Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med grafik och boot - Mac Pro 2008

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 03:59

Jag har slitit mitt hår nu, så eftersom jag inte har något kvar tänkte jag se om jag kan låna någon annans.

Nej men så här är mitt läge:

Mac Pro från 2008 med ett Geforce GT 8800 som plötsligt vid bootcampanvändning (Windows 7) började visa konstiga streck och pixlar på skärmen.

Skaffade snabbt (och med risken i åtanke att det inte funkar med mac) ett nytt Geforce GT 430 på Kjell&Co för 800 kr. Mest för att se om det verkligen var grafikkortet eller nåt annat. Eftersom jag har Windows 7 installerat på en annan intern hårddisk så kunde jag där se att grafiken blev normal. Drivrutiner och allt bara funkade. Jag hade som default på Windows då också.
Grafikproblemet är alltså inringat. Defekt GT 8800.

Nu reagerar inte skärmen när jag startar i osx. Jag har försökt att installera drivrutiner till nya kortet via en mbp genom att starta mp i firewire-läge.
tonymacx86 Blog: Updated NVIDIA Drivers for Mac OS X: Install Guide and iBoot-GE
NVIDIA DRIVERS 256.01.00f03
NVIDIA DRIVERS 3.2.17
Inget resultat.

Det absolut konstigaste är att jag när jag har startat mp och den står och struntar i att fortsätta starta så har jag nätverksåtkomst till den om den är ansluten med ethernet. Samma gäller om jag startar med det defekta kortet.

Till problemet hör också att jag i stress och av misstag råkade börja installera chameleon som är något hackintosh shit, och detta förstörde allt som kallas boot (om det inte redan var det). Installationen trodde jag handlade om drivrutiner och den genomfördes inte helt. Efter det kunde jag bara starta i windows. Lyckades dock få tillbaka mac bootning genom att ändra partitionsstorleken på startskivan lite (hittade tips i ett forum), så nu dyker applemärket upp igen om jag kör med defekt grafikkort. Dock kommer den inte längre än till att "ladda"-symbolen som är under  snurrar i en oändlig evighet.
Starta från DVD misslyckas.
Känns som enda sättet är att skaffa ett nytt GT 8800 (finns de fortfarande?). Bootproblemet kanske jag sedan kan lösa med min externa time machine-backup på startskivan - sen, när jag ser nåt på skärmen.

Låter det som att jag får lämna in den?

Nej men är det någon som har läst detta långa inlägg som har någon idé?

UjUj vilken mess !

Det stora misstaget du gjorde var att köpa ett PC grafik kort. Skall man få det att fungera i en Mac Pro måste man flasha om firmwaren på kortet och då måste det finnas en mac variant av kortet som man kan ta firmwaren ifrån. Handlar inte om drivrutiner. Grafikkorts Drivrutiner till Mac Pro är inbyggda i OS X.
Det du håller på med (tror jag) är att försöka installera drivrutiner till kortet för att fungera till en hackintosh. I texten står det att du har en Mac Pro.
Köp ett grafikkort som passar Mac Pro 2008 så borde det fungera igen. Finns ju ett billigare kort som var standard ATI Radeon HD 2600 XT men det fungerar ju inte så roligt till spel.
I värsta fall har du även förstört något med Chameleon...why oh why...men jag tror en Mac Pro hämtar bootinfo på ett annat sätt än PC´s men annars är det väl bara att installera om allt på nytt, men denna gång med ett mac grafikkort

1
Bevaka tråden