Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar iTunes synk egentligen?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-12 14:08

Håller på att bli galen med iTunes synkning. Har grävt i alla möjliga trådar på nätet men informationen i dem går isär. Kan någon vänlig själ förklara hur det fungerar?

Jag har synkat min iPhone med min MacBook hemma. Synkningen gällde musik och program. När jag synkade program och kontakterna på jobbet (Windows) försvann alla program från telefonen.

Det visade sig att man inte kunde synka med två olika iTunes bilbliotek. Hittade denna länk och gjorde som beskrevs där. Switchade telefonen till manuell synkning.

Nu vill jag få ut fotona och videorna från min telefon till hårddisk på min MacBook. Jag kan inte se dem på min telefon via iTunes och följaktligen kan inte göra det manuellt. Men försöker jag sätta på synkronisering under "Bilder" vill iTunes synkronisera även mina Program och frågar om jag vill ta bort några program från min telefon som jag laddat ner från jobbet (vilket jag naturligtvis inte vill göra).

Försöker jag avmarkera Synkronisera Program säger iTunes "Alla program på din iPhone kommer att raderas". Ja, datorn är auktoriserad mot mitt iTunes konto. Jag vet inte om det är relevant men av någon anledning säger iTunes att jag auktoriserat tre datorer av fem men jag har bara två datorer, konstigt...

Jag fattar inte hur det fungerar. Varför ska det vara så krångligt? Tydligen är det inte bara jag som inte fattar hur det fungerar. Det finns massor med trådar men det finns olika svar allt från att man behöver tredjepartsprogram för att få ut bilderna från iPhone till diverse inställningar (bocka för och ut), auktorisera dator etc, som jag redan gjort.

Det driver mig till vansinne att man lyckats krångla till såpass att en medelbegåvad människa med teknisk högskoleutbildning inte klarar av att få det fungera... :-/

angående bilderna, kolla på programmet bildinsamling. då kan du välja vilka bilder du vill lägga in på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-12 15:06

Tack för svaret kalle94! Redan hittat tipset i en av trådarna. Dock vad jag förstår hämtar programmet bara bilder men synkar inte. Dvs efter jag redigerat några stycken och raderat dåliga bilder kan jag inte få resten tillbaka till telefonen. Eller har jag missat något?

mm, lite sent svar så här. men ja bildinsamling funkar ganska precis som iphoto. tror att anledningen till att jag missade det är nog att mitt iphoto bibliotek var lite för stort att öppnas varje gång man kopplade in en kamera.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-01-05 11:29

Jag undrar detsamma. Jag har haft iPhone i 2år nu och aldrig förstått mig på Itunes sync. Varför ska den alltid ersätta informationen på iPhone ifrån dator? Det är ju helt sanslöst idiotiskt att det inte går att välja åt det andra hållet. Dvs ersätta datorn information ifrån iPhone. Jag blir livrädd såfort jag börjar pilla med synkroniseringen i Itunes. Det är tur att man kan göra en backup på allt i alla fall.

Finns det något vettigt sätt att synka upp en iPhone mot en ny dator och få in all information ifrån telefonen i datorn? (Ej backup)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 13:34

Tänk såhär: Din iPhone är ett supplement till din dator. Det är datorn som äger originalinformationen, inte iPhonen. Din iPhone kan få en delmängd, en kopia av de bibliotek du har som bor i din dator.

På datorn bör du ha en backup (Time Machine) så att ingen information går förlorad.

Förlorar du din iPhone så förlorar du aldrig någon information, eftersom den finns i datorn (och datorns backup).

Om du skaffar en ny dator vill du föra över alla bibliotek du har från din gamla dator till din nya. Din iPhone är inte (och skall inte) vara involverad här, eftersom den potentiellt sett bara har en delmängd.

Ursprungligen av pesc:

Om du skaffar en ny dator vill du föra över alla bibliotek du har från din gamla dator till din nya. Din iPhone är inte (och skall inte) vara involverad här, eftersom den potentiellt sett bara har en delmängd.

Jag har flera Macar, men det är OK med mig att synka min iPod mot bara en av dem. Problemet är att jag synkar mot en 10.4-Mac, och 10.4 har allt sämre stöd från Apple. (Nej, jag tänker inte uppgradera den, inte just nu.) Hur flyttar jag över detta ansvar till min nya 10.6-Mac? Och enbart det, inte allt det andra jag har på datorerna.

Fast det kanske är enkelt, med flyttassistenten. Hoppas det. Jag har aldrig använt den förut, skall prova.

Senast redigerat 2011-04-21 13:50
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har flera Macar, men det är OK med mig att synka min iPod mot bara en av dem. Problemet är att jag synkar mot en 10.4-Mac, och 10.4 har allt sämre stöd från Apple. (Nej, jag tänker inte uppgradera den, inte just nu.) Hur flyttar jag över detta ansvar till min nya 10.6-Mac? Och enbart det, inte allt det andra jag har på datorerna.

Fast det kanske är enkelt, med flyttassistenten. Hoppas det. Jag har aldrig använt den förut, skall prova.

Men det var inte så enkelt. Det var allt eller inget, och då blir det inget.

Finns det något annat sätt att flytta över så jag får synka från en annan dator, utan att blåsa ur hela iPoden?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men det var inte så enkelt. Det var allt eller inget, och då blir det inget.
Finns det något annat sätt att flytta över så jag får synka från en annan dator, utan att blåsa ur hela iPoden?

Är det inte bara att kopiera över hela iTunes-mappen från din hemmamapp?

Ursprungligen av Mutant:

Är det inte bara att kopiera över hela iTunes-mappen från din hemmamapp?

Är det så enkelt? Tja, jag skall prova. Då verkar den där fåniga "assistenten" ganska banal.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-01-06 01:24

Nu kanske inte alla tänker så och lever på andra vis. Men är väl bara och följa apples lagar då antar jag...

pesc: Jobbar du på Apple möjligtvis?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-06 09:55
Ursprungligen av feffe_:

Nu kanske inte alla tänker så och lever på andra vis. Men är väl bara och följa apples lagar då antar jag...

pesc: Jobbar du på Apple möjligtvis?

Ingen tvingar dig att använda Apples lagar och vill du använda MS lagar så går det lika bra. Alla system innebär att man får böja sig lite för att det skall passa. Själv tycker jag det fungerar utmärkt, kanske för att jag tänker som pesc så fint beskrev i sitt inlägg.

Har aldrig satt ord på det, men som pesc beskrev det i inlägg #6, så blir ju allt glasklart, tycker jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 19:11
Ursprungligen av MatsOlov:

Själv tycker jag det fungerar utmärkt...

Om det fungerar så bra för dig kan du dela med dig kunskapen?

Hur kan man synka med två datorer? Jag har ju köpt programmen från ett och samma konto och iTunes borde fatta det eftersom jag har auktoriserat programmet för mitt konto. Varför tar det bort de installerade programmen från iPhone då? Observera att jag inte vill att det ska kopiera programmen till datorn, bara att det lämnar programmen som redan är i telefonen i fred.

Det är väl inte så mycket begärt att kunna synka olika typ av information från olika datorer? Som jag beskrev i inledningsinlägget kontakter och podcasts från en dator och musik och bilder från en annan. Kan du förklara det fantastiska arbetsflödet som Apple tänkt sig och som varken jag eller feffe_ kan begripa? :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 09:41

Nix, jag jobbar inte på Apple

Men man bör inse att Apple-prylar (iPhone, OS X, iPhoto, iTunes) ofta har en egen idé om vilket arbetsflöde man ska ha, som ofta skiljer sig från hur saker fungerade innan. Om man följer denna idé kan det fungera fantastiskt bra. Om man kämpar emot kan det bli jobbigt. Därför kan det vara bra att fundera på hur Apples idé ser ut.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-06 20:44

Du kan inte synka din iPhone med två datorer. Så är det bara. Själv förstår jag inte vitsen med att ha flera datorer för en iPhone? Vad är vinsten med att jag har adressboken i min bärbara, podcasts i den som står på skrivbordet och musik hos en tredje?

Själv har jag en iMac, där har jag iTunes med allt vad det innebär, musik, filmer, podcasts, och iPhoto med alla bilder. Där synkar jag våra iPhones och iPods för musik, bilder, film, program mm, och vår AppleTV.

All musik i huset skickas från iTunes till Airport Expresser kopplade till högtalare (detta styr jag enklast från min iPhone via AppleTV). I övriga datorer kommer jag åt mediat i iTunes via hemmadelning. Som exempel kan jag spela upp valfritt från iTunes i iMacen som står på skrivbordet, en våning upp, på min Powerbook ute på altanen.

Har även möjlighet att spela musik hemifrån, via internet på min PowerBook när jag är borta. Kan också logga in på min iMac utanför brandväggen (Airport Extreme) om jag behöver göra något.

Bokmärken, adresser, kalender och mail skickar jag upp i molnet (MobileMe.) så dessa synkas automatiskt med alla mina datorer och iPhone oavsett var jag är, automatiskt.

Men om allt det här och mer därtill finns att läsa om här på 99.se/mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 21:57
Ursprungligen av MatsOlov:

Du kan inte synka din iPhone med två datorer. Så är det bara. Själv förstår jag inte vitsen med att ha flera datorer för en iPhone? Vad är vinsten med att jag har adressboken i min bärbara, podcasts i den som står på skrivbordet och musik hos en tredje?

Tack för svaret MatsOlov!

Det kan finnas flera anledningar varför folk vill synka sina handhållna enheter mellan olika datorer. Jag är uppenbarligen inte en enda eftersom det finns mängder med trådar ute på internet som handlar just om det.

Jag kan ge dig några exempel på varför just jag behöver det.

1. Jag har flera datorer (tre) och kan stötta på program som jag vill ladda ner till min iPhone oavsett vilken dator jag jobbar på. Just nu kan jag göra det bara från en dator. Är det ett fantastiskt arbetsflöde?

2. Jag har rätt många jobbkontakter som jag vill ha synkade med min iPhone. Däremot håller jag inte på med bilder på jobbet. Därför vill jag synka det ena på en dator och det andra på den andra. MobileMe är en betaltjänst och som framgår från ditt svar är det det enda sättet att det fantastiska arbetsflödet ska fungera.

3. Jag råkar lägga till vissa podcasts från en dator och vissa från en annan. Hur ska jag kunna ha båda på min iPhone?

4. Musik vill jag synka från en dator men inte från en annan som helt enkelt inte har tillgång till servern där musiken ligger. Hur hanterar arbetsflödet det?

Det var bara några exempel, vill inte trötta ut dig.

Resultatet från ovanstående är att jag är helt vilse i enheterna och datorerna jag har och att jag knappt vet vad kommer att hända nästa gång jag kopplar iPhone till en av datorerna.

Och gissa vad det innebär? Just det! Jag struntar i att synka helt och hållet! Jag använder inte iPhone som iPod, bildhögen bara växer på kamerarullen men jag kan inte rensa det för att jag vill titta på bilderna i ett riktigt bildredigeringsprogram först, jag memorerar programnamn som jag vill ha för att ladda ner dem från just den dator där de andra programmen ligger etc... Jag kan absolut inte kalla detta arbetsflödet fantastiskt därför vände jag mig hit för att höra hur det är egentligen tänkt.

det går ju faktiskt att ladda ned program direkt till iphonen, kanske inte den bästa lösningen om man inte har wifi överall och kostar pengar på mobilnätet. men jag utgår från att en av dina två datorer som du inte syncar med är datorn på jobbet, och där finns det väll wifi?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 22:22
Ursprungligen av kalle94:

men jag utgår från att en av dina två datorer som du inte syncar med är datorn på jobbet, och där finns det väll wifi?

Tack för ditt svar kalle94!

Tyvärr finns det inte WiFi på jobbet. Jag kämpar för att få det. Dock ofta är det så att jag hittar direkta länkar till program (iTuens länkar) medan jag surfar. Istället för att ladda dem direkt lägger jag dem på minnet (det som i huvudet ) och laddar ner dem senare genom att söka upp dem igen på Apple Store. Vilket är rätt bökigt. Alltså går det att komma över problemet men jag undrar om det finns ett smidigare sätt, någonting som jag missat helt.

Ursprungligen av timofej:

... jag undrar om det finns ett smidigare sätt, någonting som jag missat helt.

Förstår ditt problem trots att jag inte har någon iPhone. MobileMe kanske? Eller någon annan online lagring/synkroniseringstjänst. Jag har inte testat men borde det inte gå att via dylika internettjänster hålla alla dina datorer up-to-date vad gäller de mappar och filer som du vill synkronisera med telefonen? Då borde det inte spela någon roll vilken maskin du synkar mot.

Brandväggar kan dock vara jobbiga om man inte får pula med dem själv. Har fullt upp att hålla mina två Macar synkroniserade för.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-21 20:03
Ursprungligen av timofej:

Tack för ditt svar kalle94!

Tyvärr finns det inte WiFi på jobbet. Jag kämpar för att få det. Dock ofta är det så att jag hittar direkta länkar till program (iTuens länkar) medan jag surfar. Istället för att ladda dem direkt lägger jag dem på minnet (det som i huvudet ) och laddar ner dem senare genom att söka upp dem igen på Apple Store. Vilket är rätt bökigt. Alltså går det att komma över problemet men jag undrar om det finns ett smidigare sätt, någonting som jag missat helt.

Har du mac på jobbet? I så fall kan du alltid dela ut internet trådlöst till din iPhone (via Systeminställningar/Delning/Internetdelning).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-21 21:26
Ursprungligen av rk:

Har du mac på jobbet? I så fall kan du alltid dela ut internet trådlöst till din iPhone (via Systeminställningar/Delning/Internetdelning).

Jag är säker att administratorn blir väldigt glad när han får reda på det. Samt säkerheten av nätverket kan påverkas negativt eftersom man kan endast använda WEB för Wifi. Tar några minuter att knäcka.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-22 12:03
Ursprungligen av Robo-X:

Jag är säker att administratorn blir väldigt glad när han får reda på det. Samt säkerheten av nätverket kan påverkas negativt eftersom man kan endast använda WEB för Wifi. Tar några minuter att knäcka.

//Rob

Både iPhone och Mac klarar WPA2, men jag vet inte om/hur man kan välja det under Internetdelning..... sitter på PC just nu

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-22 14:07
Ursprungligen av kenjon:

Både iPhone och Mac klarar WPA2, men jag vet inte om/hur man kan välja det under Internetdelning..... sitter på PC just nu

Det går inte att välja WPA. WEB eller öppen wifi.

//Rob

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-07 00:01

Tycker det låter som om du vill att det skall vara krångligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 08:12

Der går inte att göra som du vill. Du kan endast synka med en dator punkt slut.

För att synka kontakter är väldigt enkelt. Du skaffar MobileMe konto eller google mail som har alla dina kontakter. Var du än ändrar dina kontakter ändras de också på din iPhone.

För att synkronisera data mellan flera datorer kan dropbox.com vara en lösning. Finns för Mac, PC, Linux och iPhone.

Vad gäller iPhone pogrammen så kan du ladda ner programmen direkt på din iPhone. När du synkroniserar den nästa gång med iTunes kopieras de över. Det går att ladda ner både över wifi och umts. Det går nästan inte att ha en iPhone utan data abonnemang. Poängen med iPhone är att ha en data plan.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 09:18

Tack för era svar allihopa! Det verkar att det är bara att acceptera begränsningen. Den är såpass osannolik att jag trodde det var jag som inte fattat något. Tyvärr hade jag fel. :-/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-08 23:12
Ursprungligen av timofej:

Tack för era svar allihopa! Det verkar att det är bara att acceptera begränsningen. Den är såpass osannolik att jag trodde det var jag som inte fattat något. Tyvärr hade jag fel. :-/

Jag tror skälet till att Apple har valt att göra så, är enkelhet. De flesta vill att allt ska funka enkelt. Vill man då göra det "komplicerat" får man ta till vissa specialare....
Och det enkla är då att synka med en dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 18:31

i en perfekt värld är enkelt = valmöjlighet för användaren

att man inte kan välja varifrån man ska hämta musik, om man vill ändra något eller inte, framstår bara som idiotiskt, faktiskt. Om datorn kraschar, kan jag då synca med en annan dator utan att allt raderas? Förmodligen inte.

Jag gjorde (som så många andra verkar det) nyss misstaget att bocka i "sync applications" idag. Allt har funkat smärtfritt fram tills dess.
Men efter att denna livsfarliga ruta bockats i, finns ingen återvändo. Antingen radera allt, eller blint lyda iTunes (som av någon anledning slumpar ordningen på apparna när den för över till iPhone så att man inte hittar något längre)

Försöket att avbocka rutan medför ju en varning om att allt ska raderas.
Borde stå en varningstext bredvid rutan, "bockar du i denna kan du aldrig avbocka utan att dina filer försvinner".

bockade ur "sync videos" också, och då för den ju inte över något från telefonen till iTunes, utan raderar bara det som finns på telefonen.
Nu funkar inte heller att synca kalendern av någon anledning, trots att det funkade förut och jag inte ändrat inställning.
Fick byta från "sync all" till "sync specific" och bocka i alla (borde det inte vara samma sak som sync all?) för att den skulle fatta.

Antar att det bara är att ge upp, försöka sortera sina apps i iTunes (2h arbete?) och hoppas att den fattar att den ska behålla den ordningen nästa gång. Samt att datorn aldrig kraschar (och göra daglig backup förstås nånstans)

Och invänta en uppdatering, kanske... för man får ju hoppas att den som designade sync iPhone-iTunes fått sparken vid det här laget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-21 14:52
Ursprungligen av otg:

i en perfekt värld är enkelt = valmöjlighet för användaren

att man inte kan välja varifrån man ska hämta musik, om man vill ändra något eller inte, framstår bara som idiotiskt, faktiskt. Om datorn kraschar, kan jag då synca med en annan dator utan att allt raderas? Förmodligen inte.

Jag gjorde (som så många andra verkar det) nyss misstaget att bocka i "sync applications" idag. Allt har funkat smärtfritt fram tills dess.
Men efter att denna livsfarliga ruta bockats i, finns ingen återvändo. Antingen radera allt, eller blint lyda iTunes (som av någon anledning slumpar ordningen på apparna när den för över till iPhone så att man inte hittar något längre)

Försöket att avbocka rutan medför ju en varning om att allt ska raderas.
Borde stå en varningstext bredvid rutan, "bockar du i denna kan du aldrig avbocka utan att dina filer försvinner".

bockade ur "sync videos" också, och då för den ju inte över något från telefonen till iTunes, utan raderar bara det som finns på telefonen.
Nu funkar inte heller att synca kalendern av någon anledning, trots att det funkade förut och jag inte ändrat inställning.
Fick byta från "sync all" till "sync specific" och bocka i alla (borde det inte vara samma sak som sync all?) för att den skulle fatta.

Antar att det bara är att ge upp, försöka sortera sina apps i iTunes (2h arbete?) och hoppas att den fattar att den ska behålla den ordningen nästa gång. Samt att datorn aldrig kraschar (och göra daglig backup förstås nånstans)

Och invänta en uppdatering, kanske... för man får ju hoppas att den som designade sync iPhone-iTunes fått sparken vid det här laget.

Apparna läggs i en viss bestämd ordning (i alla fall i min): först de som följer med när man köper telefonen, sedan resten i bokstavsordning.
Jag har synkat min iPhone med en annan dator, då min "originaldator" är kvar hemma i Sverige. Inga videos försvann....
iPhonen är bara en "spegling" av din musik och videor från en dator. Backup ska du ha på din dator, iPhonen funkar inte som backup.
Visst, man kan önska att det var så, men så har de inte gjort. Troligen av upphovsrättsskäl, vilket man ändå kan gå runt. Men jag tror det är skälet till att synk funkar som det gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-21 15:42
Ursprungligen av otg:

i en perfekt värld är enkelt = valmöjlighet för användaren

att man inte kan välja varifrån man ska hämta musik, om man vill ändra något eller inte, framstår bara som idiotiskt, faktiskt. Om datorn kraschar, kan jag då synca med en annan dator utan att allt raderas? Förmodligen inte.

Jag gjorde (som så många andra verkar det) nyss misstaget att bocka i "sync applications" idag. Allt har funkat smärtfritt fram tills dess.
Men efter att denna livsfarliga ruta bockats i, finns ingen återvändo. Antingen radera allt, eller blint lyda iTunes (som av någon anledning slumpar ordningen på apparna när den för över till iPhone så att man inte hittar något längre)

Försöket att avbocka rutan medför ju en varning om att allt ska raderas.
Borde stå en varningstext bredvid rutan, "bockar du i denna kan du aldrig avbocka utan att dina filer försvinner".

bockade ur "sync videos" också, och då för den ju inte över något från telefonen till iTunes, utan raderar bara det som finns på telefonen.
Nu funkar inte heller att synca kalendern av någon anledning, trots att det funkade förut och jag inte ändrat inställning.
Fick byta från "sync all" till "sync specific" och bocka i alla (borde det inte vara samma sak som sync all?) för att den skulle fatta.

Antar att det bara är att ge upp, försöka sortera sina apps i iTunes (2h arbete?) och hoppas att den fattar att den ska behålla den ordningen nästa gång. Samt att datorn aldrig kraschar (och göra daglig backup förstås nånstans)

Och invänta en uppdatering, kanske... för man får ju hoppas att den som designade sync iPhone-iTunes fått sparken vid det här laget.

Du har möjligheten att köpa en annan telefon som passar dig bättre och som fungerar utan iTunes. Motorola Milestone, Nokia N97 eller 1000 andra mobiler.

iPhone och iPods för den delen är designade att fungera med iTunes. Vissa vill ha mer "kontroll" och då är kanske en iPhone/iPod inte det bästa valet.

Det är inte alltid det smidigaste sättet om man har många tillbehör och synkronisera musiken. Men det är något som Apple jobbar på. Enligt senaste rykten så jobbar Apple på att varje användares iTunes bibliotek kopieras till Apple server och du kan då spela upp hela din bibliotek från vart du vill, förutsett den är auktoriserad från Apple.

//Rob

Bevaka tråden