Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" i7 installera egen SSD

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-08-17 19:17

Hej!

Går åter igen i köpartankar då tjejen mer och mer kör på min Macbook Pro 13" med Intel X25-M G2 160Gb.
Problemet jag har är att de ny iMac:arna går ju konfigurera med en SSD från Apple + 1TB eller 2TB som klippt och skuren för lagring av bilder, film etc.

Då jag redan kör en Intel X25-M G2 i min nuvarande gamla PC som jag nu vill byta ut fast behålla SSD disken och installera i min kommande iMac 27".

Är det någon som råkat ut för samma dilemma att man inte vill betala de över 8100kr för att få en 256GB SSD + 1TB "vanlig" disk utan vill sätta i en SSD i efterhand?
Någon som vet om man kan lämna in SSD disken till Apple och dom sätter i den mot en arbetskostnad eller liknande och att garantin inte går förlorad.

Jag jobbar själv som IT-tekniker och har givetvis läst och kollat guider på Youtube hur man går till väga för att göra det och det är ju inte jättesvårt men man vill ju helst att ens sprillans nya dator skall funka klockrent och att Apple får som dom vill rent garantimässigt etc.

Tacksam för svar! Ha en bra dag allihopa!

mvh Mats

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-08-17 19:58

Hej! Här är en som har gjort det i alla fall: Just installed custom SSD as second disk in 2010 iMac 27"

Det svåra är helt klart att platsen ligger obekvämt till, men han ger ett par tips som kan vara användbara för den hugade. Det inlägget länkar också vidare till ytterligare en artikel om det här.

Och ja, visst är det överpris på SSD-disken, särskilt eftersom den inte hör till de snabbaste SSD-diskarna heller, enligt Mac Performance Guide (jämförelse med OWC) och BareFeats (ytterligare en jämförelse med OWC och de vanliga SATA-diskarna i iMac).

Jag har inte hört något om att Apple kan göra det här i "efterhand" åt en, och jag tvivlar ju starkt på det om det gäller en tredjepartsdisk.

  • Medlem
  • 2010-08-17 20:18
Ursprungligen av JND:

Hej! Här är en som har gjort det i alla fall: Just installed custom SSD as second disk in 2010 iMac 27"

Det svåra är helt klart att platsen ligger obekvämt till, men han ger ett par tips som kan vara användbara för den hugade. Det inlägget länkar också vidare till ytterligare en artikel om det här.

Och ja, visst är det överpris på SSD-disken, särskilt eftersom den inte hör till de snabbaste SSD-diskarna heller, enligt Mac Performance Guide (jämförelse med OWC) och BareFeats (ytterligare en jämförelse med OWC och de vanliga SATA-diskarna i iMac).

Jag har inte hört något om att Apple kan göra det här i "efterhand" åt en, och jag tvivlar ju starkt på det om det gäller en tredjepartsdisk.

Tack JND för svar. Det var som jag befarade antar jag, det blir till att göra det själv och spara disken antar jag.

Ville bara säga att jag fått klartecken från en reseller, ingen garanti ges såklart på eventuella problem som hdd skulle skapa.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-10-25 10:16
Ursprungligen av Mautana:

Ville bara säga att jag fått klartecken från en reseller, ingen garanti ges såklart på eventuella problem som hdd skulle skapa.

Hur är det med garantin i övrigt? Du skriver att garantin inte gäller för det problem som disken eventuellt skapar. Funderar på det samma själv. Alltså köpa en iMac för att sedan montera SSD i den efteråt. 8100kr är rätt stor del av priset som känns rätt onödigt att lägga ut om man slipper.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-30 11:50

Jag frågade på MHstore.... 1500kr ville dom ha för att montera en SSD disk i min iMac 27"...

Jag köpte nämligen själv en Intel X-25 som ska monteras.. Det lät inte som att det skulle vara några problem...

Jag hade lämnat in den till någon service provider. Det är inte dyrt och allt sköts helt rätt. Tror att vi tar cirka 1200:- för det på Janssondata i HBG. Det är inte jättesvårt att öppna upp iMacen om du bara har sugkoppar etc och rätt mejslar, men betänk OM du skulle råka tabba dig. Det finns många, många mycket små kontakter i de här datorerna som ibland kan vara bökiga att fästa utan att knäcka etc. Dessutom, föreställ dig att du råkar tappa glasskivan. Vad gör du då?

Som sagt problemen som hddn skapar täcker garantin inte, men du behåller den vanliga garantin. Nätagg kolapsar, cpu brinner etc. Logic kortet kan ju bli lite svårare antar jag då hddn är ansluten till den. Går väl att diskutera hur länge som helst!

Men jag tror som Henkebarn säger, lämna iväg den och få klartecken från en reseller. Klart mycket bättre än att göra det själv. Dom är ju rätt dyra våra leksaker

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-31 20:05

Jag bytte disken på min 24" imac och kan intyga att det är som henkebarn säger. Det är inte jättesvårt men om något skiter sig så är det nog inte så kul. Är man däremot försiktig och följer rätt instruktioner (jag använda apples servicemanual) så gick det utan problem.

Däremot så är det noga att inte få in skit mellan glaset och skärmen och framförallt inte repa / smutsa ner panelen då den saknar skydd. Det är inte bara att torka av den om den är skitig.

Dvs. Är den helt ny så lämna in den. Jag utförde detta efter garantitiden då min disk crashade.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-17 22:32

Jag har som mål att stoppa in en SSD som systemdisk i min iMac 27" 2010. Avser att få det gjort av en Apple-Auktoriserat Servicecenter och har börjat kolla upp vad det kostar.

Macoteket gör det i sin verkstad i Sundbyberg, tar ca 5 dagar och kostar 2500inkl moms.
3188:- Inkl moms har jag fått från en annat ställe.

Vet ni vad det kostar på andra ställen?

Edit: Lutar åt att jag gör det själv...

Senast redigerat 2011-02-21 13:51
Ursprungligen av reboot81:

Macoteket gör det i sin verkstad i Sundbyberg, tar ca 5 dagar och kostar 2500inkl moms.
3188:- Inkl moms har jag fått från en annat ställe.

Ni som fått svar på prisförfrågningar ang. detta, har ni behövt jobba hårt för att övertyga verkstäderna om att lämna pris? Jag har försökt på flera ställen, och de allra flesta är minst sagt otaggade på att göra ingreppet...

  • Medlem
  • Solna
  • 2011-03-01 23:00

Hur har det gått för er som funderat på detta? Är riktigt sugen, men Lanmaster vill ha över 3000 kr vilket känns lite överdrivet, dessutom kunde de inte ge svar på om Apple Care gäller efter ingreppet. Har god datorvana så är inte orolig över att inte klara av det själv men vore bra att ha koll på alla delar. Vet någon om man kan ersätta Apple-"parten" (hållaren) med något annat?

Görs inte hd bytet utav en AASP kan du kyssa din garanti adjö. Apple tillåter inte att enheter öppnas av någon annan än en certifierad AASP (oavsett vad ni hört eller läst på internet)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-07 08:53

Någon som vet var man kan köpa sugkoppar för att få bort skärmen i Stockholm centrum?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-04-07 09:49
Ursprungligen av pcw:

Någon som vet var man kan köpa sugkoppar för att få bort skärmen i Stockholm centrum?

Clas Ohlson har en massa krokar med sugproppar. Sök på VacLoc.

  • Medlem
  • 2011-04-07 10:14

Oj! Nej! Clas Ohlson har inte grejerna som krävs - gå in på närmaste järnaffär och fråga efter sugkoppar. Sådana man lyfter glasskivor med.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-30 08:19
Ursprungligen av lime:

Oj! Nej! Clas Ohlson har inte grejerna som krävs - gå in på närmaste järnaffär och fråga efter sugkoppar. Sådana man lyfter glasskivor med.

Jag köpte mina från ICA, fungerade alldeles utmärkt. Handdukshängare var det visst.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2011-08-02 17:50
Ursprungligen av Csoft:

Jag köpte mina från ICA, fungerade alldeles utmärkt. Handdukshängare var det visst.

Lägg gärna upp en bild på dom, så vet man ungefär vilken storlek som behövs.

Funderar på en iMac och sätta in en ssd själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-07 10:52
Ursprungligen av lime:

Oj! Nej! Clas Ohlson har inte grejerna som krävs - gå in på närmaste järnaffär och fråga efter sugkoppar. Sådana man lyfter glasskivor med.

Kommer du på någon järnaffär på rak arm här i Stockholm centrum (jag bor i Gbg så jag har inte koll)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-10 10:53

Jag köpte VacLoc sugkoppar (är egentligen handduksupphängare) och de gjorde susen. Var inget problem som helst att fästa de och öppna upp skärmen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-21 09:06

Sist jag tog bort glaset (var ifs på min iMac 24") använde jag fästet till min gps. Fungerade utmärkt. Ska inom några månader själv uppgradera min iMac 27" med ssd så det blir samma metod även nu. Man ska inte vara rädd att pilla i en dator :).

Däremot ska man vara rädd för att tappa glaset. Det är inte härdat så det går i tusentals bitar om man tappar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-29 11:18

Kan någon bekräfta att man i en iMac 27" (2010) får plats med
- Fabrikshårddisken
- FabriksDVD'n
- Ny egen SSD

?

MVH
Henke

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-04-30 21:17

ja

Senast redigerat 2011-05-10 15:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 19:23

Tack!

Enligt bloggen behöver man lite kablar också,
The power cable 922-9531 with connectors for logic board, LED backlight, hard disk and SDD which replaces the old power cable.
The mounting kit 922-9485 for the SSD which will replace a small plastic part
The SATA data cable 922-9538 which connects the SSD with the logic board

Nån som vet nåt bra ställe i Sverige att få tag i dessa?

Jag sitter på en iMac 27, samt en windowsdator med en HD med flera partitioner, Kan jag säkerhetskopiera det som finns på min iMac på något vis? Jag får också hem en Macbook Air i slutet av veckan.
Kanske funkar på den om det inte funkar mot PC?

MVH
Henke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 15:17

Har nu börjat tänkta om,

Kanske enklare att bara byta ut den gamla HDD för att sätta in en lite större SSD.

Någon som gjort det och har några erfarenheter hurvida ljudnivån går upp/ner?

MVH
Henke

Ursprungligen av henke12:

Har nu börjat tänkta om,

Kanske enklare att bara byta ut den gamla HDD för att sätta in en lite större SSD.

Någon som gjort det och har några erfarenheter hurvida ljudnivån går upp/ner?

MVH
Henke

En SSD har såvitt jag vet 0 dB i ljudnivå. Så de bör absolut gå ner.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-06-08 23:56

Jag pratade med Macsupport här i Göteborg och det skulle gå på 860:-. Jag frågade om det gick att hänga i en SSD + HDD och det skulle nog gå. Dock får jag troligtvis betala det dubbla för det jobbet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-06-30 01:22

Någon här som utfört montering själv av en SSD på en 27" iMac?

Undrar jag med då jag vill byta i min som kommer om en vecka.

Bevaka tråden