Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

program för att analysera text sökes

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-23 19:12

Hej,

Jag letar efter ett program/webapp som kan analysera större texter, >5000 ord. Jag vill få ut statistik på dessa, gärna så mycket som möjligt=) har sökt lite men inte hittat något, någon som har något tips?

Kanske någon form av databas skulle fungera? Ex. Filemaker eller Bento. Tänker mig att du importerar texten till ett fält och därifrån skapar olika script /beräkningar för att sortera ut informationen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-04-24 13:52

Kan SPSS vara något? Dyrt visserligen men mina lärare älskar det.

Förr fanns ett program från SPCS som hette "KIX", det gav en massa statistik på texter.

Oklart var det finns idag...

Kan även vara LIX ... suddig i huvet...

Senast redigerat 2011-04-24 18:48
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-24 19:03

Okej! Tackar för alla tips!

Tror databaslösningen blir ett steg för svårt för min del i denna uppgift, SPSS är nog också en lite för avancerat för min uppgift...

Hittar inte heller LIX/KIX heller..

För att förtydliga mitt syfte.. Jag har ett ca 30 pdf-dok med text på mellan 3000-10000 ord. Dessa vill jag analysera för att kolla statistik på, t.ex. längsta meningar, antal ord/mening. mest använda ord över en viss mängd bokstäver, etc. Det ska göras för att jag ska hålla ett tal som raljerar lite över innehållet=)

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-24 19:41

Nu har jag hittat detta:

Text analysis, wordcount, keyword density analyzer, prominence analysis

Funkar som jag vill men jag skulle gärna ha ett där jag kunde välja att analysera längre ord än upp till 7 bokstäver. någon som vet något liknande?

  • Medlem
  • 2011-04-24 23:29

Är det specifika saker du vill veta kan man skriva enklare applescript som gör analysen.

läsbarhetsindex (LIX) finns numera på nätet:

Blogginlägg om programmet : Att skriva enkelt är inte enkelt. | Författartipsbloggen

Klipp och klistra in ex text:

Lix räknare

klippt in ditt inlägg ovan krox, du hamnade på 27, "mycket lättläst, barnböcker" plus att jag fick en hög med uppgifter om frekvens etc.

meget morsomt!

  • Oregistrerad
  • 2011-04-25 15:48

Jag skrev ihop en sådan grej för samtliga texter i eurovision. Vanligaste förekommande ordet, längsta titeln, kortaste titeln osv. osv.

Ursprungligen av studiox:

Jag skrev ihop en sådan grej för samtliga texter i eurovision. Vanligaste förekommande ordet, längsta titeln, kortaste titeln osv. osv.

Gissar att "verkshöjden" i de sammanhangen är löjligt låg
Måste ha gett många skratt.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-26 16:21
Ursprungligen av Goflorp:

Gissar att "verkshöjden" i de sammanhangen är löjligt låg
Måste ha gett många skratt.

Finns lite statistik ute till höger här Home [EuroVisionHistory - All your statistics from Eurovision]

Det vanligaste förekommande ordet var "love" (helt otippat...)
Monaco var roliga, dom har en medellängd på sina songtitlar på 26 tecken.. hmm

1
Bevaka tråden