Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begränsat antal IP-nummer från Netgearrouter med Comhem?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skogås
  • 2011-04-24 14:13

Hej!

Har nyss installerat en Netgear CG3100, via comhem.
Har en MacBook Pro, 2 st iPad, 1 st iPhone och en airport extreme.
AE'n går via Netgearmodemet.

Problemet är att när iPaddarna, iphonen och MBP'n är på samma trådlösa nätverk tappar antingen datorn eller en av iPaden sitt IP och kan då inte koppla upp sig mot internet.

Är det begränsat av hur många enheter Netgear's modem kan dela ut IP till?

Jag är lite villrådig och ingen macexpert så gärna en enkel förklaring till vad jag gör för fel.

Tack på förhand!

Varför har du en AE till Netgear? Netgear har ju dels ett antal trådutgångar, dels ett eget trådlöst nätverk. Om du inte vill använda detta föreslår jag att du deaktiverar Netgears trådlösa nätverk (knapp på framsidan) och låter AE dela ut adresser. I detta fall kan du använda Airport-verktyget i Program -> Verktygsmapp för konfigurering.

Tror bara du kan få 4 ip-adresser. Har för mig att jag läst det någonstans. Mer har inte jag lyckats få med ungefär samma setup som du (1 iMac, 1 iPhone, extreme som brygga, express). Har dessutom en till express men den har jag inte lyckats få med i nätverket utan att någon annan tappar sin ip. Så om du räknar in extremen så har du 5 enheter, då tappar automatiskt 1 sin ip.

Netgear CG3100 när den levereras till kund är konfigurerad som router. Och skall kunna hantera en hel del klienter.
Dock är min personliga rekommendation att man använder annan router då CG3100 är värdelös som annat än kabel-modem.

Det stämmer att Comhem ger 4st skarpa IP-adresser men det är ju om NAT är inaktiverat och allt kopplat direkt till enheten via kabel eller trådlöst.

Min fråga är om du har en airport extreme eller en aiport express kopplat till modemet?

  • Medlem
  • Skogås
  • 2011-04-24 21:20

Tack för svaren!

Jag har en airport extreme.
Ska prova stänga av det trådlösa på Neatgear. Är det bättre med den sk NAT på eller av i Netgears router?
gul-iMAC, har du tips på hur jag ska ställa in Airport Extrieme?

Har själv en airport extreme bakom ett CG3100 där NAT är avstängt.

Airport extreme behöver inte konfigureras något speciellt alls.
Bara byta SSID och sätt ett bra lösen på det.

Egentligen inte. Det jag har råkat ut för är att oavsiktligt komma åt knappen för det trådlösa Netgear nätet. I och med detta stördes mitt Airport-nätverk ut (sitter bredvid varandra).
Jag har konfigurerat det så att Netgear endast är modem (NAT av i Netgear) och gör alla kopplingar i Airport.

  • Medlem
  • Skogås
  • 2011-04-24 22:37

Kanske en dum fråga men iom att NAT är av gör det att ni kan ha fler ön 4 ip-adresser då, dvs fler enheter i nätverket?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-24 22:43
Ursprungligen av traktor:

Kanske en dum fråga men iom att NAT är av gör det att ni kan ha fler ön 4 ip-adresser då, dvs fler enheter i nätverket?

Din Extreme kör NAT och den klarar fler än 4 enheter, men använder bara en IPadress.

Ursprungligen av kenjon:

Din Extreme kör NAT och den klarar fler än 4 enheter, men använder bara en IPadress.

Min NAT är av på netgear modemet, vad har jag då gjort för fel som inte kan få mer än 4 ip. Intressant, skulle gärna vilja kunna använda mer än 4 enheter. Ska inte extremen användas som brygga? Ok, den ska alltså stå på en allmän ip och då funkar NAT, då funkar fler enheter med extremen (svarar mig själv här). Bra, då fick jag också löst det här

  • Medlem
  • Skogås
  • 2011-04-24 22:51

Ok tack
Nunfrågar airport extreme efter DNS-servrar. Att den trådlösa enheten inte har någon DNS-serveradress.
Vad ska jag fylla i dom två fälten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-24 23:28
Ursprungligen av traktor:

Ok tack
Nunfrågar airport extreme efter DNS-servrar. Att den trådlösa enheten inte har någon DNS-serveradress.
Vad ska jag fylla i dom två fälten?

DNS ska den få från den DHCPserver som delar ut din IPadress. Annars kan du testa med Googles (8.8.8.8) eller titta på din leverantörs hemsida.

När du väl stänger av NAT på Netgear modemet kan det behövas att du stänger av det en minut eller 2 efteråt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-25 07:21

Och startar om alla enheter på ditt LAN, så du är säker på att de får IPnummer från din DHCP.

  • Medlem
  • Skogås
  • 2011-04-25 08:48

Stängde av NAT på Netgear'en. Slog av strömmen och väntade ett par minuter.
Satte Airport Extrem'en i "Dela en allmän IP-adress".
DHCP verkade lösa sig av sig självt. Jag gjorde ingenting åt dom fälten.

Alla enheter fungerar nu som dom ska

Stort tack alla för hjälpen!

1
Bevaka tråden