Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP med iPhone som modem och Airport Express och aTV2 = internetproblem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2011-04-17 23:18

Hej!
Vet inte om det här är rätt forum, och om inte flytta gärna.

Har en MacBook Pro som jag ansluter min iphone via USB eller BT för att surfa med när jag inte är hemma. Har alltid fungerat utmärkt.
Har dessutom en AirPort express som är konfigurerad att endast skapa ett nätverk för iPhone/iPad och Apple TV 2 on the run sas. Funkar också utan problem

Problem 1:
Enhet 1: MBP + iPhone via 3GS för internet... ok
Enhet 2: APExpress + aTV2... ok (Airplay med iPhone/iPad)
Anslut Enh.1 med Enh.2 via inbyggda AP i MBP till APE & aTV2, och internet via iPhonen "dör" ???
Antar att det i detta fall är någon konfig. av APE som tar över internetanslutningen från iPhonens 3G trots att inget internet via APE:n är tillgänglig???

Problem 2: Provade då att skippa MBP:n och anslöt iPhonen till Enh.2 via WiFi men förlora igen internet via 3G på densamma???

Exempel på vad jag vill göra när jag bara har internet via 3G (iPhone eller iPad):
SVTPlay till aTV2 men hur?

Hårdvara: iPhone4/ipod1, Macbook Pro, Airport express och aTV2, alla "up to date" med senaste mjukvaran.

Tack på förhand om någon orkar sätta sig in i problemet och svara

  • Avstängd
  • 2011-04-19 20:49

Nähe, ingen verkar det som

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-19 21:09

Skriv inte så rörigt, då kanske man orkar läsa igenom och tänka. Just nu tänker jag på att det redan finns en diskussion om detta.

Försök att göra din förklaring med begriplig så kanske någon kan hjälpa dig. Som det är nu så skapar du enbart förvirring.

  • Avstängd
  • 2011-04-19 21:29

Sant att det ser rörigt ut... kan tyvärr inte förklara bättre om allt ska med

Hade varit bra om du gett en hänvisning till den andra tråden också.

Försöker igen då.

1. iPhonen på 3G som surfmodem till MBP, MBP ansluten via WiFi till intranet (OBS! inte internet), iPhonen tappar 3G internet?
2. iPhonen på 3G till internet, ansluter via WiFi till intranet, iPhonen tappar 3G anslutning till internet?

Punkt 2 kan jag i viss mån förstå om nu samma kretsar är involverade för 3G å WiFi?, men punkt 1???

(Kuriosa, 3G modellen av iPad: ingen telefon helt ok, men varför inte SMS?)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-20 08:26
Ursprungligen av LaHe:

Sant att det ser rörigt ut... kan tyvärr inte förklara bättre om allt ska med

Hade varit bra om du gett en hänvisning till den andra tråden också.

Försöker igen då.

1. iPhonen på 3G som surfmodem till MBP, MBP ansluten via WiFi till intranet (OBS! inte internet), iPhonen tappar 3G internet?
2. iPhonen på 3G till internet, ansluter via WiFi till intranet, iPhonen tappar 3G anslutning till internet?

Punkt 2 kan jag i viss mån förstå om nu samma kretsar är involverade för 3G å WiFi?, men punkt 1???

(Kuriosa, 3G modellen av iPad: ingen telefon helt ok, men varför inte SMS?)

iPhonen prioriterar anslutningar i en viss ordning. Hittar den ett WiFinät används det. Hittar den inget försöker den med 3G. Hittar den inte det försöker den med EDGE, etc.
Hittar den ett WiFi har den ju ingen aning om det är ett intranet eller Internet. Den ser ju bara en möjlighet till kontakt.
Den enda gång du kan "prioritera" 3G över WiFi är när du väljer Internetdelning.

Ursprungligen av LaHe:

Sant att det ser rörigt ut... kan tyvärr inte förklara bättre om allt ska med
Hade varit bra om du gett en hänvisning till den andra tråden också.
Försöker igen då.
1. iPhonen på 3G som surfmodem till MBP, MBP ansluten via WiFi till intranet (OBS! inte internet), iPhonen tappar 3G internet?
2. iPhonen på 3G till internet, ansluter via WiFi till intranet, iPhonen tappar 3G anslutning till internet?
Punkt 2 kan jag i viss mån förstå om nu samma kretsar är involverade för 3G å WiFi?, men punkt 1???
(Kuriosa, 3G modellen av iPad: ingen telefon helt ok, men varför inte SMS?)

1) Om jag har förstått dig rätt så har du två anslutningar aktiva på din Macbook Pro. Den ena anslutningen är iPhone 3G som du har ansluten genom USB direkt till din Macbook Pro för att få internet, och den andra anslutningen är Macbook Pro som aktiverar trådlöst mot intranet. Här kan jag mycket väl tänka mig att du skapar en konflikt, vilket resulterar i att Mac OS X inte hanterar bägge anslutningarna. För vad du verkar vilja göra är att dels vara ansluten mot internet via din iPhone, och samtidigt vara ansluten mot intranet genom att du aktiverar trådlöst på din Macbook Pro, korrekt?

Däremot ser jag ingen tänkbar anledning till att din iPhone går ut ur 3G eftersom du ändå inte har aktiverat trådlösa funktionerna i den.

2) Precis som kenjon skriver så har iOS en prioriteringsordning. När du ansluter med wireless mot ditt intranät så väljer den automatiskt att avaktivera internetanslutningen som kommer in via mobilnätet.

  • Avstängd
  • 2011-04-20 15:07
Ursprungligen av Tobias Schelin:

1) Om jag har förstått dig rätt så har du två anslutningar aktiva på din Macbook Pro. Den ena anslutningen är iPhone 3G som du har ansluten genom USB direkt till din Macbook Pro för att få internet, och den andra anslutningen är Macbook Pro som aktiverar trådlöst mot intranet. Här kan jag mycket väl tänka mig att du skapar en konflikt, vilket resulterar i att Mac OS X inte hanterar bägge anslutningarna. För vad du verkar vilja göra är att dels vara ansluten mot internet via din iPhone, och samtidigt vara ansluten mot intranet genom att du aktiverar trådlöst på din Macbook Pro, korrekt?

Däremot ser jag ingen tänkbar anledning till att din iPhone går ut ur 3G eftersom du ändå inte har aktiverat trådlösa funktionerna i den.

2) Precis som kenjon skriver så har iOS en prioriteringsordning. När du ansluter med wireless mot ditt intranät så väljer den automatiskt att avaktivera internetanslutningen som kommer in via mobilnätet.

Ursprungligen av kenjon:

iPhonen prioriterar anslutningar i en viss ordning. Hittar den ett WiFinät används det. Hittar den inget försöker den med 3G. Hittar den inte det försöker den med EDGE, etc.
Hittar den ett WiFi har den ju ingen aning om det är ett intranet eller Internet. Den ser ju bara en möjlighet till kontakt.
Den enda gång du kan "prioritera" 3G över WiFi är när du väljer Internetdelning.

2.
Japp, iPhonen är ju satt på internetdelning för att fungera som dongel med MBP via USB, men tappar iaf 3G-internet då WiFi på MBP ansluts via WiFi mot intranet... vilket jag inte förstår varför, då det fortfarande står 3G på iPhonen, men säger att det inte finns något internet att ansluta till. DVS, iPhonen kör fortfarande på 3G, men tror väl att MBP:n får sitt internet via WiFi vilket den inte gör på ett intranet.

1.
Tycker ju det skulle finnas en inställning för att behålla 3G-internet men ok... vet inte om det går rent tekniskt, då det i det här fallet inte längre står 3G som anslutning.

Hemma är det ju inga problen då WiFi nätet också är anslutet mot internet, men just i dom fallen då iPhonen är internetdelare verkar det inte fungera att ansluta mot ett WiFi intranet, varken direkt eller via dator.

1
Bevaka tråden