Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonos vs. Airplay?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-18 10:55

Jag är sugen på att köpa ett sonos system att ha i huset! Jag tycker det verkar vara ruggigt smidigt! Tyvärr är det ju rätt dyrt, men det finns ju ingen genvägar till det perfekta ljudet... eller gör det? Airplay har ju utvecklats nu senaste året så det kanske är möjligt! Till saken hör att min router har kastat in handuken så jag måste hur som helst köpa en ny...

Detta vill jag kunna göra:
* Jag vill inte behöva ha datorn igång utan tänkte spela min musik från en NAS som kan stå i ett skåp.
* Jag vill kunna spela musik i köket och i vardagsrum , gärna olika...

Väljer jag Sonos kommer jag köpa:
Sonos ZP90 & BR100bunlde + en S5. Det kommer ju kosta typ 7000 sen tillkommer ju en router och en NAS på det...

Kan jag lösa det bättre/billigare med hjälp av apple?

Om du kan tänka dig spela musiken från en iPhone via Airplay så behövs bara en Airport Express per rum á 695kr (kampanj just nu: http://cdon.se/applebutiken/mac/tillbehör/ )

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-20 12:00
Ursprungligen av Björnström:

Om du kan tänka dig spela musiken från en iPhone via Airplay så behövs bara en Airport Express per rum á 695kr (kampanj just nu: http://cdon.se/applebutiken/mac/tillbehör/ )

komiskt att apple.se tar 929 och cdon.com bara tar 695...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-20 12:24
Ursprungligen av speer:

komiskt att apple.se tar 929 och cdon.com bara tar 695...

Komiskt? Dom sänker priset rejält och nu pratar alla om det. Det är betydligt billigare för dom än att köpa massor med reklamtid på tv och radio. Men detta hör nog hemma i en reklamdiskussion.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-18 12:17

Om du inte vill ha datorn igång kan du ju helt hoppa över Airplay då det tyvärr kräver en OSX eller iOS enhet som "källa".

Annars låter det som du behöver en förstärkare som kan läsa musik från en ansluten USB disk, eller NAS. Det finns ju mängder med lösningar för det, även traditionella media-enheter klarar ju detta för en prislapp hälften mot vad Sonos klarar.

Förstärkaren behöver ha flera zoner (dom flesta har två) - det kräver alltså högtalarkabel och högtalare.

Ursprungligen av studiox:

Om du inte vill ha datorn igång kan du ju helt hoppa över Airplay då det tyvärr kräver en OSX eller iOS enhet som "källa".

Annars låter det som du behöver en förstärkare som kan läsa musik från en ansluten USB disk, eller NAS. Det finns ju mängder med lösningar för det, även traditionella media-enheter klarar ju detta för en prislapp hälften mot vad Sonos klarar.

Förstärkaren behöver ha flera zoner (dom flesta har två) - det kräver alltså högtalarkabel och högtalare.

Jag kör AirPlay från min iPhone och min iPad, då behöver man inte ha datorn igång. (om man inte vill spela från sin dator dvs.) Billigt och bra om man redan har iOS-enheter.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-18 14:11

Ahaa... Jag har iof tänkt att styra sonos:n via min iphone 4, men att låter den spela musik i x antal timmar vete tusen om jag har lust att ladda den hela tiden...

Sen är mitt musikbibliotek för stort för min 32Gb iPhone... Så om det inte går att spela airplay direkt från NAS:en så lär ju jag köra på sonos...
Tack i alla fall frö snabba svar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-18 15:12
Ursprungligen av studiox:

Om du inte vill ha datorn igång kan du ju helt hoppa över Airplay då det tyvärr kräver en OSX eller iOS enhet som "källa".

Ursprungligen av speer:

Ahaa... Jag har iof tänkt att styra sonos:n via min iphone 4, men att låter den spela musik i x antal timmar vete tusen om jag har lust att ladda den hela tiden...

Sen är mitt musikbibliotek för stort för min 32Gb iPhone... Så om det inte går att spela airplay direkt från NAS:en så lär ju jag köra på sonos...
Tack i alla fall frö snabba svar!

Snick snack!

Det är inga problem att spela direkt från en NAS, det enda du behöver är ett program som kan browsa dina musikfiler på din NAS. Det kan du oftast göra direkt från Safari i din iPhone/iPad men det finns ju också appar som gör samma sak men det ser lite bättre ut. Ett tips på sådant är "Filebrowser" till iPad som också har ett systerprogram till iPhone som heter "NetPortal".

Där bläddrar du bara fram till filen du vill spela upp och den streamas då till din enhetet, i från vilken du sedan skickar ut ljudet via AirPlay.

Köp en Sonos docka och köp en beggad iPod Classic så behöver du inte ha igång någon dator eller köpa något NAS.
Har kört med detta själv ett tag och det funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2011-04-18 19:52

Hej,

Får flika in i den här diskussionen Själv tycker jag faktiskt att de tjänar två olika syften. Sonos är ju fantastiskt smidigt (har ZP120, ZP90, iPad/iPhone-kontroller och en CR200-kontroller) samt tankar om AirPlay ändå. Sonos-systemet är ju något som alltid är uppkopplat och fungerar, men AirPlay (t.ex. en ATV2 och Airport Express) skulle fungera mer som "on-demand"-källa. Dvs när man vill köra något tillfälligt från en iEnhet (fest, bildvisning, m.m.).

Ok - är medveten om att det är en fullgod ersättare för kontinuerlig musikspelning, men i mitt fall har jag ingen stationär dator igång utan endast MBP + iEnheter - då fungerar Sonos super

Helt oberoende tankar

/Patrik

  • Medlem
  • 2011-04-19 09:30

Av vilken anledning vill du inte köra via datorn? Man får ganska mycket ström plus en APE för 7 000:-.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-19 11:09
Ursprungligen av Dalle:

Av vilken anledning vill du inte köra via datorn? Man får ganska mycket ström plus en APE för 7 000:-.

Hmmm... Största anledningen är att jag har en MBP och inte vill ha den på hela tiden... Vill ha musiken, men inte att den ska synas... Därav NAS:n i skåpet...
sen vill jag inte:
att dottern ska råka riva ner den när hon leker
bli störd för låt byten när man sitter vid datorn...

Det känns som ett det väger åt Sonos hållet, då det är det jag ville ha från börja...
Smakar det så kostar det ju!

  • Medlem
  • 2011-04-19 16:44
Ursprungligen av speer:

Hmmm... Största anledningen är att jag har en MBP och inte vill ha den på hela tiden... Vill ha musiken, men inte att den ska synas... Därav NAS:n i skåpet...
sen vill jag inte:
att dottern ska råka riva ner den när hon leker
bli störd för låt byten när man sitter vid datorn...

Det känns som ett det väger åt Sonos hållet, då det är det jag ville ha från börja...
Smakar det så kostar det ju!

Din MBP kan stå vart som helst i hemmet när du spelar musik eftersom du enkelt kan växlar låtar via Remote-appen på din iPhone. Men det är ditt val.
Sad But True är för övrigt en grym låt.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-04-19 10:15

Klarar AirPlay att spela olika musik till flera platser samtidigt? Annars är ju det en klar fördel med sonos. Jag har ett sonossystem och är grymt nöjd med det men visst är det ganska dyrt..

Ja man kan fint välja flera källor att skicka ljud till. Jag tycker Airfoil er at bra program att skicka ljud med, man kan ha airfoilspeakers på iphonen och skicka ljud til den (då fungerar den typ som en airport Express)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-19 11:30

Bara för att jag är intresserad, varför väljer du att köpa ett Sonos-system för massvis av pengar när AirPlay fixar biffen vad jag förstår?

Vad vill du kunna göra som inte AirPlay klarar?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-19 15:32

hehe.. När du säger så där så låter der ju inte som ett svårt val direkt... men jag tror att jag skulle ångra mig om jag valde "budget" varianten... sad but true...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-19 16:09

Varför? Du måste ju veta vad du vill ha och borde ju lätt kunna avgöra vilken lösning som passar bäst...?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-20 09:38
Ursprungligen av zinned:

Varför? Du måste ju veta vad du vill ha och borde ju lätt kunna avgöra vilken lösning som passar bäst...?

Det jag är mest orolig för är, att jag inte kommer få det funka smärtfritt om jag måste installera program på NAS:en utan att det blir massa strul... Säg att jag kör på airplay och spelar musik från NAS:en vad behöver jag göra då?

Det kloka valet är ju airplay, men det roliga valet är ju sonos...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-20 10:04
Ursprungligen av speer:

Det jag är mest orolig för är, att jag inte kommer få det funka smärtfritt om jag måste installera program på NAS:en utan att det blir massa strul... Säg att jag kör på airplay och spelar musik från NAS:en vad behöver jag göra då?

Det kloka valet är ju airplay, men det roliga valet är ju sonos...

Du varken kan eller behöver kunna installera program på din NAS.

För att spela musik i din iOS-enhet där musiken är lagrad på din NAS så behöver du bara något program som kan bläddra mellan dina filer på NAS'en. Det kan du göra genom bl a Safari, Filebrowser, NetPortal och massvis av andra program. När du då med programmet bläddrar bland dina filer är det bara att kicka igång en mp3'a och den spelas upp i din enhet, varifrån du sedan skickar ljudet till din stereo via AirPlay.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-19 16:53

MBP'n är väl inte intressant i detta fallet...han använder ju NAS'en.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-04-19 17:52

Du blir inte missnöjd med Sonos.. Kör min musik på nas så jag inte behöver datorn på, använder iphonen som remote. Men kan verkligen AirPlay fixa olika musik i olika rum samtidigt?

AirPlay kan spela olika musik i olika rum samtidigt om du har fler musik källor. T.ex. iPad->AirportExpress rum 1. Mac->Airport Express rum2.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-04-19 21:03

Där ser jag ett stort skäl att ha sonos..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-19 21:05
Ursprungligen av bjelkeman:

AirPlay kan spela olika musik i olika rum samtidigt om du har fler musik källor. T.ex. iPad->AirportExpress rum 1. Mac->Airport Express rum2.

Med iTunes och Airfoil kan man välja mer än en ljudmottagare, så ljudet från en källa kan gå ut i valfritt antal rum med Airplay.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-20 09:42
Ursprungligen av Vassius:

Med iTunes och Airfoil kan man välja mer än en ljudmottagare, så ljudet från en källa kan gå ut i valfritt antal rum med Airplay.

Stämmer bra, däremot kan man inte spela två eller tre eller flera låtar från samma iTunes sammtidigt till olika källor. Vill man kunna detta får man välja Sonos.

Ursprungligen av kainen:

Stämmer bra, däremot kan man inte spela två eller tre eller flera låtar från samma iTunes sammtidigt till olika källor. Vill man kunna detta får man välja Sonos.

Stämmer bra om det är Itunes > AE vi pratar om. Men jag upptäckte faktiskt för någon vecka sedan att hemmadelningen i iTunes kan vara bra att ha... Om jag i min iPhone väljer det utdelade biblioteket som källa kan jag spela hela musikbiblioteket genom iPhone till valfri AE trots att jag redan kör musik från samma bibliotek via Remote till en AE. Samma med iPad såklart, så det öppnas en del möjligheter då.

Dock tycker jag fortfarande det är mycket, mycket märkligt att inte iTunes i grund och botten stödjer uppspelning av olika låtar till olika AE. Eftersom det fungerar via hemmadelning borde det inte ligga någon prestandamässig begränsning i iTunes. Vi får väl hålla tummarna för att det kommer i en framtida uppdatering. Drömmen är ju att kunna ha olika zoner i huset och ändå styra allt via samma Remote.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-04-20 11:31
Ursprungligen av sickan_25:

. Drömmen är ju att kunna ha olika zoner i huset och ändå styra allt via samma Remote.

Precis som det är med sonos

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 09:07

Jag kan bara säga att Sonos är den bästa investering jag gjort när det gäller ljud och bild. Snyggt smidigt och bra. Bra integrering med iPad/iPhone/iPod touch. Med och utan förstärkare etc. Stöd för Airplay också.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-20 09:39
Ursprungligen av sputnik:

Jag kan bara säga att Sonos är den bästa investering jag gjort när det gäller ljud och bild. Snyggt smidigt och bra. Bra integrering med iPad/iPhone/iPod touch. Med och utan förstärkare etc. Stöd för Airplay också.

bild? det går väl inte att stream bild med Sonos? På vilket sätt stödjer sonos airplay? och hur kan man använda det?

Senast redigerat 2011-04-20 09:57
Bevaka tråden