Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skarp Safari på gång

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Allt enligt McWorlds veckobrev idag. Läs hela artikeln på:
"SKARP SAFARI NÄSTA MÅNAD"
[2003-05-23]
Enligt den vanligtvis välinformerade webbplatsen Think Secret är Apple på väg att släppa en skarp version av webbläsaren Safari. Den skarpa versionen kan komma så snart som i mitten av juni.
http://macworld.idg.se/a/20030523101213_MW486

i Deras drömmar. Typ.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
i Deras drömmar. Typ.

Vaddå?

Jag har också hört från "säkra" källor att Safari antagligen blir skarp inom 3 veckor, en månad.

Frågan är bara hur pass väl den kommer fungera. Det finns ju en hel del sajter som inte fungerar riktigt som som ska i Safari.

ASP och sånt strular ibland.

Vore trevligt att kunna använda en webbläsare till alla sidor...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
i Deras drömmar. Typ.

Jag känner mig också förvånad över att det skulle vara så orimligt. Safari fungerar ganska väl som det är nu, även om jag själv har stört mig på några buggar och rapporterat dem till Apple. Jag har också en känsla av att Apple satsar ganska hårt på Safari för att få en någorlunda komplett linje av iApps för konsumenterna. Jag gissar att de har planer på att ganska snart leverera datorer med enbart egna program för de vanligaste konsumentbehoven. Det är iofs ganska löst grundat på vad jag tycker att man kan se utifrån utvecklingen av apps sedan introduktionen av X.

Jag vet inte heller någonting om utveckling av programvara, vilket kanske gör att jag missbedömer svårigheterna med att fixa det som återstår av en fullgod version av Safari.

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Vaddå?

Jag har också hört från "säkra" källor att Safari antagligen blir skarp inom 3 veckor, en månad.

Frågan är bara hur pass väl den kommer fungera. Det finns ju en hel del sajter som inte fungerar riktigt som som ska i Safari.

ASP och sånt strular ibland.

Vore trevligt att kunna använda en webbläsare till alla sidor...

Bara för det finns så mycket buggar i rendreringen fortfarande så det är löjligt åt det.

ASP exekveras på servern.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Bara för det finns så mycket buggar i rendreringen fortfarande så det är löjligt åt det.

ASP exekveras på servern.

Kollade på din profil och vad du jobbar med, så du verkar ha en del tyngd bakom det du säger.

Alla som på ett eller annat sätt hanterar publicering på weben borde ha erfarenhet av att kolla upp hur websidor ser ut på olika plattformar och i olika browsers. Jag såg det själv ett tag när jag försökte lära mig lite på det området. Om du ofta jämför i sådana sammanhang, så kanske du har märkt en del problem med Safari.

För min egen del så är det sällan jag märker några fel. Det kan ha att göra med att jag inte öppnar sidor i olika browsers och jämför numer? Men jag har märkt att Safari ibland placerar text och bilder över varandra när det inte borde vara så. Ett stort renderingsproblem. Men jag tror fortfarande inte att det är ett "major problem" för Apple, med deras resureser.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Bara för det finns så mycket buggar i rendreringen fortfarande så det är löjligt åt det.

ASP exekveras på servern.

Jovisst. Det var det jag menade. Bara för att mjukvara släpps i skarp version behöver det inte betyda att den fungerar som den borde.

ASP exekveras på servern. Jaha?
Det verkar som om Safari har något problem i samband med det. Är det helt omöjligt?

Hursomhelst kan jag exempelvis inte scrolla upp och ned i menyn till höger på http://ams.se/
Verkar vara något med ASP enligt länken, fast vad vet jag...

Ändrat:
Jag är en klant och skriver fel. Märker det inte förrän dagen efter...

Senast redigerat 2003-05-24 14:56
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-24 12:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Jovisst. Det var det jag menade. Bara för att mjukvara släpps i skarp version behöver det inte betyda att den fungerar som det borde.

Windows är ju ett tydlig exempel på det

Nu för tiden är det ju direkt ovanligt att skarpt lanserad programvara är buggfri. Det är ju så himla bråttom med att lansera något för att plocka marknadsandelar.

I den fira världen har man fattat att man inte ger ett program v1.0 förrän det är riktigt färdigt. Enlightment t ex, är uppe i v0.16.5. Ändå är det mycket stabilt och har funnits i åratal.

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
ASP exekveras på servern. Jaha?
Det verkar som om Safari har något problem i samband med det. Är det helt omöjligt?

Hursomhelst kan jag exempelvis inte scrolla upp och ned i menyn till höger på http://ams.se/
Verkar vara något med ASP enligt länken, fast vad vet jag...

AMS flashiga meny är gjord med JavaScript och då kan man ju räkna ut med lilltån hur kompatibelt det är... Visserligen fungerar menyn i Explorer, men det är snarare ett undantag som bekräftar regeln. Det brukar väldigt ofta vara problem med JavaScript-baserade navigationsverktyg oavsett vilken MacOS-webbläsare man använder.

Jag tror inte att ASP i sig kan ställa till med något, eftersom det som sagt körs på servern. Däremot används ju ASP för att generera HTML-kod som skickas till webbläsaren. Skriver man dålig ASP-kod kan säkert den HTML som skickas till dig ställa till med en del problem hos känsliga webbläsare. Typexemplet är att man glömmer lägga till radbrytningar när HTML-sidan genereras så att det blir mastodontlånga rader för webbläsaren att tugga i sig. Detta har jag haft en del bekymmer med (och ja, det var jag som hade skrivit ASP-koden oxå... :rolleyes: )

/Göran

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-25 00:44

Skarp version borde har kommit för länge sen. Om man tänker på att den baseras på en annan gammal lite modifierad kod Det är inte precis samma som att skriva Photoshop från början. Ge den till Coctail skaparen så fixar han det på en månad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-25 12:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Vaddå?

Jag har också hört från "säkra" källor att Safari antagligen blir skarp inom 3 veckor, en månad.

Frågan är bara hur pass väl den kommer fungera. Det finns ju en hel del sajter som inte fungerar riktigt som som ska i Safari.

ASP och sånt strular ibland.

Vore trevligt att kunna använda en webbläsare till alla sidor...

Men hur ofta? Jag är en riktig webbnarkoman (nog för att många andra här också skulle beskriva sig så...) och de enda sidor jag har haft problem med (3-4 olika kanske) har varit svenska myndigheter och institutioner. I regel javascript-relaterat.
Och visst, kanske internet explorer kan läsa de där sidorna, men den fixar inte heller allt, och att webbläsaren är långsam är ju också en sorts "strul".
Gränssnittet är ju i vanlig ordning smart upplagt men hastigheten är utan tvekan Safaris största förtjänst!

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Men hur ofta? Jag är en riktig webbnarkoman (nog för att många andra här också skulle beskriva sig så...) och de enda sidor jag har haft problem med (3-4 olika kanske) har varit svenska myndigheter och institutioner.

Precis, jag har mest sett problem med svenska siter. Sällan utländska.

Vet inte vad det borde leda till för slutsats ... att svenska företag och institutioner ska använda utländska webbmakare som är mer proffsiga och förstår att kommunikation handlar om att nå ut ;=)

Jaja, jag använder numera enbart Safari faktiskt.

Har upplevt två sidor som inte funkade i Safari så sent som idag. http://www.liu.se och http://www.krav.se . I det fallet fungerade inte länkarna i sidospalterna och i det andra var det problem med en meny.

  • Medlem
  • Boston
  • 2003-05-27 11:25

Jag vet inte hur mycket det här har med ryktet att Safari ska släppas skarp men... något som irriterar mig är att Outlook WebAccess inte fungerar ordentligt.

Jag brukar inte hylla MS men WebAccessen är riktigt bra och funkar klockrent i alla browsers jag provat, utom just Safari.

Som flera andra har skrivit, tycker jag också att de problemsidor jag stött på mestadels är svenska. Kan det bero på att många svenska webbmakare inte alls räknar Mac OS som en betydande grupp utan bara går på Microsofts egna standarder när de kodar?

En bugg jag upptäckt är vid utskrift av sidor med frames kommer bara det som syns på skärmen med, inte all den text som finns längre ner i framen. Då får jag öppna framen i ett eget fönster och sedan skriva ut den utan problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-27 12:04

Inte bara de svenska sidorna som drabbas. Sedan version 0.72(?) har Safari problem att visa korrekt alla sidor kodade med ISO-Latin2 (CE) kodning.
Det var inga problem med de tidigare versionerna. Det verkar så att Apple har inte rigtigt koll på vad de sysslar med. Det de gör resulterar i en sk "våg effekten" - ändrar man på den ena sidan någonting då ändras något automatiskt på den andra också. Förbättras något på den ena sidan då plötsligt blir allt kass på den andra!?
Ja, nämnas skall att Apple har en fantastisk bugg i Jaguaren just med kodningen av sidor. Allt var OK fram till version 1.5. Sedan vet de inte själva vad som hände.

det är ofta javascript-relaterat tror jag.
kodaren har kollat på Explorer för Windows och sen var det bra med det.

Skulle lära mig lite om Javascript häromåret, köpte en bok, och mer än hälften av skripten funkade inte på Mac (oavsett webbläsare).
OK, en del programmeringsböcker innehåller en hel del fel oxå...

M

Safari blir nog skarp snart.

Killen på denna sida brukar ha koll:

http://www.railheaddesign.com/

Visst finns det en del sidor som funkar kass. Även "utländska". Ofta smågrejor, men ändå. Ibland är det problem med att köra vissa typer av media. Real Player t ex. Men det sägs bli fixat.

Och så funkar inte http://www.skanetrafiken.com

Men det är ju en svensk sida...

Vad skönt att det är fler än jag som rapporterat skanetrafiken.com till Apple, jag hoppas verkligen att det fungerar i den skarpa versionen.

Micke

  • Avstängd
  • 2003-06-12 23:10

www.atg.se

www.svenskaspel.se

Där det omsätts mycket pengar.

Funkar inte på Safari eller Camino.

Inloggning till spel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-06-12 23:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
www.atg.se

www.svenskaspel.se

Där det omsätts mycket pengar.

Funkar inte på Safari eller Camino.

Inloggning till spel.

Svenskaspel går att logga in till med Camino.

  • Avstängd
  • 2003-06-12 23:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Svenskaspel går att logga in till med Camino.

Inte efter att jag uppdaterade,
Skall försöka igen. Tack!

  • Medlem
  • 2003-06-12 23:52

Det här hör väl bara till denna tråden till viss del. Men jag har sett en Safari Gold Master. (DC). Vad står detta för egentligen? (Det var Beta 3, v78, men det stod även Gold Master). Någon som vet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Det här hör väl bara till denna tråden till viss del. Men jag har sett en Safari Gold Master. (DC). Vad står detta för egentligen? (Det var Beta 3, v78, men det stod även Gold Master). Någon som vet?

Golden Master (GM) brukar vara namnet på den versionen av ett program som (förhoppningsvis) blir den skarpa versionen. Det är det sista steget i utvecklingen av ett program innan det släpps i skarp version.

Ja o eftersom v80 finns o troligen flera versioner efter den - o dessa har inte fått GM status så...

Jo, det kan ju lika gärna varit Nisse i Älmhult som tyckte det var kul att lägga till GM till filnamnet innan han spred det vidare...

Men istället för att ladda ner någon tveksam piratkopia tycker jag man lika gärna kan hålla sig till tåls. Om Think Secrets källar har rätt så kommer ju ändå en skarp version rätt snart.

  • Medlem
  • 2003-06-13 11:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jo, det kan ju lika gärna varit Nisse i Älmhult som tyckte det var kul att lägga till GM till filnamnet innan han spred det vidare...

Men istället för att ladda ner någon tveksam piratkopia tycker jag man lika gärna kan hålla sig till tåls. Om Think Secrets källar har rätt så kommer ju ändå en skarp version rätt snart.

Grejen är den att det stod Gold Master i "About"-rutan. Dock tillsammans med BETA 3 samt v78, så det måste varit någon som är ganska duktig som ändrat det i så fall...

Det är inte så svårt att göra. Nästan för enkelt faktiskt.

  • Medlem
  • 2003-06-13 12:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Det är inte så svårt att göra. Nästan för enkelt faktiskt.

Ja, eftersom det stod Beta 3 och v78 så är det ju inte full version uppenbarligen, men hur ändrar något sånt på ett nästan för enkelt sätt? *nyfiken*

1
Bevaka tråden