Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har du för Finder-visning?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-19 15:32

Vilket sätt tycker du är effektivast och smidigast att visa och filhantera i Findern?

Lista som standard. Byter till
ikoner när jag snabbkollar bilder
kolumner när jag kopierar/flyttar större paket

Kolumner som standard. Byter till lista ibland.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kolumner som standard. Byter till lista ibland.

Samma här.

Hade gärna sett lite bättre dubbel layout ala Windows, har som avsikt att leta genom de tredjepart alternativ som finns, när jag får tid...

Jag gillar den träd-vyen bättre där man kan öppna/kollapsa i vänstra delen medan man har en mapp öppen. I Finder måste man ha två fönster öppna bredvid varandra vilket kompromissar den tillgängliga bredden i fönstret.

Att vi inte kan hitta på ett bättre ord än fönster...

Kolumner för att bläddra
Lista för alla individuella mappar, utom för foton, då är ikoner bäst
Cover flow = trams

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-04-19 22:00

Kolumner eller detaljerad lista.

@LCR, muCommander är bra.

Jag tycker egentligen att själva fönsterhanteraren i finder är rätt kass. Det är svårnavigerat, framförallt i list, när man ska kopiera en film från ett directory till ett parent-directory så att säga.

Kör själv PathFinder där man har två list-vyer bredvid varandra i samma fönster (som många andra filhanterare har). Klarar mig inte utan det när man ska kopiera filer mellan mappar o dyl, det är ju sjukt irriterande att måsta ha flera olika fönster uppe

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-20 05:28

Kolumner, men är inte så ofta i finder och flyttar filer, dom ligger där dom ligger.

Mest listvy men ibland (vid bläddring bland fotografier) även ikonvy. Helst uppförstorat till 128x128 pixlars tumnagel.

Coverflow är ju inte alltid skarpt. Irriterande...

Men mest irriterande i Snow Leopard (och antagligen också Leopard) till skillnad från Tiger är att varje fönster inte minns inställningarna! Vad i h-e...? Om jag öppnat min mapp med bilder i ikonvy skall den tamejfan komma upp i ikonvy även nästa gång. Men icke. (Har nog läst om detta tidigare men det är först när man upplever det i verkligheten som man märker hur frustrerande det är!)

Ursprungligen av johan_tanying:

Men mest irriterande i Snow Leopard (och antagligen också Leopard) till skillnad från Tiger är att varje fönster inte minns inställningarna! Vad i h-e...?

Ett återkommande problem ända sedan Mac OS X kom. Sjukt irriterande. Efter tio år börjar man tappa hoppet om att det är ett prioriterat problem hos Apple

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-20 22:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Mest listvy men ibland (vid bläddring bland fotografier) även ikonvy. Helst uppförstorat till 128x128 pixlars tumnagel.

Coverflow är ju inte alltid skarpt. Irriterande...

Men mest irriterande i Snow Leopard (och antagligen också Leopard) till skillnad från Tiger är att varje fönster inte minns inställningarna! Vad i h-e...? Om jag öppnat min mapp med bilder i ikonvy skall den tamejfan komma upp i ikonvy även nästa gång. Men icke. (Har nog läst om detta tidigare men det är först när man upplever det i verkligheten som man märker hur frustrerande det är!)

Du kan ju testa om det fungerar genom att välj meny Innehåll (se till mapp är öppen), ta "Visa visningsalternativ" (kommando J) och där kan du kryssa in "Öppna alltid i ikonvy".

Texten "Öppna alltid i xxxx" kan bli annat om du har Cover flow, o.s.v.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-04-20 16:15

Kolumnvy.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-20 22:39

Kolumnvy

Stora fördelen med den är snabbt kolla översikt alla mappnivåer som jag har klickat sig fram...

Jo, det är väl tänkt att kunna fungera. Grejen är att man måste ställa in det för _varje_ mapp...

1
Bevaka tråden