Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac Pro, flytta diskar från gamla?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 08:54

Ska hämta en ny mac pro snart, 1 timme.

Sitter med en gammal, quad core 2006 som blir server när Lion kommer.
Hårddiskarna i den gamla är bara 4-6 månader och 4x 2TB kan man bara flytta dom, 8 TB tar ju sin tid.

DISK
1 Macinthosh HD (system, program, det vanliga) Här kommer jag flytta program och annat med CarbonCopy, Tänkte inte spegla hela disk. Något problem som kan uppstå när man inte speglar hela disken?
2 PROJEKT, heter den inget konstigt. Bara att flytta.

3+4 RAID 0, VIDEO och andra stora mediafiler.

RAID känns läskig, man kan alltid testa och sen flytta tillbaka till gamla och slanga över med firewire.

Bar flytta diskarna går på ett kick mot, flera timmar av flytt med kabel.

Några andra tips?

Det låter som att du kan flytta över diskarna (montera dom i samma ordning) och köra igång.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-19 10:35

Du kan flytta över dom, tänk dock på att du måste byta vaggor, apple har varit smarta att flytta dessa någon mm så att SATA kontakten inte passar (Jag var rätt nära på att ha sönder en kontakt innan jag insåg mitt dumma misstag)

Systemet bör du dock inte flytta över eftersom det inte alls är säkert du har drivrutiner för ditt nya grafikkort på ditt gamla system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 11:34

Tack!

Fråga 2
Har 175 program i programmappen, kan jag köra carbonCopy på den, eller behöver jag få ordning på massa liberyfiler.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-19 13:03

Varför använda CC i överhuvudtaget?

Använd flyttassistenten och välj bara program-mappen, klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 14:36

Det funkar fint me flyttassistenten, hoppas att jag tog snabbaste valet.
Ethernet, väldigt lång tid.
Just nu är det ca. 16 timmar och 46 min kvar.

Firewire 800 hade det varit bättre?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-19 15:39

Firewire hade nog varit det snabbare alternativet.

Jag har lite av en följdfråga till frågan ställd av TS. Kan man göra samma sak med en windows och bootcamp partition?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-20 09:14

Ethernet är snabbare då du kan köra 1Gigabit - vill du nörda dig kan du köra 2x1Gigabit, alltså 2000Mbit/s - firewire är bara 800Mbit..

Det tar lång tid, gissar att det är rätt många gigabyte du ska flytta. Lita dock inte på tiden som du säkert redan märkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-25 19:24

17 timmar ca.

Carbon Copy, mitt minne är att man slipper fibbla med serienummer och snått på köpt programvara.

Nu fick jag leta i gamla lådor, för serinummer och uppgraderingsnummer på bl.a. FCP.

Tack för hjälpen alla, nu funkar det fint.

1
Bevaka tråden