Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN fungerar men kommer inte åt mappar på servern

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har börjat integrera lite macanvändare mot vår FileMaker databas som ligger på en Windows 2003 server.
VPN anslutning fungerar klockrent och FileMaker lirar fint att ansluta till databasen.
Men... servrarna och andra arbetsstationer på det interna nätverket dyker upp under DELAT som BSOD skärmar men jag kan inte klicka in på dem.
"Anslutningen misslyckades". Får inte ens chansen att skriva in något på "Anslut som" utan Anslutningen misslyckades" poppar upp omedelbart.
Det verkar ju inte ha med behörighet att göra i och med att jag inte ens får skriva in någon användare...

Vad behöver jag göra?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-20 09:02

Titta i loggarna i din VPN. Det mest troliga är att du inte har fungerande routing mellan det nät VPN anslutningen ligger på och ditt "office-nät"

Grejjen är den att det verkar vara ett Mac relaterat problem...
Måste jag särbehandla VPN användare i Windows Server 2003 när de sitter på Mac ?
PC klienterna har inga problem att komma åt de mappar de har behörighet till så fort en VPN tunnel upprättats ?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-20 10:36
Ursprungligen av Firechild:

Grejjen är den att det verkar vara ett Mac relaterat problem...
Måste jag särbehandla VPN användare i Windows Server 2003 när de sitter på Mac ?
PC klienterna har inga problem att komma åt de mappar de har behörighet till så fort en VPN tunnel upprättats ?

Den informationen glömde du visst berätta om I så fall kan det inte vara routinrelaterad, om det inte är så att du ansluter med Cisco VPN klient?

Hur blir det om du provar att ansluta till servern genom Kringla-K och skriva in adressen i Finder? Istället för att klicka på dom i sidofältet, typ smb://server.fortag.se ?

Ursprungligen av studiox:

Den informationen glömde du visst berätta om I så fall kan det inte vara routinrelaterad, om det inte är så att du ansluter med Cisco VPN klient?

Nej, jag kör med OS X inbyggda.

Ursprungligen av Johan S:

Hur blir det om du provar att ansluta till servern genom Kringla-K och skriva in adressen i Finder? Istället för att klicka på dom i sidofältet, typ smb://server.fortag.se ?

Anslutningen misslyckades

Kan det vara att Windows Server 2003 inte tar emot Mac klienter utan några bökiga inställningar...Kanske fel fråga att ställa här iofs.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-20 12:20

Hur fungerar det på kontoret?

Kommer åt mapparna perfekt.. både kabel och airport...
Jag har testat att bocka i "all trafik över VPN" utan skillnad.

Tjena igen !

Är det någon vänlig själ som har en hint vad detta kan bero på. Hudiksvalls samlade Windows nätverks experter hävdar att kommer man åt mapparna på Servern över ett internt nätverk så skall det inte vara någon skillnad om man använder en fungerande VPN anslutning...
VPN fungerar hur bra som helst till Filemaker databasen som ligger på samma Windows 2003 server men komma åt behöriga mappar går inte. Det måste vara någon "känd" bugg i Windows 2003 Server som stöter bor mac clienter.

Det finns en text som dyker upp när man kollar på användare i "Active Directory Users and Computers" och "member of".
Den lyder. Primary Group: Domain Users
There is no need to change Primary group unless you have macintosh clients or POSIX-compliant applications.

Är det enda jag hittat som kan vara Mac relaterat....

  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 12:27

Det är omöjligt att svara på detta på rak arm men jag kan garantera att det inte är "fel" på windows 2003 server.

Däremot kan du behöva ändra auth då osx (samba) inte supportar CIFS. Detta kan du styra här Set Windows Server 2003 to allow Mac connections - Mac OS X Hints

Jag tror dock inte det är det som är felet. Sådana fel är helt omöjliga att få hjälp med på forum tyvärr.

Tjena ! Tack, jag prövar länk tipset i alla fall.

1
Bevaka tråden