Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med disk, del två.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa,

Jag fick er hjälp för ett tag sedan då jag hade problem med en nyköpt hårddisk(Samsung Spinpont M7, se tråden här. En kort beskrivning är att jag aldrig kommer in i disk utilities, utan får kernel panic när installationen ska starta, har testat både via usb-minne och DVD.

Jag löste aldrig "problemet", utan gick runt det genom att koppla in hårddisken externt via USB, och klona min dåvarande installation med hjälp av SuperDuper. Datorn har fungerat jättebra sen dess, möjligtvis att jag på senare tid upplevt något långsammare uppstarter av program etc, men det kan lika gärna bero på kloningen av hårddisken, än hårddisken i sig. Skriv- och läshastigheter både till och från disken tycker jag har fungerat bra(backup av foton i Aperture, Time Machine, flytt av stora filer, filmuppspelning).

Nu är jag dock i behov av en NY installation av Mac Os X, och jag får det för allt i världen inte att fungera. Det var någon i den förra tråden som trodde att det kunde bero på felaktiga drivrutiner i hårddisken, så jag var in med den på butiken där jag köpte den, och de körde Samsungs egna felsökningsverktyg och kunde konstatera att disken var ok.

Så, här sitter jag nu med en hårddisk som inte går att formatera, en butik som säger att disken är fungerande, och jag vet inte vad jag ska göra. Är det någon som kan tänkas ha tips eller råd på hur jag ska gå vidare nu? Jag är innerligt tacksam för alla tips eller råd jag kan få.

Jag kan tillägga att jag under dagen har gjort diverse tester för att se om disken är fysiskt ok. Har testat med programmet Techtool för att göra dels ett sådant SMART-test som kontrollerar söktider etc, allting är i topp. Har även gjort testet för att se om några block är felande(vad det nu innebär), men den hittar ingenting.

Allting pekar på att disken i sig är fungerande, och det är den, fast den går verkligen inte att formatera och installera nytt på.

Jag. Blir. Tokig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-19 13:04

Hur gör du för att formatera den, vilket program använder du, och vilka steg tar du? Får du något felmeddelande?
Lite svårt att svara på "det går inte".

Tack för svaret, jag har dock lyckats lösa problemet. Det var aldrig hårddisken som var felet, utan mina installationsskivor/usb-minnen, alla tre olika. Jag hade först mina originalskivor, som inte fungerade, därefter bad jag en kompis med en likadan macbook att göra en usb-kopia av en installation att testa med, och som sista utväg beställde jag nya skivor av apple, utan framgång.

Så, summa summarum så var det alltså tre stycken helt olika installationsmedel som var felaktiga, så den fjärde jag testade med fungerade.

Nu är jag glad igen. Tråden kan låsas.

Varför skall tråden låsas? Någon annan kan ju ha liknande problem och bör då ställa frågan i den här tråden.

1
Bevaka tråden