Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte kopiera filer för PC från drivrutins-CD till USB-sticka

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska hjälpa en kollega att installera drivrutiner för en Sharp-skrivare på hans laptop som har kass CD-ROM. Så jag slänger in CD'n i min MBP för att kopiera över till USB-sticka, men där syns alls inte filerna ifråga. Jag öppnar CD'n i Finder och får upp mappar med filer för Mac, men PC-filerna syns inte till någonstans. Likadant vice-versa. Om jag slänger in CD'n på en PC ser jag inte Mac-filerna, bara PC-filerna.
Det här har jag aldrig varit med om, att man har en CD med filer för både Mac och PC men bara kan se respektive operativsystems filer. Nu löste jag det genom att öppna CD'n i Windows under VMware Fusion och kopiera över, men man måste väl ändå på något sätt kunna hantera dessa filer även under OS X?

Har du provat med Skivverktyg? Där borde man kunna se, och montera, även PC-volymen som finns på CDn.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du provat med Skivverktyg? Där borde man kunna se, och montera, även PC-volymen som finns på CDn.

Nej, men jag ska prova det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 09:43

pmarriott,

Själv har jag som regel att inte använda de drivrutiner som ligger på en ev. CD-skiva som kommer med de produkter jag köper!!

Med största sannolikhet finns det nya, uppdaterade drivrutiner att tillgå, så jag hämtar hem dem från nätet direkt.

I Ert fall rekommenderar jag en titt på:

SHARP:s webbplats för nedladdning av drivrutiner

Lycka till…!!

Ursprungligen av Torkel:

pmarriott,

Själv har jag som regel att inte använda de drivrutiner som ligger på en ev. CD-skiva som kommer med de produkter jag köper!!

Med största sannolikhet finns det nya, uppdaterade drivrutiner att tillgå, så jag hämtar hem dem från nätet direkt.

I Ert fall rekommenderar jag en titt på:

SHARP:s webbplats för nedladdning av drivrutiner

Lycka till…!!

Nej, detta är en helt ny Sharp-modell och drivrutinerna finns inte att tillgå online.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-19 10:01
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, detta är en helt ny Sharp-modell och drivrutinerna finns inte att tillgå online.

Det låter iofs otroligt, även nya modeller finnas online. "problemet" är att din cd är en multi-filsystem-cd och windows/osx kan bara montera ett i taget, och väljer alltså det som verkar mest rimligt. I OS9 fanns det ett trevligt tillägg som lät dig välja vad du ville montera. Skulle kolla Jespers lösning om det fungerar, har själv inte behövt göra det på osx.

Det ligger iofs en drivrutin sedan igår ser jag nu, men det var inte det det handlade om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 11:46

pmarriott,

Har du testat med MacFuse

Ursprungligen av Torkel:

pmarriott,

Har du testat med MacFuse

Har MacFUSE installerat.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-19 14:29
Ursprungligen av Torkel:

pmarriott,

Har du testat med MacFuse

Ledsen men det kommer inte hjälpa, alls imho.

Problemet är iofs löst (se inlägg #1) för tillfället. Jag försökte mest förstå varför jag inte kunde se hela innehållet. Nästa gång ska jag prova med skivverktyg.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-20 09:05
Ursprungligen av pmarriott:

Problemet är iofs löst (se inlägg #1) för tillfället. Jag försökte mest förstå varför jag inte kunde se hela innehållet. Nästa gång ska jag prova med skivverktyg.

Varför det hände har jag svarat på

På gamla goda AmigaOS tiden fick man upp alla filsystem på en cd bara man hade rätt "drivrutiner" - mycket smidigt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-04-20 22:29

Fast jag köpte ju min A1000 1985 förstås...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-04-20 22:28

@studiox, hade du en CD på din Amiga??

Det hade inte jag på min A1000, och inte heller på den A500+ som ligger i förrådet.
Dock hade jag 4MB RAM och 500 MB hårddisk i min A1000, ganska dyrt på den tiden...

Du måste ha haft en A2000 eller 3000.. eller rent av en 4000.....

  • Oregistrerad
  • 2011-04-26 13:40
Ursprungligen av mattiL:

@studiox, hade du en CD på din Amiga??

Såklart. Sist hade (har) en A4000 med PowerPC kort, 16M ram, Cybervision 3D, CD-brännare (SCSI) och CD-växlare 3 skivor (SCSI)

Jag hade CD på min A4000.

De kan ha bränt flera sessions på samma CD, med olika filsystem.

Detta var vanligt när jesus gick i kortbraller och det är nog smidigt för kunden.
- man ser bara den partition/ skiva som man behöver.

Att det är 20 år gammalt, minst, gör att det bara är sådana gamla gubbar som jag som hängde med där

Gissar att Toast kan hjälpa till att mounta valfri partition (du har troligen en HFS eller HFS+ för mac och en ISO-9660 för Win)

1
Bevaka tråden