Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteribekymmer - Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte min 13" macbook pro i slutet av maj förra året. Har haft datorn därmed mindre än ett år och inte mer än "normalt". Jag slår av den varje kväll. För det mesta använder jag datorn hemma och då låter jag datorn vara ansluten till el mer eller mindre konstant. Batterisymbolen påstår att den är fulladdad men så snart jag tar ur batteriet så sjunker tiden drastiskt! Enligt apple så ska ju batteriet vad jag förstår hålla bra många timmar men ICKE! Om jag bara låter den stå och verkligen inte gör nåt med den så håller kanske batteriet 2-3 timmar. Om jag låter spotify vara på så håller den ca 1,5 timmar och om jag vill se en film så klarar den knappa timmen ens!

Så snart jag tagit ur sladden så brukar den direkt säga att jag bara har 1.40 timmar kvar vilket jag tycker är hutlöst. Sedan går den efter några minuter UPP till tex. 2.30 och sedan YTTERLIGARE upp några minuter innan den går ned. Det känns som om den inte har koll på sin egen begränsning.

Sedan dryga månaden tillbaka säger den ibland inom parentes "laddar inte" när jag sätter i sladden trots att den lyser efter ordning. Då har batteriet sjunkit ända till kritisk nivå innan den börjar ladda.

Det tycks som om jag har ÅTMINSTONE ett problem med batteriet och kringhörande. Jag försöker hålla efter datorns alla uppdateringar och har nu os x 10.6.7. Datorn har alltid skötts mycket väl och aldrig tappats eller utsatts för onormalt bruk. Jag är väldigt noggrann så datorn är per definition helt klart i mycket gott skick. O:-)

Hjälp? :">

Nu testade jag detta steg för steg i går och det gick väl sisådär. När tiden visade 0.00 så stod den så under ca 15 minuter innan bilden frös och sedan datorn "dog". Jag lät datorn vara under sju timmar och satte sedan i strömkontakten som då lyste orange i flera timmar istf grönt som jag är van. Klockan är nu 9.15 och för exakt en halvtimme sedan startade jag upp datorn. Jag ändrade så att batteriets indikator skulle visa procent istf tid som tidigare. Datorn startade på 98 % (kommer den aldrig upp på 100???) och en halvtimme senare har den redan rasat ned till 82% vilket jag tycker är uruselt. Jag har bara skrivit detta och kollat av min FB så jag har verkligen inte gjort nåt tungt. Bluetooth och airport är båda av så ingendera kan dra ström. Lyset i tangenterna har jag bara på kvällarna. Det som för tillfället är i gång är min mobila bredbandsanslutning, insomnia X, iAntiVirus, Growl, Nyckelhanteraren och webbläsaren RockMelt. That's it. Varför i hela fridens namn rasar batterietiden så jädra snabbt? Frustrerande.

Låter som om ditt batteri är halvkasst... Köp nytt om det stör dig

-Lampan lyser oranget tills batteriet är färdigladdat då grönt.

Antivirus program drar mycket batteri, flash drar mycket osv osv.

"Bara för att du bara sitter på FB betyder inte det att de inte drar mycket batteri, flash material osv"

  • Medlem
  • 2011-04-22 11:12

Om du kikar i systeminformationen under "ström"
Hur många laddcykler har du då och vad säger datorn själv om skicket på batteriet?ß

var hittar jag systeminformationen då?

äpplet uppe till vänster - om den här datorn - mer info.... ström!

Batteriinformation:

Modellinformation:
Serienummer: W001348S9D3BA
Tillverkare: SMP
Enhetens namn: bq20z451
Pack Lot Code: 0000
PCB Lot Code: 0000
Version av fast programvara: 0201
Maskinvarurevision: 000a
Cellrevision: 0158
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 5366
Fulladdat: Ja
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 5366
Statusinformation:
Cykelantal: 175
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): 268
Volttal (mV): 12559

Systemets ströminställningar:

Nätström:
Timer för systemvila (minuter): 15
Timer för hårddiskvila (minuter): 0
Timer för bildskärmsvila (minuter): 15
Vakna vid strömförändring: Nej
Vakna när locket öppnas: Ja
Vakna för nätverksåtkomst: Ja
Nuvarande strömkälla: Ja
Skärmen tonas ned vid bildskärmsvila: Ja
Batteri:
Timer för systemvila (minuter): 3
Timer för hårddiskvila (minuter): 10
Timer för bildskärmsvila (minuter): 3
Vakna vid strömförändring: Nej
Vakna när locket öppnas: Ja
Skärmen tonas ned vid bildskärmsvila: Ja
Reducera ljusstyrkan: Nej

Maskinvarukonfiguration:

UPS installerad: Nej

Information om strömladdare:

Ansluten: Ja
ID: 0x0100
Wattantal (W): 60
Revision: 0x0000
Familj: 0x0085
Serienummer: 0x00a9342f
Laddar: Nej

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-22 20:43

Har du något program som ger dig info om fläktarnas hastighet.

Om du hör ett "surr" från fläktarna så snurrar de för fort. Detta drar ur batteriet långt före en normzal användning - if so.?

  • Medlem
  • 2011-04-22 21:37
Ursprungligen av domestic_brain:

Batteriinformation:

Modellinformation:
Serienummer: W001348S9D3BA
Tillverkare: SMP
Enhetens namn: bq20z451
Pack Lot Code: 0000
PCB Lot Code: 0000
Version av fast programvara: 0201
Maskinvarurevision: 000a
Cellrevision: 0158
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 5366
Fulladdat: Ja
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 5366
Statusinformation:
Cykelantal: 175
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): 268
Volttal (mV): 12559

Jag har lite över 200 cykler på min 1,5 år gamla mbp och får ut vad det verkar som, mer kräm.
Om du provar att skapa en ny användare och provar med i några timmar, blir det samma sak?
Annars så har du ju fortfarande garanti kvar. Om problemen kvarstår så skulle jag kolla om det kan gå på garantin.

Ny användare? Varför då? och till personen ovan: min fläkt surrar ytterst sällan - kanske en handfull gånger på ett år och inte alls länge. Det har bara varit om jag stängt datorn med insomniaX för länge.

  • Medlem
  • 2011-04-23 17:31

Jo, om du skapar en ny användare och loggar in på det kontot och kör utan rockmelt, iantivirus och hela holabalot och det fortfarande försvinner lika mycket kraft ur batteriet så kan vi ju utesluta att det är nån process/program som är boven.
Då kanske det lutar åt ett kasst batteri;)

Aha! Det låter som en mycket bra idé faktiskt. I like!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-23 23:29

Om din test med ny användare inte gick bra kan det röra sig om ett hårdvarufel lika mycket som om ett bat. problem.

LiPo celler laddas efter en viss logik, de är mycket stryktåliga och används ofta inom radioflyg, eftersom de har det bästa värdena för effekt/vikt. Cellerna snabbladdas i registret 20-80%

Hårdvaran ska ladda batteriet efter en viss logik, där registret 20-80% går lika fort att ladda som 0-20% eller 80-100%. Om styrningen kommer snett -eller om batteri-cellen skadats, funkar det inte, med kapacitetsförluster som följd.

OM du har någon kompis som flyger, och som har en modern batteriladdare för LiPO celler kan du provladda via en extern uppladdning ( ta ur och ladda). Funkar det bra är det datorn det är fel på, funkar det dåligt väntar en utgift på ca 1200 kr i nytt batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 08:10

testade min nya MBP inatt... i sleepmode gick den från 75% till 38% från 23 till 08.00. PCn klarade sig med 95 till 92% i sleepmode samma natt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-27 10:09
Ursprungligen av domestic_brain:

Köpte min 13" macbook pro i slutet av maj förra året. Har haft datorn därmed mindre än ett år och inte mer än "normalt".

Lämna in hos Apple Service innan garanti går ut ! Service tekniker kontrollerar hela din dator och batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-30 08:11
Ursprungligen av REP:

Lämna in hos Apple Service innan garanti går ut ! Service tekniker kontrollerar hela din dator och batteri.

Håller med - detta är väl första åtgärden för alla datorer yngre än 3 år, tycker jag.
Batteriet innehåller dessutom själva styrningen för uppladdningen, det kan vara fel i denna också.
Ett tips är att kalibrera batteriet innan inlämning ( bör göras månadsvis) - se manualen.

  • Medlem
  • 2011-06-18 16:25

Mest lite nyfiken, hur har det gått för dig?

1
Bevaka tråden