Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teckensnittsproblem i InDesign

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2011-04-13 15:42

Har fått en "preflightad" InDesig- fil. När jag öppnar den varnar den om att två teckensnitt inte finns (Symbol och Webdings) trots att jag har dem i datorn. Har försökt byta ut och ersätta till "min" variant av teckensnitt men då kommer ett meddelande upp där det står: "Åsidosättningar på ett eller flera format” Förstår inte vad detta kan betyda??
I dokumentet visar det att det är punkter av någon sort som är gjorda i dessa teckensnitt. Funderar på om det kan ha något med Words automatiska punkter att göra??

Någon?????

Vilken version av Indesign handlar det om?

Vilket operativsystem kör du?

Hur kommer Word in i bilden? Kommer dokumentet ursprungligen från Word?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2011-04-13 15:52

På A svarar jag CS3
På B Mac OSX 10.3.7
Och på C: Kom på att det ju inte låg med någon Word-fil i preflighten..så glöm det där med Word.

  • Medlem
  • 2011-04-13 16:15

Det kan vara att texten är monterad med halvfeta punkter. InDesign kan då uppfatta att punkterna satta med tex Symbol ska vara Bold när Bold inte finns i Symbol. Word kan "fusk-bolda", men det kan inte InDesign.
I menyn Text ska det finnas ett val typ "Sök teckensnitt". In däör och sök så får du veta vad det är som saknas. Där kan du också välja vad det ska ersättas med, om du vet det.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2011-04-19 11:05

Näe, funkar inte! Det handlar om Symbol och Wingdings och trots att jag har dem i datorn (ej samma version dock) så går de ej att ersätta???
I InDesigndokumentet är de rosamarkerade men jag kommer liksom inte åt dem och kan ta bort dem heller??? Skumt?

Om de är rosamarkerade i InDesign är det en visuell indikation på att fonten inte finns installerad. Prova byt ut om den font du har.

Glöm inte att "ersätta alla" ("change all") när du byter typsnitt enligt Barons och CyberPets tips i post #4 & #6 ovan. (Glöm inte heller InDesigns egna Hjälp. Adobe och faktiskt ännu mer Microsoft har väldigt bra hjälptexter.)

Dessutom: Har du en särskild anledning att köra 10.3.7? Panther blev uppdaterat till 10.3.9 och det anbefalles å det varmaste att köra det. Om inte annat för att de program som fortfarande kan köras under Panther kräver i allt större utsträckning just 10.3.9. Sedan är det ju en annan sak att Tiger (10.4) är bättre och snabbare på alla sätt och vis än 10.3... Kan du uppgradera så gör det.

Eller kör du kanske Snow Leopard 10.6.7 och skrev fel? I så fall kan du glömma ovanstående.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2011-04-20 15:24

Har provat att byta ut fonterna, utan bättre resultat.
Klickar på "ersätt alla" men det är då felmeddelandet "Åsidosättningar på ett eller flera format" kommer fram.

Ang till 10.3.7 (nej hade inte skrivit fel tyvärr) så kraschade programmen i mitt CS3 när jag uppgraderade så jag fick vackert gå tillbaka till det gamla. (Fast det var ett tag sedan jag försökte igen iof...kanske någon bugg som är åtgärdad för längesedan??? Jag har bara inte hunnit testa igen…)

Tråcklade runt med teckensnitt, klipp och klistra så jobbet i fråga är nu utkört och levererat till kund...så just nu är ingen ko på isen!

1
Bevaka tråden