Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikoner flyttar sig spontant

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har åsikten att ikoner skall ligga kvar där jag lagt dem när jag jobbar i ikonläge. Det skall inte vara som i Windows, där default är att alla ikoner flyger omkring som yra höns varje gång man skalar om ett fönster. Detta gäller skrivbord såväl som Finder-fönster. När jag vill ha dem i en viss ordning väljer jag lista.

Ibland händer det att vissa ikoner hoppar till ett annat ställe av sig själv. Det är mycket irriterande och kunde hända redan i OS9 upp till 10.4. Det gällde dock bara enstaka ikoner, så bortsett från dessa olydiga busfrön betedde sig ikonerna som de skulle.

Men nu, i 10.6, beter sig min hemmapp fullkomligt galet. Det verkar som om systemet gör "ordna symboler" på hela mappen lite då och då. Följden är att jag aldig känner mig hemma, aldrig i kontroll, utan varje gång jag kommer till 10.6 känns det obehagligt, jag hittar ingenting. Det känns som om en inbrottstjuv eller överambitiös städerska är inne så fort jag vänder ryggen till och rumstrerar om.

Detta problem upplever jag på två olika maskiner. Är detta som det "skall vara" eller går det att göra något åt det?

Lyckligtvis verkar i alla fall undermapparna lite snällare, men det skulle svida att inte vara välkommen i sin egen hemmapp.

Ni som har hemmappen i ikonläge, känns detta igen?

Jag kanske skulle tillägga att jag inte har "ordna automatiskt" påslaget för mappen. "Ordna efter: Inget".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-22 21:55
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag kanske skulle tillägga att jag inte har "ordna automatiskt" påslaget för mappen. "Ordna efter: Inget".

Och om du väljer "Ordna efter Namn, och sedan tillbaka till Inget?

Har haft samma problem med alla mina Macar sen jag installerade SL. Har frågat om det tidigare här på 99 men ingen har kommit med någon lösning.

Ursprungligen av roffebentsen:

Har haft samma problem med alla mina Macar sen jag installerade SL. Har frågat om det tidigare här på 99 men ingen har kommit med någon lösning.

Det låter ju illa. Det finns tydligen en del lösningar för att tvinga ikoner till rätt plats:

https://discussions.apple.com/message/12445001?messageID=12445001

men om någon är smidig och trevlig, det är ju frågan.

1
Bevaka tråden