Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa ny mapp där man vill ha den

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-19 14:54

Ja, hur gör man det smidigast?

Du skall skapa en ny mapp, säg, fem nivåer ned i mapp-hierarkin, t.ex. home/documents/...etc/

Skulle vara intressant att höra det från någon mac-användare som inte är besmittad av windowstänkande.

Alltså: du öppnar ett nytt Finderfönster och sedan.........?

Jag skulle gå till den mapp där jag vill ha den nya mappen, och sedan klicka i Finders verktygsfält, och välja "Ny mapp".

Men hur man navigerar sig fram till den plats där man vill skapa mappen kan ju variera. Är det kanske detta som du egentligen undrar över?

Jag använder oftast kolumnvy i Finder, och klickar mig fram till rätt plats.

Är det en mapp man ofta jobbar i, så skulle jag lägga en genväg till den i Finders vänsterkolumn, så att man kan komma dit med ett klick.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 15:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag skulle gå till den mapp där jag vill ha den nya mappen, och sedan klicka i Finders verktygsfält, och välja "Ny mapp".

Men hur man navigerar sig fram till den plats där man vill skapa mappen kan ju variera. Är det kanske detta som du egentligen undrar över?

Jag använder oftast kolumnvy i Finder, och klickar mig fram till rätt plats.

Är det en mapp man ofta jobbar i, så skulle jag lägga en genväg till den i Finders vänsterkolumn, så att man kan komma dit med ett klick.

Gör exakt likadant…

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-19 15:17

Det jag tänker på är, att i ett annat onämnbart operativsystem, när man har trädstrukturen framför sig, kan markera valfri mapp, valfritt långt ned i hierarkin, och sedan skapas mappen under den markerade mappen. I Findern, så långt jag kan bedöma, hamnar den nyskapade mappen alltid direkt under den mapp som är öppen i Finderfönstret. Så jag måste för att den nyskapade mappen skall hamna under ...[långt ned]/Tjosan/ öppna ett eget Finderfönster för /Tjosan/ och sedan skapa mappen. Smartare hade varit att jag i vilket Finderfönster som helst, där jag grenat ut strukturen och kan se och markera /Tjosan/, direkt kan "skapa mapp under den markerade Tjosan-mappen, istället för att den hamnar i Finderfönster-mappen (t.ex. documents eller home) och måste flyttas till /Tjosan/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 15:20
Ursprungligen av planB:

Det jag tänker på är, att i ett annat onämnbart operativsystem, när man har trädstrukturen framför sig, kan markera valfri mapp, valfritt långt ned i hierarkin, och sedan skapas mappen under den markerade mappen. I Findern, så långt jag kan bedöma, hamnar den nyskapade mappen alltid direkt under den mapp som är öppen i Finderfönstret. Så jag måste för att den nyskapade mappen skall hamna under ...[långt ned]/Tjosan/ öppna ett eget Finderfönster för /Tjosan/ och sedan skapa mappen. Smartare hade varit att jag i vilket Finderfönster som helst, där jag grenat ut strukturen och kan se och markera /Tjosan/, direkt kan "skapa mapp" hamnar under den markerade Tjosan-mappen, istället för att den hamnar i Finderfönster-mappen (t.ex. documents eller home) och måste flyttas till /Tjosan/.

Hos mig så kan jag markera valfri mapp vart som helst i kolumnhireakin klicka på ny mapp (om man lägger till valet i verktygsfältet) alternativt äpple + shift + N så hamnar mappen i den markerade mappen.

Det låter som om du kör ikon- eller list-vy i Finder, och då kan det lätt bli lite rörigt och man kan behöva öppna flera olika fönster. Då kan jag förstå att man ser Windows Utforskare som ett bättre alternativ.

Du ska nog titta lite närmare på kolumn-vy i Finder. Då kan du markera valfri mapp långt ner i strukturen, och skapa din nya mapp där, utan att behöva öppna flera fönster, och utan att behöva flytta någonting.

Senast redigerat 2011-04-19 15:45
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-19 15:27

OK, med kolumner blir det rätt. Nackdelen med kolumner är att man inte får lika mycket filinformation.

Jag får se hur jag skall arbeta i fortsättningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-23 05:41

tilläggstips till Jåntes tips.

cmd + 3 växlar till kolumn vy och de andra alternativen är cmd + 2 och cmd +1

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-23 05:08

I list-vy kan du annars navigera dig upp och ner i hierarkin med cmd + piltangent, dvs

1. Markera mappen där du vill skapa din nya mapp
2. Tryck cmd + pil ner
2. Tryck cmd + shift + N för den nya mappen
3. Tre-finger-svep åt vänster / cmd + shift + ö (eller ändra detta efter eget tycke) för att komma tillbaka.

Omständligare än i Utforskaren helt klart och för egen del jobbar jag nästan enbart i kolumn-vy, men ändå bättre än att öppna ett nytt Finder-fönster.

Finder är ju en av de saker som är sämst när det gäller Mac och många saker går inte att få smidigt utan tillägg. Däremot går ett sånt tillägg att göra själv. I t.ex. Automator kan man skapa kontextmenyer och med bara ett par rader AppleScript i en sån skulle man kunna få en "Skapa ny mapp här"-kontextmeny som alltid är tillgänglig via högerklick och/eller kortkommando.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-23 07:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Finder är ju en av de saker som är sämst när det gäller Mac och många saker går inte att få smidigt utan tillägg. Däremot går ett sånt tillägg att göra själv. I t.ex. Automator kan man skapa kontextmenyer och med bara ett par rader AppleScript i en sån skulle man kunna få en "Skapa ny mapp här"-kontextmeny som alltid är tillgänglig via högerklick och/eller kortkommando.

Alldeles sant att man kan framkalla de flesta beteenden med lite AppleScript och Automater, även om jag för egen del haft lite trubbel just med kombinationen AS och Tjänster. Tyvärr tror jag dock tröskeln fortfarande är lite för hög för att dess potential verkligen ska få genomslag i antalet användare.

Personligen tycker jag för övrigt att Finder får ta mer skit än det förtjänar med tanke på att det finns massor av smidiga och intuitiva funktioner. Mitt sätt att arbeta är förvisso säkerligen format av dess logik, men det har i stort sett aldrig hänt att jag saknat något i Findern.

Den som vill kan prova denna. Snabbt jobb som kan utvecklas vidare, men passar kanske vissa.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-23 08:31

Bra jobbat! Den får helt klart ligga i min tjänstemeny (med ändringarna default answer "Ny mapp" och inget select myNewFolder).

1
Bevaka tråden