Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Spara som PDF" ger oläsbara PDF dokument i Mac OS X 10.6.7

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tyvärr har Apple förstört funktionen "Spara som PDF" i Mac OS X 10.6.7 för PDF:erna går bara att läsa på Mac... Har haft ett rejält problem idag som var svårt att förstå men det visade sig att den senaste uppdateringen av OS X är boven.

Står lite mer här:
Apple - Support - Discussions - 10.6.7 PDF Creation unreadable in any ...

Problemet verkar endast gälla OpenType Postscript typsnitt...

Fler som rapporterat samma sak: 10.6.7 update causes OpenType font issues

Wow!!

Hoppas att detta är en bugg och inte strategiskt...

Det lustiga är att jag av någon oförklarlig anledning inte gått upp till 10.6.7 vid flera tillfällen på flera av mina Macar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-04 22:56

Hur är det med exportfunktionerna i mjukvaran, som Indesign och liknande? Är de beroende av PDF-produktionen i OSX?

Ursprungligen av planB:

Hur är det med exportfunktionerna i mjukvaran, som Indesign och liknande? Är de beroende av PDF-produktionen i OSX?

De fungerar helt oberoende av Mac OS X inbyggda funktion för att spara som PDF. Den bör för övrigt aldrig användas för grafisk produktion.

Indesign och Quark har egna rutiner för postscript/PDF, så de borde fungera som vanligt.

Rätt så allvarlig bugg verkar det som.

Problemet är för övrigt mer djupliggande än bara PDF-exporten, samma bugg kan också drabba skärmvisningen av OpenType-fonter i program

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-12 11:03
Ursprungligen av Björnström:

Tyvärr har Apple förstört funktionen "Spara som PDF" i Mac OS X 10.6.7 för PDF:erna går bara att läsa på Mac... Har haft ett rejält problem idag som var svårt att förstå men det visade sig att den senaste uppdateringen av OS X är boven.

Står lite mer här:
Apple - Support - Discussions - 10.6.7 PDF Creation unreadable in any ...

Problemet verkar endast gälla OpenType Postscript typsnitt...

Jag har CS5- inklusive Adobe Acrobat - och sparar PDF-en som "Save as Adobe PDF" - då funkar det alldeles utmärkt i 10.6.7. Har skickat fler korr till PC-nissar utan problem.

Fördelen med denna väg är att jag också kan bestämma upplösning.

Förutsätter dock Acrobat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-26 23:16
Ursprungligen av acke:

Om man gör en vanlig update från säg 10.6.6 inkluderas denna automatiskt ?

Ursprungligen av LCR:

Om man gör en vanlig update från säg 10.6.6 inkluderas denna automatiskt ?

Verkar inte som det. Så här står det på hämtningssidan för 10.6.7:

Ursprungligen av http://support.apple.com/kb/DL1361:

Version: 10.6.7
Post Date: March 21, 2011

10.6.7 combo: Mac OS X v10.6.7 Update for early 2011 MacBook Pro
10.6.7 combo för MBP Early 2011: Mac OS X v10.6.7 Update for early 2011 MacBook Pro (samma datum som för den vanliga uppdateringen)

Fontuppdateringen: http://support.apple.com/kb/DL1377

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-27 00:38

detsamma gäller 10.7 som jag använder :S blir bara vita sidor.. hoppas de fixar det till Lion också..

Sånt här oroar mej. Det är en sak att sitta på ett forum och kunna ta del av denna info, men det finns en massa ganska ovetande Mac-användare utan supportkrets.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 10:42

För uppdataering 10.6.7 combb står bl a följande:
"Resolves an issue in which some Multiple Master (MM) fonts were missing from Mac Pro (Mid 2010), MacBook Pro (15-inch & 17-inch Mid 2010), and iMac (Mid 2010) computers."

Så det tycks dessutom som om beskrivet problem är hårdvarurelaterat till vissa modeller.

Hur ska detta sluta ? En ny trend liksom...

Ursprungligen av LCR:

Sånt här oroar mej. Det är en sak att sitta på ett forum och kunna ta del av denna info, men det finns en massa ganska ovetande Mac-användare utan supportkrets.

Vad är det som oroar dig?

Det finns ett fel i systemet. Apple gör en fix. Fixen dyker upp i Programuppdateraren. Alla får den.

Varför skulle detta vara en nackdel för icke-forum-aktiva Mac-användare?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det som oroar dig?

Det finns ett fel i systemet. Apple gör en fix. Fixen dyker upp i Programuppdateraren. Alla får den.

Varför skulle detta vara en nackdel för icke-forum-aktiva Mac-användare?

Jag fick intrycket av att den inte dök upp utan man fick leta reda på den själv...

Jag kommer i kontakt med många som inte ens kan leta efter info för sådana problem.

Anledningen varför jag inte vet är för att jag kör 10.6.6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 23:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det som oroar dig?

Det finns ett fel i systemet. Apple gör en fix. Fixen dyker upp i Programuppdateraren. Alla får den.

Varför skulle detta vara en nackdel för icke-forum-aktiva Mac-användare?

Om det skulle varit något som oroar mig, är det den nya karaktären på vissa problem

Jag kan konstatera att det finns "font" problem som också är HÅRDVARURELATERAT till vissa modeller, inte till systemet "i sig"

Samtidigt uppstår "nya" fenomen när hårdvara och mjukvara i kombination kan skapa "öar" av unika problem. Det ökar de framtida felriskerna med kvadraten... Vilken man kan oroa sig över - om man vill ;), framförallt för de problem som relaterar till äldre maskiner

Senast redigerat 2011-04-28 00:25
Ursprungligen av 2Lazy:

...beskrivet problem var HÅRDVARURELATERAT till vissa modeller...

Du pratar om något helt annat. Du verkar prata om någon del av 10.6.7-uppdateringen.

Vi pratar om Font Update som släpptes igår.

Om den uppdateringen kan man läsa: "...is recommended for all Mac OS X v10.6.7 users...".

Ingen hårdvarubegränsning där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 23:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om den uppdateringen kan man läsa: "...is recommended for all Mac OS X v10.6.7 users...".

Sedan igår ingår "font update" i den automatiska uppdateringen också.

På Apple senaste beskrivning av "Combo" 10.6.7. står följande:
"Resolves an issue in which some Multiple Master (MM) fonts were missing from Mac Pro (Mid 2010), MacBook Pro (15-inch & 17-inch Mid 2010), and iMac (Mid 2010) computers."

Kan bara dra slutsatsen att det är ett "begränsat" problem vi talar om, men menar du att "Fontfixen" är ett annat problem som inte omnämns alls i summeringen för combo-uppdateringen? Jag utgick ifrån att "Combo" ändrades samtidigt - annars är ju Combo-uppdatering inaktuell, vilket i sig blir ett avsteg från tidigare principer med combo.

Ursprungligen av 2Lazy:

Sedan igår ingår "font update" i den automatiska uppdateringen också.

Har du någon källa på det?

Tittar man här...
Mac OS X v10.6.7 Update Combo
...så står det ingenting om att den är uppdaterad. Det står att den släpptes 21 mars.

Ursprungligen av 2Lazy:

...menar du att "Fontfixen" är ett annat problem som inte omnämns alls i summeringen för combo-uppdateringen?...

Japp. Två helt olika saker. Först uppdaterar man till 10.6.7, sedan kör man font-uppdateringen (som kräver att man har 10.6.7).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-28 00:03
Ursprungligen av 2Lazy:

Japp. Två helt olika saker. Först uppdaterar man till 10.6.7, sedan kör man font-uppdateringen (som kräver att man har 10.6.7).

Ok, då är Combo "inaktuell".

MEN "font-fixen" kommer ner automatiskt fr och med igår - man behöver inte hämta den manuellt.

Ursprungligen av 2Lazy:

Ok, då är Combo "inaktuell".

Nja, det beror ju på vad man menar med inaktuell. Du behöver ju installera 10.6.7 först, innan du installerar font-uppdateringen. Så jag tycker inte alls att den är inaktuell.

Ursprungligen av 2Lazy:

MEN "font-fixen" kommer ner automatiskt fr och med igår - man behöver inte hämta den manuellt.

Ja, självklart. Varför skulle den inte göra det? Det är inget man överhuvudtaget behöver diskutera, nämna eller oroa sig för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-28 00:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, det beror ju på vad man menar med inaktuell.

Håller med dig,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 23:42
Ursprungligen av LCR:

Sånt här oroar mej. Det är en sak att sitta på ett forum och kunna ta del av denna info, men det finns en massa ganska ovetande Mac-användare utan supportkrets.

Jag kan lugna din oro med att systemet tar ner uppdateringen automatiskt, sedan igår. Så ingen "ovetande" kommer bli utan förbättringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 23:52
Ursprungligen av 2Lazy:

Så ingen "ovetande" kommer bli utan förbättringen.

Nja. Du skulle bli förvånad hur många som inte installerar uppdateringar.
Ett par anledningar:
1. Det tar tid.

2. Det har någon gång blivit fel och därför gör de aldrig om det och varnar aktivt alla de möter för att installera uppdateringar. Program X blev helt ostabilt och funka bara ibland efter uppdatering X.

3. De vill inte fylla hårddisken med "en massa nytt" utan vill ha utrymmet till sina bilder och musik.

4. De har för full hårddisk att installeraren inte kan installera.

5. De har glömt bort sitt lösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-28 00:01
Ursprungligen av acke:

Nja. Du skulle bli förvånad hur många som inte installerar uppdateringar.
Ett par anledningar:

Håller med dig. Men har man upptäckt ett allvarligt problem är det väl en naturlig reaktion att försöka uppdatera sig ur detta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-28 07:22
Ursprungligen av 2Lazy:

Håller med dig. Men har man upptäckt ett allvarligt problem är det väl en naturlig reaktion att försöka uppdatera sig ur detta...

Det finns folk som inte ens förstår vad uppdateringarna är. Dessutom kräver det att man kopplar ihop sitt nya problem med att en specifik del i Mac OS X och sedan läsa om det. Hur som helst, massor med folk greppar inte alls det där med uppdateringar.
Jag skulle nästan vilja att Mac OS X uppdaterade sig automatiskt en det skulle ju medföra en del problem. Kanske allra helst att Apple var lite hårdare med att få folk att uppdatera sina datorer.

De personer som inte hittar till denna Font Update har förmodligen inte heller hittat till 10.6.7-uppdateringen, och de har därför inte heller font-problemet.

Men skämt åsido... Är det inte dags att lämna det här sidospåret om hur svårt det eventuellt kan vara att hitta fram till denna och andra uppdateringar?

Vi kan väl i den här tråden hålla oss till att diskutera font-problemet och dess lösning.

Att just i den här tråden spekulera i hur många som faktiskt inte uppdaterar sin dator, eller hur svårt det är att hitta fram till en uppdatering, är fel plats, tycker jag. I så fall borde ju alla trådar som tipsar om uppdateringar ifrågasättas och fyllas med samma spekulationer, och det tror jag inte vi vill ha, eller?

/Mod

En del har bara en 3G-dongel (min gamle far t.ex.) med otroligt segt internet - så uppdateringar - åtminstone feta sådana - kan man glömma. Nå - nu fattar han ändå inte vad det är. Han trycker NEJ på alla rutor som dyker upp. :-D. Ett par gånger per år kommer han förbi och jag uppdaterar burken via mitt WiFi.
Han tillverkar ju inga PDF's heller - tveksamt om han vet vad det är - så buggen är inte av intresse för honom hur som helst.

Hmmm... Satte precis igång Programuppdatering då jag fortfarande kör 10.6.6. Men den listade inte font-hotfixen! Bara 10.6.7, iTunes, Safari mm. Kanske att 10.6.7 måste vara installerat och klart innan hotfixen dyker upp?

Nåja, den dyker nog upp nästa gång. Men jag personligen skall nog se till att ladda ner uppdateringen manuellt.

Bevaka tråden