Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handbrake eller AnyDVD?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjosan.

Har stött på ett litet problem under arbetet med att böka in en del musik-DVD i mitt iTunes.

Har först rippat skivorna med Mac The Ripper.

Jag har sen kört med Handbrake och valt "High" som förvald inställning, och sen plussat på med AAC (core audio) i 256 eller 320 kbps, samt 5.1 AC3 pass thru.

Verkar ha gått fint så långt men med en DVD av Black Symphony med Within Temptation så går det på tok. DVD'n är på 22 kapitel och det är den även i rippat tillstånd och kan spelas upp från den rippade filen med alla 22 kapitel utan problem.

Men, hur jag än försöker så verkar Handbrake inte klara av att få med de första 14 kapitlen sen tycker den att det är färdigt, och de sista 8 kapitlen kommer inte med alls, och då undrar jag ju varför och hur man kan få till detta så det blir riktigt? Inställningarna säger att alla kapitel, 1 thru 22 ska converteras.

Kan det ha nåt med vilket program man rippat det och kanske hur? Eller kan det ha nåt med att man kanske ska köra med nåt annat program än Handbrake, t ex AnyDVD?

Jag tror orsaken till att Handbrake får problem kan vara att kapitel 15 börjar med ett jäkla kaos i bilden, man har alltså lagt på effekter som simulerar sändningsstörningar och liknande, brus flimmer och jox, så det ser ut som halva Samhall sitter och rattar på kanalsökningern.... Detta handlar bara om några sekunder men det kanske Handbrake tolkas som att det verkligen är defekter på skivan och avbryter där eller tror det är klart där? Men å andra sidan så säger ju Handbrake bara att det är just färdigt och indikerar på inga vis att det skulle ha varit nåt knas.

Någon som har mer kunskap och kanske en lösning på detta?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-18 11:42

Det finns ju vissa skivor som Handbrake har problem med av någon anledning, varför vet jag inte. En sak du hade hade kunnat testa är att först köra skivan genom Ripit, om du har tillgång till det. Den ger dig sedan en klon av skivan utan menyer o dyl, endast alla video- och ljudspår. Därefter kör du den genom Handbrake och ser hur det går.

Ursprungligen av zinned:

Det finns ju vissa skivor som Handbrake har problem med av någon anledning, varför vet jag inte. En sak du hade hade kunnat testa är att först köra skivan genom Ripit, om du har tillgång till det. Den ger dig sedan en klon av skivan utan menyer o dyl, endast alla video- och ljudspår. Därefter kör du den genom Handbrake och ser hur det går.

Ok, så det får nog bli till att testa med en annan konverterare än HB för att se om det kan hjälpa på denna trilskande DVD. Men vad finns det för andra bra konverterare som är gratis?

Dr Tinnitus

1
Bevaka tråden