Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac Shop bygger om

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan hösten 2009 har Digital Inn erbjudit medlemspriser på Apple produkter på 99mac Shop och många har passat på att köpa prylar billigare än någon annanstans (enligt PrisJakt) på svenska marknaden.

Nu är det dags för ombyggnad och jag skulle vilja ha lite idéer och feedback från er alla.

Vi har egentligen tre vägar att gå:

1. Partnershop Vi jobbar med en partner (troligen Apple återförsäljare) som säljer ett urval av produkter i 99mac Shop och hanterar även våra egna produkter (t-shirts t ex).

2. Mini-Amazon Vi bygger en shop där flera partners kan erbjuda sina produkter till 99mac medlemmarna. Exempelvis skulle en Apple återförsäljare kunna erbjuda Apple produkter, en bokhandel erbjuda böcker om Mac, ett prenumerationsföretag erbjuda tidningsprenumerationer, en prylshop erbjuda tillbehör till Mac & iPhone etc... 99mac sköter kunder, order & betalningar men partners sköter leveranserna direkt till kund.

3. Prisjämförelser Vi presenterar ett urval av produkter och kopplar dom till olika företags erbjudanden för 99mac medlemmar. Som exempel kanske en iMac finns till 3-4 olika medlemspriser från olika återförsäljare. I denna version skulle vår shop inte ha någon egen betalningsväg, kundvagn etc och vi skulle inte sälja t-shirts osv.

Vore kul att höra era åsikter & kommentarer!

  • Medlem
  • Segeltorp
  • 2011-04-27 13:53

Jag skulle rösta på en kombination mellan 2 och 3 där förslag två ligger som grund och förslag 3 är mer en del av shoppen. t ex att många företag har möjlighet att erbjuda sina produkter via via 99mac och där det även finns en sektion för t ex studenter som har ytterligare några förmåner på grund av olika andra medlemskap.

Det enklaste för er måste ju vara nr 1. Jag ser inte riktigt fördelen med alternativ 2 och alternativ 3 tycker jag inte verkar så medlemsvänligt.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det enklaste för er måste ju vara nr 1. Jag ser inte riktigt fördelen med alternativ 2 och alternativ 3 tycker jag inte verkar så medlemsvänligt.

Fördelen med alternativ 2 är att vi får mycket bredare utbud av produkter till medlemspriser.

Alternativ 3 är i princip vad PrisJakt gör idag men i detta fall endast medlemspriser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-27 15:01

Jag röstar på alternativ 1 . Den "äppliga" vägen när man fått lite fart på den så kan man kanske "bredda" den vägen med lite utfyllnadsmassor men först måste man få en stadig fot att stå på och trigga igång köpfingret hos medlemmarna, med det dom förknippar hos denna site .

Good Luck - Gott att se att ni är på hugget och inte somnat in

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 15:36

alt. 2

Motivering:

Jag ser gärna att man kan ha EN Appleåterförsäljare, men även krydda med andra typer av försäljning som du nämner.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-27 16:33

Jag tycker alternativ 3, fast med koppling till prisjakt eller pricerunner. När jag shoppar (oavsett) så använder jag ju prisjämförelsetjänster.

Vore trevligare att koppla det till poäng i så fall, liknande det där ni gjorde med tradedoubler. Använd sökmotorn för macprylar på 99mac och få poäng den vägen som går att omvandla till pengar, så man kan få en t-shirt, kanske

Ursprungligen av studiox:

Jag tycker alternativ 3, fast med koppling till prisjakt eller pricerunner. När jag shoppar (oavsett) så använder jag ju prisjämförelsetjänster.

Vore trevligare att koppla det till poäng i så fall, liknande det där ni gjorde med tradedoubler. Använd sökmotorn för macprylar på 99mac och få poäng den vägen som går att omvandla till pengar, så man kan få en t-shirt, kanske

Åh nej inte ett klickback-fiasko till...
alternativ 2 verkar mest intressant, alternativ 1 mest genomförbart, och håller er borta från sådana poängsystem som ska omvandlas till pengar eller prylar, funkade inte bra förra gången... det var ett väldigt bra och intressant projekt som man tyvärr inte orkade hålla liv i..

Vilka partners kan vi tänka oss? CD-ON tycker jag verkar spännande, dom satsar stenhårt på många fronter och är duktiga på logistik...

  • Oregistrerad
  • 2011-04-28 11:03
Ursprungligen av Gusten68:

och håller er borta från sådana poängsystem som ska omvandlas till pengar eller prylar, funkade inte bra förra gången... det var ett väldigt bra och intressant projekt som man tyvärr inte orkade hålla liv i..

Om man inte lyckas hålla det igång kanske man inte lyckas hålla en shop igång heller

Ursprungligen av studiox:

Om man inte lyckas hålla det igång kanske man inte lyckas hålla en shop igång heller

Vi har drivit 99mac Shop i 1.5 år och i princip är det bara vår partner som sköter orderhantinger och produktuppdateringar - så är även planen för framtida utveckling. Fram till idag har det varit Digital Inn som skött t-shirt leveranserna till exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 22:27

Alternativ 2

Bredden på produktutbudet tillfredsställer flest medlemmar; alltså når butiken ut till fler presumtiva kunder... Är inte det vitsen med att ha en affär i grunden?

Alternativ 1 funkar också, om man vill vara mera 'safe'..

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2011-04-28 00:03

Alternativ 2, av samma anledning som tangen skriver härovan.

Japp - vi kommer inte köra några poängsystem, har lärt mig den läxan

  • Medlem
  • 2011-09-18 10:50

Hur går det? Har ni byggt klart snart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-19 17:20

När beräknas 99mac Shop vara tillbaka igen?

Ursprungligen av andy.c:

När beräknas 99mac Shop vara tillbaka igen?

Vår shop togs ner för att Digital Inn valde att satsa på en egen shop (som lanserades för ett halvår sedan).

Den här tråden var ett sätt att få inspiration och idéer för en ny shop. Flera återförsäljare har erbjudit oss rabattkoder och rabattlänkar men jag har inte nappat på något sådant ännu.

En inte oäven gissning är om några år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-19 20:49
Ursprungligen av Capeman:

En inte oäven gissning är om några år.

Hej nu är du inte snäll Capeman, Rom byggdes inte på en dag

Skämt och sido, när Björnström har lämnat blöjperioden bakom sig då ska ni få se på andra bullar, jag minns den tiden med blandade tankar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-19 20:56
Ursprungligen av Capeman:

En inte oäven gissning är om några år.

haha, kanske är det så. Hade något snarlikt i tankarna med tanke på att tråden startades redan i våras. Men fråga kan man alltid göra.

Jag som tänkte köpa en MacBook Air och lite rabatt är ju aldrig fel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-20 19:06

Tack för svaret Björnström.

Vet inte om mitt inlägg raderats eller om det försvann pga osynk med backups när ni uppgraderade, men:

Skapa ett forum där företag som vill marknadsföra sig mot 99.se-medlemmar utan kostnad kan posta rabattkoder. Endast öppet för registrerade medlemmar. Självklart med några enkla regler hur rubrik och inlägg ska läggas upp och moderatorer som ser till att det efterlevs. Endast varor/tjänster relaterade till de aktuella forumkategorierna, t.ex. Mac/iPhone, foto, formgivning, tryck osv. Minimal arbetsinsats för er och win-win för företag och medlemmar. Ingen provision för er iofs men i de fall det är tillämpligt kan ni ju byta ut länkarna till exempelvis TradeDoubler-länkar.

1
Bevaka tråden