Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air som huvuddator

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter moget övervägande har jag bestämt mig för att sälja både min iMac 21,5" (2010) och min Macbook Pro 2011 och skaffa mig en MBA 11,6" som huvudsaklig dator.

Varför?

Jag upptäckt att jag i princip aldrig använder min iMac längre sedan jag skaffade min MBP och att det enda felet med den är att den är lite otymplig att bära med sig. (Inte egentligen men i relation till en MBA så...)

Jag har heller inget behov (har jag upptäckt) av stort lagringsutrymme eller överdrivet stor kraft för att köra tunga program. Jag är en casual user som mest surfar, skriver, tankar hem film, mailar och så vidare och ju mer jag funderar på saken, desto tydligare står det klart att de datorer jag redan äger är lite overkill för mig personligen, speciellt som jag värderar portabilitet och smidighet väldigt högt, har jag lärt mig. Aperture använder jag förvisso mellan varven men rätt sparsamt ändå och skulle jag få vänta lite på att badbollen ska sluta snurra någon gång så må det vara hänt.

De bilder jag vill ha kvar kan jag utan problem lagra på extern hårddisk eller i Dropbox och filmer raderar jag ju ändå alltid efter att jag sett dem så varför egentligen låsa fast sig vid en stationär dator? Jag ser ingen anledning, faktiskt.

MBP:n fick upp mina ögon för detta med bärbara datorer och hur jäkla underbart det är att faktiskt kunna flytta på datorn hur man vill och ta med sig den när man är ute och reser och så vidare. Den enda nackdelen är – som sagt – att den är lite tung och att det känns onödigt att ha en större dator än man behöver. Brännaren använder jag ju aldrig och skulle jag verkligen få behov av detta någon gång så går det ju att lösa via extern brännare.

Tanken på att förpacka hela mitt datoranvändare i en liten, snabb och lätt 11,6-tummare känns lockande.

Vad säger ni andra? Personligen kan jag inte se några hinder för att låta MBA vara min enda dator men folket här på 99.se har ju en osökt förmåga att lyfta saker man kanske inte tänkt på och som kan vara värt att ta i beaktande innan jag sjösätter min plan.

Åsikter och synpunkter tas emot med stor tacksamhet.

Kommer funka galant.

Fundera över att införskaffa en liten NAS istället för att hålla på med externa hårddiskar via USB osv..

Ursprungligen av keptang:

Kommer funka galant.

Fundera över att införskaffa en liten NAS istället för att hålla på med externa hårddiskar via USB osv..

Det tror jag med, faktiskt.

En NAS, säger du? Well, google är min vän så jag ska ta reda på vad det är för något och se om det är något för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-27 13:05

Jag har gjort precis vad du funderar över- sålde min iMac 21.5 tums och köpte en liten MBA 11.6 tums med trådlöst 4G mobilt bredband och en extern 2.5 tums 1TB hårddisk som extra lagring.
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/mobile-2_5-tum/lacie-rikiki1tbusb30/147426.4090/

En av dom bästa besluten jag tagit i mitt liv

MBA är med mig 24 hour a day even in bed

Längtar redan efter nästa generation MBA hehehhe... kanske med en i3 processor- ännu vassare skärm, även om jag är nöjd med denna måste påpekas.

Mitt liv är så mycket enklare nu, smidigare, lyckligare , sant som det är sagt. Tack Apple

Men självklart passar det inte alla användares behov att ta detta steg, men jag jobbar inte med film och rendering annars fixar MBA resten, dvs. bildbehandling på konsument nivå och lite till mm mm....
Samt att det klarar av mer och tyngre saker än vad man först kan tänkas tro .

Inga värmeproblem- ingen tutande fläkt - fy va skönt säger jag bara- lider med alla andra som sitter på sina gamla alster och känner sig proffsiga

Sedan är det ju en sak att känna sig proffsig och en annan sak att leva upp till det

Varför sitta med tyngre-osmidiga grejer än vad man har behov av ?????? SVAR - NEJ i mitt fall och många med mig

Senast redigerat 2011-04-27 14:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 13:17

MBA (11,6") är en fantastisk dator. Använder den själv som primär arbetsstation. Egentligen är det min flickväns men jag lånar den i väntan på min Mac mini :). Men av det jag upplevt från MBA så kan jag bara konstatera att det är en dator att älska oavsett. Snabb, smidig, snygg! Känner ändå inte att jag upplever dess fulla potential som mobil dator. Har ju en iPad som fyller mina behov så bra i soffan.

Instämmer, MBA 11" är verkligen en fantastisk liten skapelse. Jag har en 27" iMac som arbetsstation då jag jobbar framför datorn mest hela dagarna, men på fritiden använder jag nästan bara Air:en. Funkar perfekt för mail, surf, film och liknande.

Jag har en sommarstuga där vi inte har el indraget, men däremot solpaneler + batteribank. Air:en är perfekt att ha med dit, då den är så smidig att ta med, samtidigt som den är strömsnål (går att driva konstant helt sommaren på solpanelerna) och klarar både professionellt distansjobb om någon akutfix behövs göras åt jobbet samt fritids-nördande. Ser också fram emot framtida versioner, kommer absolut att köra Air som framtida laptops också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-27 14:42

yepp jag sticker ut hakan och säger att Airen är nutiden och framtidens laptop

Jag pressar min riktigt hårt och den laddar piggt och presterar galant utan hängningar, buggfri so far efter 12 timmmar/dag i 4 månaders användning.

Det enda som jag funderar lite på är om jag ska byta upp mig till en 13 tums i nästa generation, dels att jag har uppnått 40+ ålder med allt vad det innebär, samt när man övergår till den som huvuddator så uppskattas lite större skärm från min sida även om man kopplar in extern skärm vid tyngre arbeten.
Samtidigt väger en 13 tums inte så mycket mer men det är klart smidigheten får man släppa lite på då .

Av svaren att döma så verkar det som att jag inte är ensam om att resonera som jag gör.

Varje gång jag lyfter min MBP - och det är ofta eftersom jag tar med den överallt - så tänker jag att "fan om det här vore en Air istället, vad mycket lämpligare allt skulle vara". Jag älskar MBP:n också, den är fantastisk men det där slimmade Air-formatet känns oerhört lockande. Jag kommer nog inte att kunna lägga den ifrån mig har jag en känsla av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 15:31

Jag har bytt från MBP 15" till MBP 13" och nu till MBA 11" och är supernöjd. Allt går att göra. SSD i kombination med max RAM gör tricket. Datorn är supersnabb. Enda skillnaden är att grafiken är segare i jämförelse med en MBP15, eftersom den sitter integrerad.

Bra beslut!

Ursprungligen av Tangen:

Jag har bytt från MBP 15" till MBP 13" och nu till MBA 11" och är supernöjd. Allt går att göra. SSD i kombination med max RAM gör tricket. Datorn är supersnabb. Enda skillnaden är att grafiken är segare i jämförelse med en MBP15, eftersom den sitter integrerad.

Bra beslut!

Yeah! Fan vad sugen jag blir.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-27 16:29

Jag skulle vänta till nästa version MacBook Air, den med Sandy Bridge, om du inte behöver uppgradera exakt just nu. Det kommer ge en rejäl skjuts i prestanda, eftersom det är två hela processorgenerationer mellan nuvarande Air och kommande uppgradering. Däremot kommer grafikprestanda vara i samma liga som dagens. Lanseras i år, kanske redan till sommaren beroende på vilka rykten du lyssnar på.

Extern hårddisk är bra, eftersom flashdiskarna är för små om du har många foton, mycket musik, eller jobbar med rörlig media. En NAS är smidigare om du jobbar hemma, men den hänger inte med ut på jobb och äventyr. Jag använder bara 2,5" USB-diskar, nu när jag tappat Firewireporten. (Möjligen kommer det finnas externa Thunderbolt-diskar tills att MacBook Air får en sån kontakt?)

Känn efter om 11" räcker, själv tycker jag den skärmen är för "låg och bred", däremot är 13" MBA perfekt för mig och bara något hundratal gram tyngre. Jag skulle också rekommendera en stor extern skärm, för de fall när du är stationär och vill ha mer utrymme att jobba. Lika stor som din iMac är väl ett bra tips, behöver inte heller vara Apples märke, själv kör jag en 24" Dell och är supernöjd.

4 GB minne, utan tvekan.

Ursprungligen av alamode:

Känn efter om 11" räcker, själv tycker jag den skärmen är för "låg och bred"

Ja, det är lite gränsfall på 11":aren, det håller jag med om. Jag flyttade dockan så att den numera ligger efter högerkanten istället för längst ner, nu känns det helt ok. Däremot när dockan låg i botten och gjorde alla programfönster ännu smalare i höjdled kändes det lite trångt. Rekommenderar alla att flytta dockan, så känns 16:9-skärmen genast bättre.

Ryktena (såsom t ex detta) får det att låta om om en ny Air kommer att börja produceras i månadsskiftet Maj/Juni, sedan tar det säkert nån månad eller två innan man kan få en i handen, om nu ryktet stämmer. Om det är värt att vänta tills dess är upp till dig

Har en 17" MBP (som nu är 3 år gammal) och en MBA 11.6" (fast bara med 2 GB RAM) och en iMac 24". Jag använder dem alla, fast på olika sätt, och när min gamla 17" MBP inte orkar längre kommer jag att köpa en ny. Det enda som är jobbigt är att hålla reda på mailen och bokmärkena. Annars fungerar det utmärkt att ha en surfdator och två jobbdatorer, varav en är transportabel.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-27 23:23
Ursprungligen av CyberPet:

Det enda som är jobbigt är att hålla reda på mailen och bokmärkena. Annars fungerar det utmärkt att ha en surfdator och två jobbdatorer, varav en är transportabel.

Sorry för off-topic fråga, men varför är emailen jobbig? Ett tips är att köra IMAP, det protokollet klarar att synka både meddelanden och status (besvarad, flaggad, etc).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 23:38
Ursprungligen av CyberPet:

Har en 17" MBP (som nu är 3 år gammal) och en MBA 11.6" (fast bara med 2 GB RAM) och en iMac 24". Jag använder dem alla, fast på olika sätt, och när min gamla 17" MBP inte orkar längre kommer jag att köpa en ny. Det enda som är jobbigt är att hålla reda på mailen och bokmärkena. Annars fungerar det utmärkt att ha en surfdator och två jobbdatorer, varav en är transportabel.

Som alamode säger angående mailen och sedan bokmärkena kan du ju synka. Safaris genom MobileMe och bårde Chrome och Firefox har sina lösningar.

Svar på offtopic: Problemet är att jag har fyra epostadresser och alla är olika, inte alla är IMAP, en del är POP.

Idag sålde jag min MBP och beställde samtidigt en Air. 11,6 tum med 4GB minne. Jag skiter i att vänta på uppdateringen, således.

Skickas om 3-5 dagar, stod det. Antagligen för att jag valde 4GB minne? Det tar väl någon dag att plocka ihop grejerna kan man förmoda.

Det här känns gött! Levereras 9-10 maj och att jag räknar ner för fullt är lätt att räkna ut.

Grattis! Har själv en exakt likadan och är mycket nöjd! När jag behöver jobba lite längre perioder så har jag en extern skärm plus Apples trådlösa tangentbord och Magic Trackpad och det blir en perfekt kombination.

Du kommer bara att ångra att du inte gjort det tidigare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-04-28 22:42

Tänkte på ungefär samma sätt när jag köpte min gamla MacBook 13". Det skulle vara min primära dator. Fungerade bra, men det kändes lite oergonomiskt och begränsat i vissa lägen, därför kompletterade jag med extern skärm, extern hårddisk, tangentbord och mus.

Inga problem det heller, men insåg att min en gång så bärbara dator helt plötsligt blivit mer stationär. Jobbigt att rycka i och ur alla sladdar när man vill ha datorn, vilket gjorde att man satt kvar vid skrivbordet fastän man egentligen hade velat sitta i soffan eller på balkongen.

Numer kör jag med en iMac 24" och en MacBook Air 11". I mina ögon en perfekt kombination. MBA på resande fot eller slösurf hemma och iMacen till allt annat.

Mitt tips blir alltså att behålla din iMac, sälja din MBP och köp en MBA. Men det beror ju på behov.

Ursprungligen av muskorv:

Tänkte på ungefär samma sätt när jag köpte min gamla MacBook 13". Det skulle vara min primära dator. Fungerade bra, men det kändes lite oergonomiskt och begränsat i vissa lägen, därför kompletterade jag med extern skärm, extern hårddisk, tangentbord och mus.

Inga problem det heller, men insåg att min en gång så bärbara dator helt plötsligt blivit mer stationär. Jobbigt att rycka i och ur alla sladdar när man vill ha datorn, vilket gjorde att man satt kvar vid skrivbordet fastän man egentligen hade velat sitta i soffan eller på balkongen.

Numer kör jag med en iMac 24" och en MacBook Air 11". I mina ögon en perfekt kombination. MBA på resande fot eller slösurf hemma och iMacen till allt annat.

Mitt tips blir alltså att behålla din iMac, sälja din MBP och köp en MBA. Men det beror ju på behov.

Jag förstår hur du menar men personligen kan jag inte se något särskilt användningsområde för min iMac framöver. När jag skaffade min MBP kändes den helt onödig helt plötsligt och i vad mån jag kommer att använda mig av extern hårddisk så kommer det att vara sparsamt. Antagligen kommer jag att t ex ladda ner film till min Dropbox och sedan radera när jag sett filmen. Den externa hårddisken har jag främst för gamla digitalfoton jag inte vill slänga och till viss del musik som "kanske kan vara bra att ha någon dag". Min dagliga konsumtion av musik sker främst via spotify. Och hela grejen med det här bytet är ju egentligen ett försök att anamma en mer mobil livsstil, att inte samla på sig så jävla mycket skit som jag ändå aldrig använder mig av. Om jag mot förmodan skulle behöva något så ligger det i molnet eller på den externa hårddisken.

Just nu idag är iMac min enda dator och jag är irriterad över att jag är låst till en och samma plats hela tiden. MBP:n fick följa med överallt och jag älskade det. Min lilla elvatummare kommer nog inte att lämna min sida många sekunder om dygnet har jag en känsla av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-29 00:13

Jag drog precis iväg en beställning på en mba 13" med max ram..
Sitter även på en iMac 27" och väntar med spänning om mitt liv kommer att förändras!

Väntar på leveransdatum bara...

/Henke

  • Medlem
  • 2011-04-29 08:12

Det enda jag saknar till min Air är en Cinema Display. Jag velar eftersom den är så svinigt dyr, men annars är jag helnöjd med maskinen.

Detta verkar vara ett kul alternativ (i alla fall för MBP's) om man vill vara stationär: Henge Docks

  • Medlem
  • 2011-04-29 08:45
Ursprungligen av CyberPet:

Detta verkar vara ett kul alternativ (i alla fall för MBP's) om man vill vara stationär: Henge Docks

Dessa passar dock bara till MB/MBP, och det var ju inte det vi diskuterade här.

Senast redigerat 2011-04-29 10:38
Ursprungligen av Dalle:

Dessa passar dock bara till MB/MBP, och det var ju inte det vi diskuterade här.

Nä, men jag påpekade det ändå, kanske kommer till MBA också vad det lider. Första gången jag sett en dockningsstation för Mac överhuvud taget på säkert 20 år!

Enligt beställningssidan så kommer min MBA att leveras redan i morgon! Yeah!

Ska bli så sjukt kul. Jag antar att jag får vara lite sparsam med vilka program jag har på den då utrymmet på hårddisken är ganska begränsat.

Är det 20% ledigt hårddiskutrymme som rekommenderas för att hårddisken ska ha lite "svängrum"?

UPS var hit med MBA:n för någon timme sedan!

Yeah! Det här känns ju hur coolt som helst. Satan i gatan vad liten och lätt den är. Oh, I'm so happy!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 15:59

Roligt att du är nöjd

Ursprungligen av Hatesong:

UPS var hit med MBA:n för någon timme sedan!

Yeah! Det här känns ju hur coolt som helst. Satan i gatan vad liten och lätt den är. Oh, I'm so happy!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 11:52

Forumpolisen tyckte inte jag fick skriva en egen tråd så jag provar och ser om jag kan få lite hjälp här..;-)

Efter att ha läst här verkar en MBA vara något för oss.
Vi ska använda den till att surfa, spara bilder och lite enkelt fotoredigering, skriva enklare dokument, Skype, Spotify och mejl. Lagom stor är också viktigt, inte för tung och stor men inte heller för litet tangentbord.

Håller ni med om att en MBA är rätt för oss? Finns det risk att lagringsutrymmet är får litet? Jag är i ngen tekniker så jag har lite svårt att bedöma hir mycket plats vi behöver för foton. Hustrun är typen som tar 5 bilades av allt hon fotar och sedan inte raderar..;-).

Frågan är ju sedan vilken skärmstorlek vi ska ha? Men det får vi titta på i en butik. Men innan dess vill jag ringa in vilken modell som verkar vara lämplig.

Bevaka tråden