundbom:

Kan det vara så att siffran i skattekolumnen är formaterad som text?

Nix, helt vanliga tal. Den tidigare formeln har ju inget problem att hitta skatten utan när jag för de två samman. Jag får ut både bruttolönen samt skatten men när jag vill blanda in en formel som innefattar cellen där skatten finns så får jag samma fel. Ex om jag i H26 skriver =G26-G27, och #VALUE-felet spåras alltid till G27.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-28 16:33

G26 - skatt blir väl "nettolön", som din formel återger, men du kan väl testa med =(G26) - (VLOOKUP(G26;Sheet2!A:C;3;TRUE)).

  • Medlem
  • 2011-04-28 16:47
Ursprungligen av 2Lazy:

G26 - skatt blir väl "nettolön", som din formel återger, men du kan väl testa med =(G26) - (VLOOKUP(G26;Sheet2!A:C;3;TRUE)).

G26 är alltså bruttolönen (före skatt). I G27 där den aktuella formeln skrivs kan jag alltså hämta den aktuella skatten. Detta går bra och den återger riktiga siffror men jag kan inte sammanföra det värdet med nåt annat. I mitt fall då alltså subtrahera det från G26.

Prova med att göra ytterligare en ny cell där du tar G26-G27. Funkar det eller blir det samma fel där?

  • Medlem
  • 2011-04-28 16:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Prova med att göra ytterligare en ny cell där du tar G26-G27. Funkar det eller blir det samma fel där?

Exakt, samma fel! Har även prövat att skriva in formeln i en annan cell men samma fel fortfarande. Tycker detta är mycket märkligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-28 17:10

Kan detta vara till någon hjälp:
Orsak: En cellreferens, formel eller funktion anges som en matriskonstant.
Lösning: Kontrollera att matris -konstanten inte innehåller någon cellreferens, formel eller funktion..
Matriskonstanter kan inte innehålla cellreferenser, kolumner eller rader med olika längd, formler, funktioner eller specialtecknen dollartecken ($), parentes (()) och procent (%).

  • Medlem
  • 2011-04-28 17:36

NU ser jag!
Jag importerade skattetabellen i csv-format men gjorde mig inte av med alla onödiga mellanslag.

Då tolkar excel det som text. Ofta syns det direkt då text blir vänsterjusterad som standard till skillnad för tal. Men är det många mellanslag före siffrorna kan man lätt missa detta.

1
Bevaka tråden