Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express - funkar bara på en dator

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2011-04-14 15:55

Tvekar att skriva om detta eftersom jag knappt tror mina ögen. Min Express ger IP-nummer efter varandra till två datorer, en Mac Book och en Mac Book Pro. I Pron fungerar internet oklanderligt medan i den vita MacBook, som har IP-nummer och routeradress korrekt, går det inte att pinga routern, trots att numret tilldelats via DHCP!!!

Jag har uppdaterat Expressen OCH båda datorerna men det hjälpte inte. När jag kör via en D-link router fungerar båda OK, samma lina ut ur lägenheten som med Expressen.

Några tips att testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-14 21:22

Stig,

Spontant låter det som att din Express är ställd i bryggläge, d.v.s. den agerar inte DHCP-server i ditt nät, utan släpper igenom DHCP-förfrågningarna till din internetoperatör.

Hur ser dina inställningar ut i AirPort-verktyg, under "fliken" Internet -> Internetanslutning -> Anslutningsdelning ?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2011-04-15 01:46

Anslut med: Ethernet
Anslutningsdelning: Dela ut ett intervall IP-adresser

Ursprungligen av Stig R:

Anslut med: Ethernet
Anslutningsdelning: Dela ut ett intervall IP-adresser

Jag vet inte om du har flera IP-adresser från din ISP, men prova att ställa in "Dela ut en allmän IP-adress" istället.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2011-04-19 02:43

Jag har ändrat och det fungerar just nu. Behöver testa några dagar för att kunna lita på den. Vi sitter i ett övergripande nätverk så det finns gott om IP-nummer. Jag bör dock använda ett tilldelat fast nummer utåt det nätverket så jag behöver NAT och DHCP-funktionen till mina datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-19 11:53
Ursprungligen av Stig R:

Vi sitter i ett övergripande nätverk så det finns gott om IP-nummer. Jag bör dock använda ett tilldelat fast nummer utåt det nätverket så jag behöver NAT och DHCP-funktionen till mina datorer.

Stig,

Under inställningarna i AirPort-verktyg, under "tabben":

Internet -> TCP/IP -> Ställ in IPv4

…anger du vilken IP-adress din Airport Express skall ha mot nätverket "utanför".

Väljer du "Använder DHCP" får Expressen sin IP-adress från just en DHCP-server på det nätverket…men har du fått dig en tilldelad IP-adress, väljer du "Manuell" och anger IP-adressen, delnätsmasken o.s.v.

Lycka till…!!

1
Bevaka tråden