Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg MBP, varför, snälla hjälp?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MBP från oktober 2007, intel Core2 processor. 2Gb i RAM. Nu kör jag senaste Snowleopard (10.6.7), har med bootcamp installerat Win7 på en 50G partition. Hdd är totalt (inkl Win7 500Gb). Har office 2011, ett gäng andra program (ej photoshop el bild/videoredigerpgm), men EndNoteX4. Datorn är sjuuukt seg, allt tar tid. Dessutom funkar det inte att läsa skivor DVD+R (som den ska kunna läsa), en usb-krånglar, batteriet tar slut fast det byttes t ett 9cells för ca 7 mån sen, och EndNote tar evigheter. Varför detta? Är datorn gammal och trött? Den har varit med mig överallt och är mycket använd och vad föreslår ni att jag gör? Nej, jag kan inte avinstallera win för jag behöver det med en del pgm i mitt jobb som endast kan köras på win7/winxp.
Tacksam för svar, jag får hjärnblödning!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-21 21:02

Är det i OS X eller i windows som det inte går att läsa DVD+R och USB:n som krånglar?

Det jag nog kan rekommendera i vilket fall som helst är en uppgradering till 4 GB RAM.

Se till så att du har tillräckligt med diskutrymme ledigt också, vet inte var "gränsen" går men minst runt 10 - 15 GB för varje system är väll bäst iallafall.

Ett byte av HDD till SSD också en bra uppgradering.

Annars så kan jag bara rekommendera en "omformatering" vilket många kommer påstå att det inte ska behövas och att det inte hjälper, men jag anser att det alltid har hjälpt mig när jag känt att en dator börjat slöa sig. Speciellt som din om du inte gjort något sådant på 4 år. Det går kanske att lösa på andra sätt men ibland kan ju omformatering egentligen vara den enklaste och snabbaste vägen till nytt fräscht system. Men glöm isåfall inte att backa upp det du behöver spara.

Har du tittat i aktivitetshanteraren vad datorn jobbar med? Är det något program/process som tar upp mycket processorkraft?

Hur mycket RAM har du tillgänglig när datorn segar? Har Mac OS X plats kvar på hårddisken? Kör du några applikationer i bakgrunden såsom Transmission?

Utan att ha sett datorn säger jag att den skulle vara som ny med 4GB RAM och en SSD hårddisk

Det är i Mac som skivan inte fungerar. Hur vet man vilket RAM-minne och SSD-hdd som passar? Var kan man köpa bra och billigt RAM och hur vet jag om jag kan uppgradera mitt RAM? Dock var ssd grymt dyrt för lite utrymme, tveksam om det är värt det. Hur kommer det sig att ni rekommenderar ssd? Det finns 50G kvar på macosx och typ 15-20 kvar på win. Kul att du säger det där om omformatering, jag har har alldeles nyligt gjort en sådan av just exakt den anledningen du sa. Kollade också aktivitetshanteraren och det var inga applikationer som låg och tog upp mycket kraft eller kördes i bakgrunden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-26 12:57
Ursprungligen av maanon01:

Det är i Mac som skivan inte fungerar. Hur vet man vilket RAM-minne och SSD-hdd som passar? Var kan man köpa bra och billigt RAM och hur vet jag om jag kan uppgradera mitt RAM? Dock var ssd grymt dyrt för lite utrymme, tveksam om det är värt det. Hur kommer det sig att ni rekommenderar ssd? Det finns 50G kvar på macosx och typ 15-20 kvar på win. Kul att du säger det där om omformatering, jag har har alldeles nyligt gjort en sådan av just exakt den anledningen du sa. Kollade också aktivitetshanteraren och det var inga applikationer som låg och tog upp mycket kraft eller kördes i bakgrunden.

Menar du att det är 50 GB ledigt utrymme Mac partitionen ? Om ledigt utrymme ligger under 2 GB börjar dator bli segt.
Städa system med program Onyx som är gratis.

SSD är så otroligt mycket snabbare..

Kolla support.apple.com

Clickok.se

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-22 11:44

Om du öppnar "Activity Monitor" och klickar på fliken "System Memory" längst ner i programfönstret, vad står det på Page ins: och Page outs?
Har du stora värden här kommer datorn att bli snabbare om du uppgraderar RAM minnet (Detta visar på att datorn skriver mycket till hårddisken eftersom minnet inte räcker till.)

Här köpte jag mitt RAM... följ deras guide så hittar du snabbt och rätt: Crucial Memory Upgrades for Macs - Apple Memory

Ursprungligen av kainen:

Här köpte jag mitt RAM... följ deras guide så hittar du snabbt och rätt: Crucial Memory Upgrades for Macs - Apple Memory

Köpte du från US store eller EU då det är prisskillnader även med momsen?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-26 12:07
Ursprungligen av illerG:

Köpte du från US store eller EU då det är prisskillnader även med momsen?

EU store...

Köra SL på en Duo-maskin som är 4 år gammal och med endast 2GB RAM är för dåligt.

Lägg inte ner pengar på burken. Skaffa en ny.

Skaffar du mer minne får du ändå inte mer processorkraft, skaffar du mer minne OCH snabbare HD är det sammasak, flaskhalsen är CPU'n.

Vet många som tar en Mac på tre år avbetalning, det brukar funka bra. Bäst är om du lånar pengarna direkt i banken och inte går via affärernas avbet-köp. Då betalar du på burken så länge som du har den.När du slutar betala på den, sälj den, skaffa en ny.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-04-23 11:28

Jag skulle rekommendera en säker start innan du börjar uppgradera saker. Starta Mac os med skift nedtryckt så rensas en massa saker bort. Du kan också reparera skivbehörigheter i skivverktyg.

Sidor in 1,21Gb, ut 76kb. Ja, det är 54G kvar på Macpartitionen, använt ca 450G. Om jag köper en MBP med 128G SSD-hd, kan jag då framöver byta ut den mot en större, då priset sjunker? Om ett år eller så? Tack för tipset med Onyx. Samma fråga med RAM, om jag köper en MBP med 4G RAM (2x2) kan jag då framöver byta ut det mot 4x4? Om jag är student, var är det absolut billigast att köpa en MBP? 2,0GHz, det känns rätt ovärt att köpa 2,2GHz processorn. Har ni några fler tips på MBP datorköp? Högupplöst glänsande eller högupplöst antireflex? Sen undrar jag hur jag får bort programmet NTFS for Mac OSX, jag har avinstallerat det men det kommer ändå upp en fråga då jag startar datorn om att min trial är slut och att jag borde köpa den riktiga versionen. Surt.
Som tillägg kan jag säga att jag kör EndNote X4, med mycket databashantering (blir seg), batteriet tar slut fort även då det är fulladdat, (nytt batt för 8 mån sen). Mycket excel och office (2011). Tack för all hjälp jag får av er!

Hej alla!
Tack så mycket för all er hjälp!! Nu har jag beslutat mig att köpa en ny mac, så det blev en MBP 2,2 med en 128G SSD-hd, 4G RAM, et.c.
Maria

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-17 23:09

Hoppas du blir nöjd med den och ja du kan köpa större hårddisk och sätta i mer minne vid ett senare tillfälle

1
Bevaka tråden