Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple redovisar vinst på 5.99 miljarder dollar.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 23:39

Säljer 3.76 miljoner maccar.
9 miljoner iPods.
4.69 miljoer iPads
iPhone 18.6 miljoner.

Mer info:
Apple Reports Best Non-Holiday Quarter Ever With $5.99 Billion Profit for Q2 2011 - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 23:41

Detta gillar jag:
"- Lion scheduled to ship this Summer. Look forward to showing more features at WWDC."

Lokomotivet apple lägger ny räls och verkar inte gå att stoppa!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-21 00:21

Tur att de slutade göra Xserve. Den dåliga försäljningen höll på att äventyra hela företaget.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-21 09:19
Ursprungligen av planB:

Tur att de slutade göra Xserve. Den dåliga försäljningen höll på att äventyra hela företaget.

ironi? - Det där med "stay tuned" vet jag dock inte om det gäller längre..

Helt galna siffror, snacka om att vara "in the zone"..

Snart kan nog inte Apple motivera en så stor kassa utan utdelning till aktieägarna?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-21 08:35

Får hoppas på mycket pengar till utveckling och i slutändan fräna, läckra prylar till oss

Dom drar alltså in 150-200 miljarder kronor per år :-D.
Dom borde verkligen ha råd att bygga ett globalt speglat moln.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-04-21 11:05
Ursprungligen av Zimmerman:

Dom drar alltså in 150-200 miljarder kronor per år :-D.
Dom borde verkligen ha råd att bygga ett globalt speglat moln.

...eller sänka priserna för oss konsumenter...

Sådant händer inte. Dom tar ut så mycket dom kan och bevisligen så kan man ta betalt i den omfattningen som görs nu. Man skulle nog kunna höja proserna en aning och ändå öka försäljningen :-D. Sjukt, men så är det när man har "unika" produkter.
Och även om man skulle sänka priserna så att det motsvarar en 50% sänkning av vinsten - så skulle det knappt märkas på den enskilda produkten...en MBP för idag 21000 kr. skulle kanske gå för 20900 kr. Dom flesta bryr sig inte om sådant...en hundring hit eller dit...på sådana summor.
My five cents.

Ursprungligen av gunek:

...eller sänka priserna för oss konsumenter...

  • Oregistrerad
  • 2011-04-21 13:47
Ursprungligen av gunek:

...eller sänka priserna för oss konsumenter...

Apple är kapitalistiska svin, och otroligt duktiga på att dölja det

Ja, det är verkligen helt unikt att många verkar övertygade om att Apple egentligen inte alls är ett rått vinstmaximerande amerikanskt superkapitalistiskt börsföretag - utan att Jobs och Co. egentligen bara vill mänskligheten väl och att det endast är ren kärlek, estetik och pojkaktig tekniknyfikenhet som driver dom :-D. Detta är unikt för ett så stort brutalkapitalistiskt företag som piskar skiten ur kinesiska låglönearbetare (som alla andra brutalkapitalistiska företag). :-D. Apple ÄR speciellt - dom har ett mytologiskt varumärke. Jag känner inte till något annat företag som lyckats med denna dupering...men sedan den nya enorma användargruppen tillkommit - som inte vet ett skit om historien och vem Jobs är och inte har någon lojalitet alls - så har nog denna myt mindre betydelse. I längden försvinner nog myten och i framtiden kommer nog även Apple att få äta skit som alla andra brutalkapitalistiska företag. I USA så stämmer användargruipper Apple på löpande band. Om dom inte sköter sig kan dom drabbas av vad CocaCola många gånger fått erfara.
Konsumentlojalitet mot brutalkapitalistiska företag är ju sjukt, så det är ju bara sunt om dessa enorma mängder nya köpare inte ens känner till sjukdomen.

Tänk om folk kunde kanalisera sin lojalitet och solidaritet mot något viktigt istället. Något som betyder något för ANDRA människor. Drömma kan man ju.

Ursprungligen av studiox:

Apple är kapitalistiska svin, och otroligt duktiga på att dölja det

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-21 20:09
Ursprungligen av Zimmerman:

Ja, det är verkligen helt unikt att många verkar övertygade om att Apple egentligen inte alls är ett rått vinstmaximerande amerikanskt superkapitalistiskt börsföretag - utan att Jobs och Co. egentligen bara vill mänskligheten väl och att det endast är ren kärlek, estetik och pojkaktig tekniknyfikenhet som driver dom :-D.

Låter som Sun innan Oracle köpte upp dem

Du har rätt - SUN hade också en sådan där besynnerlig cred...men det var nog bland hard core nerds - Apple är trots allt mera spritt - har större nerd base. :-D.

Ursprungligen av Lm:

Låter som Sun innan Oracle köpte upp dem

  • Oregistrerad
  • 2011-04-22 09:53
Ursprungligen av Lm:

Låter som Sun innan Oracle köpte upp dem

Det ligger något i det, har faktiskt aldrig tänkt så. Min reflektion över SUN är otroligt dyr hårdvara men kopplat till trevligt OS (precis som apple alltså) - man vet att det fungerar. Dock så tappade dom den stämpeln hos mig iaf. ungefär 10 år före oracle köpte upp dom. Ungefär samtidigt som sun började bygga dyra x86 servrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-21 14:51

Apple tycker jag är ett bevis på att det finns företag som kan göra bra saker för sina konsumenter, med hög kvalité och lättanvända produkter OCH ta bra betalt för det, utan att det känns dyrt.

Sen tycker jag som många andra att Apple kan göra mer än dom gör inom området CSR. Jag ger hellre Apple pengar än andra företag som egentligen inte har något att tillföra marknaden utöver att ta betalt för mindre bra/direkt dåliga produkter.

Det där är MYCKET subjektivt :-D.

Ursprungligen av Tangen:

...utan att det känns dyrt.

Att gå från 0% av vinsten inom mobiltelefonmarknaden till att ta över 50% av den totala vinsten på bara några år är minst sagt imponerande

  • Oregistrerad
  • 2011-04-23 13:35
Ursprungligen av rikard.agren:

Att gå från 0% av vinsten inom mobiltelefonmarknaden till att ta över 50% av den totala vinsten på bara några år är minst sagt imponerande

Medhåll. Vore jag chef på någon konkurrent, exempelvis HTC skulle jag fundera på något annat i livet. Jag tror att den enda anledningen till att apple kunnat behålla marginaler länge varit att de inte inte har några ÅF. Visst kan du köpa en Iphone hos elgiganten men det är en telefon som kommer från en operatör. Om elgiganten skulle köpa telefonen till samma låga pris som de exempelvis köper in htc så skulle apple inte tjäna några pengar. Samma modell gäller allt apple gör.

Att de kör samma modell rak av ökar förstås också chansen till goda marginaler eftersom tex 10 miljoner skärmar av samma storlek och kavlitet självklart blir billigare än 10 miljoner i olika storlekar och kvaliteer

  • Oregistrerad
  • 2011-04-25 14:28
Ursprungligen av rikard.agren:

Att de kör samma modell rak av ökar förstås också chansen till goda marginaler eftersom tex 10 miljoner skärmar av samma storlek och kavlitet självklart blir billigare än 10 miljoner i olika storlekar och kvaliteer

Det är ju delvis sant Större valfrihet = större volum = större vinster i absoluta pengar (dock kanske inte marginal) Mycket elektronik bygger ju på samma teknik, iphone har ärvt teknik av ipod touch, ipod touch har ärvt teknik av ipod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-25 17:57
Ursprungligen av studiox:

iphone har ärvt teknik av ipod touch, ipod touch har ärvt teknik av ipod.

Hur menar du? iPod touch kom ju efter iPhone?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-25 19:18
Ursprungligen av acke:

Hur menar du? iPod touch kom ju efter iPhone?

3-4 månader ja, men det spelar ju ingen roll, i så fall var det tvärtom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-25 21:01
Ursprungligen av studiox:

3-4 månader ja, men det spelar ju ingen roll, i så fall var det tvärtom...

Nu läste jag en gå till och förstod lite bättre. Det är en av Apples stora styrkor, att kunna återanvända både hårdvara och mjukvara i olika produkter. Känns kanske som en självklarhet men vill minnas att jag läst om flera fall i stora företag när så inte är fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-25 19:22

Å andra sidan så är nog både iPhone och iPod en spinoff från iPad. I alla fall så har Ive bekräftat att iPhone kom från iPadutvecklingen.

1
Bevaka tråden