Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro fläkten

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 00:24

En kollegas MacBook Pro har blivit galen, han uppdaterade en av firmwaren som kom ut till sin MPB för ett tag sedan.
Skulle han inte ha gjort... Nu går fläktarna oavbrutet på högvarv hela tiden, har provat att nollställa SMC, inget resultat. Kollat med fläktprogrammet som finns. Där reagerar inte fläktarna när man dra i reglagen.

Någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-23 07:11

Tror att det rör sig om ett hårdvarufel.

Enda mjukvaruorsaken är om temp-styrningen fattas.

Öppna terminal och gör denna kontroll

sudo kextutil --verbose -t /System/Library/Extensions/AppleHWSensor.kext

finns programmet utan fel - så kan det nog bara vara ett hårdvarufel på någon temp - sensor.

Du är medveten om att du svarar på ett tre och ett halvt år gammalt inlägg va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-23 22:45

Jag ÄR medveten om att inlägget är gammalt! Och detta tycker jag är ett typisk omen för 99.se. Det finns många obesvarade "fakta", men 3900 svar om hur skrivbordsbilden "man har" ser ut.

Min tanke var att "höja" kvaliteten - så att 99.se inte bara består av "vädelöst vetande" (filemakertråden är excellent på 99.se tycker jag)

Om det är någon tröst så har jag haft motsvarande problem i tre år, och gud vad många idiotiska gissningar om "processorkrävande program" etc jag fått ta del av.

Ett av de största hoten är alla "guesserwisser" som egentligen inte vet vad de snackar om. När jag äntligen hittade fram till kunskapen kunde jag inte motstå frestelsen att låta alla andra framtida, få del av detta också.

Thats why

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-23 23:06

Ett tips till.

Nu saknar jag vetskap om vilken dator det rör sig om, men är det en "Intel Core Duo" så kan jag nämna att nätet är fullt med problem, som i samtliga fall utpekar Ts0P - sensorn. ( temeperatur Palm Rest L)

Den sitter på moderkortet, närmast hårdisken. Kolla på ifixit com - reservdelar på temp-sensor, så ser ni hur den ser ut. tre pinnar, varav en motstående till de andra två. I mit fall var det en kallödning ( och den såg förfärlig ut) som var orsaken till tre års fläktproblem.

Och ni anar inte hur många andra ställen som alla "guessewisser" har sagt att den sitter på... Snart sagt på alla andra ställen än det rätta, säkert 20-tal alternativ...

Fast lite sorgligt att acke aldrig fick något svar förrän nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 19:39

Det var ett hårdvarufel. Apple bytte ut logikkortet.

1
Bevaka tråden