Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta spelar du Chess?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-26 22:58

Innan OS X brukade det alltid medfölja program från andra utvecklare än Apple, däribland en del inte så dumma spel. Det senaste spelet jag minns medföljde min iMac var Bugdom till OS 9. En av de huvudsakliga invändningarna mot Mac på den tiden var bristen på mjukvara, så från Apples sida var det ju A och O att bevisa att t o m roliga spel fanns.

Sedan OS X har dock så vitt jag minns (hoppade på 10an i o m Jaguar) inga 3e-parts program levererats med datorn. Eftersom det enda spel Apple själva utvecklat är Chess.app medföljer inga lättsamma småspel motsvarande de populära kort- och minspelen till Windows. Lite synd kan jag tycka, även om Mac App Store gör det lätt att ladda ner det man vill ha.

Men hur populärt är egentligen Chess? Jag gillar förvisso schack, men med den sociala biten frånvarande och en dator vars standardnivå är klart över min egen blir det väldigt sällan jag spelar. Tycker nästan det största nöjet är att styra pjäserna med rösten

Hur ofta använder ni andra schack? Har Mac App Store spelat ut poängen med att bundla småspel eller hade ni också uppskattat ett mer lättsamt tidsfördriv?

(Rotade f ö runt lite i källkoden där det bland annat framgick att datorn "tänker" längre än nödvändigt, eftersom

Citat:

Paradoxically enough, moving as quickly as possible is not necessarily desirable. Users tend to get frustrated once they realize how little time their Mac really spends to crush them at low levels. In the interest of promoting harmonious Human - Machine relations, we enforce minimum response times

I programpaket kan man även hitta bilden som utgör ramen runt schackbrädet med board style = grass. Inte alltför förvånande för något från Apple...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-26 23:06

Jag hade en intensiv schackperiod under gymnasiet (25 år sedan) där jag spelade varje dag med jämnstarka personer. Det var ju rätt kul, men alla datorschack program blir man ju krossad av, speciellt nu efter så många år.

Gillar också att spela schack "live" men har inte ens öppnat chess på de senaste datorerna.

Kunde ju inte låta bli att kolla "gräset" Det måste väl vara ett av de få påskäggen i OSX
Speciellt som det är underlaget för kanten som sedan visas betydligt "otydligare"

1
Bevaka tråden