Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta lösenord på mappar/program i OSX?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena!

Bor sedan något år tillbaka med några rumskamrater, min dator används ofta av olika... VIssa grejer vill jag helt enkelt inte att de ska se...

Finns det något program som gör att jag kan sätta lösenord på t.ex. iPhoto?

Vet att jag kan skapa en skiva i skivverktyg som jag sätter lösenord på, men känns fel och lägga iphoto på 100gb i en sådan skiva, samt att iphoto biblioteket kommer med all säkerhet växa och växa..

Någon som har något tips?

(Tyckte tråden passa lite här och var med OSX kändes ändå bäst)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-21 00:29

Detta program har jag inte testat, kanske funkar för dig?
Secret Folder for Mac | Apimac

Men annars tycker jag ju att ett extra användarkonto för alla dina gäster skulle vara det bästa?
Aktivera snabbt användarbyte i kontoinställningar så kan datorn smidigt vandra från den ena till den andra...

nja, hålla på och logga in/ut orkar jag inte...

Ska kolla hur det funkar! Tack

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-21 07:18
Ursprungligen av wilhelmsson:

nja, hålla på och logga in/ut orkar jag inte...

Nja, riktigt så fungerar det ju inte. Du loggar ju bara in och in och in och in... Du väljer alltså den nya användaren och ger bara lösenordet. Sedan är det klart. Ingen utloggning öht. Du kommer inte undan med mindre om du använder en fristående applikation för att skydda mappar.

Ursprungligen av frazze:

Nja, riktigt så fungerar det ju inte. Du loggar ju bara in och in och in och in... Du väljer alltså den nya användaren och ger bara lösenordet. Sedan är det klart. Ingen utloggning öht. Du kommer inte undan med mindre om du använder en fristående applikation för att skydda mappar.

Sant, fin liten text uppe i menyraden sen klicka och logga in.. I know, tycker inte det är rätt metod

Vill ändå ha lösenord på olika mappar...:)

Tack för tipsen hittills iaf..

Kollade igenom länken, inte vad jag sökte... Vill alltså bli krävd på lösenord när jag försöker komma åt/starta något på datorn.

Fler tips?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-21 07:48

Håller med, skapa ett gästkonto och använd fast user switch.

Företaget bakom 1password.com gör också ett program för kryptering/låsning. Vet inte mycket om det men kolla in deras sajt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-04-21 14:28
Ursprungligen av wilhelmsson:

Laddade ner 1Password, men det är väl bara en lösenordsdatabas?? MIssade jag något

Zimmer: De var det jag prata om i första inlägget... Känns fel/jobbigt att göra ny diskimage för varje gång mitt iphoto bibliotek växer o växer..

Tack för idéerna..:) mer tack

Ursprungligen av stormstereo:

Företaget bakom 1password.com gör också ett program för kryptering/låsning. Vet inte mycket om det men kolla in deras sajt.

Programmet stormstereo pratade om heter Knox. Vet ej om detta är lösningen på dina problem dock.

Man kan göra en diskimage och sätta lösen/kryptering på den.

Laddade ner 1Password, men det är väl bara en lösenordsdatabas?? MIssade jag något

Zimmer: De var det jag prata om i första inlägget... Känns fel/jobbigt att göra ny diskimage för varje gång mitt iphoto bibliotek växer o växer..

Tack för idéerna..:) mer tack

Aaah nice, ska kolla

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-04-21 15:39

Jag har letat efter samma sak. Det vore perfekt om man kunde få upp en liten dialogruta där man ska knappa in ett lösenord för att kunna öppna det valda programmet/mappen/filen.

Ursprungligen av Hoffie:

Jag har letat efter samma sak. Det vore perfekt om man kunde få upp en liten dialogruta där man ska knappa in ett lösenord för att kunna öppna det valda programmet/mappen/filen.

Visst vore det, samma gäller iOS... Lätt värt någon hundring! Min dator brukar spela musiken i lägenheten, hade då varit skönt att inte vem som helst skulle kunna kolla iPhoto eller liknande.

Eller bara ett program som gör att OSX kräver lösenord när man ska kopiera media till lagringsmedium utanför datorn... Så ingen kan sno bilderna

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-21 17:16

Slå på hemmadelning i iTunes så kan gästkontot spela musiken utan att komma åt dina filer eller strula till det i iTunes. Varför krångla till det?

Tack för dina idéer MO, men att skapa ett nytt konto känns ALLDELES för omständigt och helt fel väg. Tycker det är att krångla till det genom att logga in på nytt konto...

Lösenord på vissa program och mappar är det jag letar efter

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-23 06:10

Duger inte gästkonto trots FUS, finns det 2 huvudvarianter tillgängliga:
1) Krypterad DMG. Är du inte orolig för att någon manuellt ska öppna Iphoto library räcker det ju men att lägga iPhoto här. Detta är mig veterligen det enda helt säkra sättet att lösenordsskydda filer utan olika användarkonton.
2) Dölj filen/programmet genom att sätta en punkt framför via terminalen och ersätt filen med ett AppleScript-program som utifrån ett inmatat lösenord avgör huruvida den dolda filen ska öppnas eller ej. Finns tutorials för denna metod, liksom färdiga AppleScript, via google.

Edit: Utgick från att det var funktion i OSet du var ute efter eftersom tråden låg i OS X, men insåg att du även verkar kunna tänka dig program från 3e part. Kolla in AppDefender på www.macinapp.com

Senast redigerat 2011-04-23 08:03

Hur det kan vara krångligt gå in i inställningar och skapa ett par nya konton är för mig obegripligt.
Det är gjort på fem.

var och en använder sedan samma programmapp men har alla inställningar som sina egna (t ex länkar i Safari etc).
Användaren väljer själv vilka program de vill köra. Alla kan ha egna spotify-konton osv, egen bakgrundsbild,
egen mail etc...
Ingen kommer åt ngn annans filer - om man inte går in och explicit talar om att det skall gå.

Den som skall ha datorn väljer i menyn sitt namn, ruta kommer upp och man skriver in sitt lösen.
Poff, datorn "blir din" helt och hållet.

Funkar som ett spjut här hemma med tre användare.

Att lägga in tredjepartsprogram i datorn för att kryptera vissa bitar och låsa mappar/kataloger, DET låter i mina öron som väldigt omständigt och krångligt.

Tack Jånte, kollar detta under dagen!

Happ... Såhär ligger det till:

Jag bor med 4 av mina närmaste vänner och våra Macs är varandra Macs, vi delar dem efter bekvämligheter. Min har mest prestanda = när vi redigerar filmer.

Rambos är en 13" = använder vi i soffan..

En PC brukar vi spela Poker på, då flash i OSX inte funkar så bra.

Då vi delar på datorerna så frekvent, ena sekunden använder någon den en annan jag, så känns lösenord på olika delar av OSX som en bra metod för att begränsa OSX.

Av utbudet filer/bilder/filmer/musik som ligger på min dator vill jag att dem ska ha tillgång till det mesta. Men t.ex. nakenbilder på min flickvän vill jag inte att dem ska se men bilder från förra helgen när vi gick ut får dom gärna se/ta.

Skapar jag flera användare så kan inte de användarna komma åt de filerna jag vill dela med mig av?

Förstår ni NU situationen?

Tror jag satsar på skivavbild trots allt...

  • Medlem
  • 2011-04-23 10:37

Jo, det finns en mapp i "Users" som heter "Delat". Det som läggs där är tillgängligt för alla konton.

Skapa konton för allt vardagligt.

Skapa en krypterad skivavbild där du har dina hemligheter.

Upp till var och en att göra detsamma genom sin användarinloggning.

Skapa också ett "slaskkonto", guest, så kan ni låna ut datorn till ngn besökare som då kan göra vad de vill.

jag har skapat ett "barnkonto" när brorsans ungar kommer på besök, det är spärrat med Föräldrakontroll för en hel del saker som jag inte vill att de skall kunna göra.

gemensam media kan med fördel läggas på en gemensam NAS-disk.
Alternativt lägga under "delat" som Baron säger.
Gäller det iTunes kan det räcka med att slå på hemmadelning.

Ursprungligen av Baron:

Jo, det finns en mapp i "Users" som heter "Delat". Det som läggs där är tillgängligt för alla konton.

Japp där ligger den, alltså ska kopior på media/filer ligga på minst 2 ställen... Bra sätt att slösa på utrymme känns det som, men jag förstår hur du tänker!
Tack

Ursprungligen av Goflorp:

Skapa konton för allt vardagligt.

Skapa en krypterad skivavbild där du har dina hemligheter.

Upp till var och en att göra detsamma genom sin användarinloggning.

Skapa också ett "slaskkonto", guest, så kan ni låna ut datorn till ngn besökare som då kan göra vad de vill.

jag har skapat ett "barnkonto" när brorsans ungar kommer på besök, det är spärrat med Föräldrakontroll för en hel del saker som jag inte vill att de skall kunna göra.

gemensam media kan med fördel läggas på en gemensam NAS-disk.
Alternativt lägga under "delat" som Baron säger.
Gäller det iTunes kan det räcka med att slå på hemmadelning.

NAS blir det i framtiden när ekonomin säger att det är okej, en 2 veckors semester i Dubai förra veckan hjälpte inte...

Ne men seriöst, tack för alla tips och tankar! Hade skivvavbild med lösenord förr, men det rann ut i sanden.. Men kör på det igen, även ett gästkonto.

iTunes hemmadelning, på, betyder att mitt gästkonto kan använda itunes innehållet från admin konto?

  • Medlem
  • 2011-04-23 12:44
Ursprungligen av wilhelmsson:

Japp där ligger den, alltså ska kopior på media/filer ligga på minst 2 ställen... Bra sätt att slösa på utrymme känns det som, men jag förstår hur du tänker!
Tack

Varför på två ställen?

  • Medlem
  • 2011-04-23 10:40

Man kan logga in som Guest utan slaskkonto. Då raderas "kontot" när man loggar ut.

Ja jo man kan ju lägga dem under delat permanent, mycket möjligt. Nya genvägar till vänster i Finder. Ska testa

  • Medlem
  • 2011-04-23 16:52

Du kan har filerna i Delat och indexen i hemkatalogen om du inte vill dela index mellan alla konton.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-25 18:25

Har ett scenario som ser ut såhär:

Slutar på mitt nuvarande jobb om 5 dagar. Jag har installerat privata program som jag använt i produktion. I det här fallet 3d paket.
Nu har det uppdagats att företaget jag gått ifrån frivilligt vill att jag kommer in lite då och då och meckar nya 3d saker. Är ej frilansare, var fast anställd. Eftersom tråden heter "sätta lösenord på mappar/program" så undrar jag nu om det finns nån smidigt lösning att låsa mitt 3d paket till ett lösenord?

Vill inte avinstallera och installera programmet varje gång jag kommer o sitter/försvinner från företaget. Så det vore jävligt smidigt att totallåsa programvaran så att inte nån annan kan sitta o mecka med det när jag sitter och meckar med det på annan ort. Vill ju åtminstone försöka göra rätt för mig när det kommer till licensavtalet...

Skapa ett nytt konto då; lägg in allt där som det är ok att de andra pillar på.

Byt lösenord till ditt eget konto och lämna INTE ut det till dem.
Här har du din 3D-programvara.

Lösningen med användarkonton har brukats sedan kernigham&ritchie's glada dagar.
Det fungerar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-08-25 21:21

En annan lösning vore väl att företaget köper in mjukvaran, eller?

Nu vet jag inte vad det är för typ av program (allt i en .app, X11 med massa egna frameworks etc...) men det kan funka att ha själva .app-filen endast på en usb-sticka men lämna resten av installationen inkl preferences kvar på datorn.

Kommer annars på tre olika "inbyggda" sätt som kan fungera även om inget av dem är jättesmidigt.

1. Mixtra med rättigheterna så att programmet bara kan köras av root (chmod, kräver terminalkunskaper, kan innebära säkerhetsrisker om programmet kommunicerar med internet)

2. Lägg programmet på en krypterad volym (lite bökigt kanske)

3. Använd OS X inbyggda föräldrakontroll

Bevaka tråden