Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ställer man in en Cisco 1812?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-06 11:20

Jag har köpt en beg Cisco 1812. Den har ett väldigt enkelt webbgränsnitt, man kan byta lösenord, IPnummer och DHCP. Det är allt.
Jag behöver hjälp. Hur ställer jag in portarna, port forwarding etc? Måste man göra det via CLI eller finns det ett mer utökat webbgränsnitt?
Om någon vill åta sej detta kan jag förstås betala för det.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-02-06 14:18

Du behöver Cisco SDM, men den kan bara laddas ner om man har ett avtal med Cisco.
Fick du inte med några skivor med routern?

Cisco Router and Security Device Manager - Products & Services - Cisco Systems

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-06 22:09
Ursprungligen av mattiL:

Du behöver Cisco SDM, men den kan bara laddas ner om man har ett avtal med Cisco.
Fick du inte med några skivor med routern?

Cisco Router and Security Device Manager - Products & Services - Cisco Systems

SDM, det är inte det som ligger på CompactFlashen då?
Nej, inga skivor. Så den är värdelös om jag inte kan pirata en skiva?

Edit: Tack för länken, verkar kunna gå att ladda ner....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-02-07 08:39

När jag hade en sådan så kunde man ladda ner ett konfigurations program utan att ha avtal.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-17 13:25

Hittade ett windowsprogram på Ciscos sida, utan avtal
Har fått igång den, men port forwarding verkar inte funka trots att jag har satt upp en del regler.
Någon som är hejare på Cisco? Jag kan givetvis betala för hjälpen.
Har dock hört att SIP kan vara svår att få igenom, om man har VoIP på insidan routern...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-04-17 14:29

I längden är det nog bäst att grotta i IOS underbara värld(ironi)

  • Oregistrerad
  • 2011-04-17 16:39

Det enda sättet att konfigurera cisco är med Telnet. Vad i helvete köpte du en såädär router för? Dom är ju totalt värdelösa för privatpersoner. Du ska ju konfigurera dom med Telnet, ladda config med TFTP som operatörerna gör. (Har jobbat rätt mycket med cisco)

Att bara lägga upp Dynamisk-NAT och brandväggsregler (sk. "port forwarding i konsumentroutrar) är 4-5 rader config, per regel....

Sälj den på blocket och köp en konsumentrouter istället. Jag kan säkert hjälpa dig, men det kommer kosta dig minst tusen spänn, och det är dubbelt så dyrt som en netgear

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-18 11:25
Ursprungligen av studiox:

Det enda sättet att konfigurera cisco är med Telnet. Vad i helvete köpte du en såädär router för? Dom är ju totalt värdelösa för privatpersoner. Du ska ju konfigurera dom med Telnet, ladda config med TFTP som operatörerna gör. (Har jobbat rätt mycket med cisco)

Att bara lägga upp Dynamisk-NAT och brandväggsregler (sk. "port forwarding i konsumentroutrar) är 4-5 rader config, per regel....

Sälj den på blocket och köp en konsumentrouter istället. Jag kan säkert hjälpa dig, men det kommer kosta dig minst tusen spänn, och det är dubbelt så dyrt som en netgear

Jag har haft Netgear och D-Link tidigare, och de krävde omstart ca en gång per månad. Eftersom jag jobbar utomlands ibland funkar inte det för mej.
Cisco har ett webbgränssnitt, så hittills har jag sluppit CLI. Har fått igång NAT, men inte port forwarding. Och 1000 kr är det värt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-18 15:06
Ursprungligen av kenjon:

Jag har haft Netgear och D-Link tidigare, och de krävde omstart ca en gång per månad. Eftersom jag jobbar utomlands ibland funkar inte det för mej.
Cisco har ett webbgränssnitt, så hittills har jag sluppit CLI. Har fått igång NAT, men inte port forwarding. Och 1000 kr är det värt

Kolla in Linksys (Ciscos konsument-märke) istället för Netgear/Dlink (Dlink gör skräp och netgear är väl något bättre, men bara på toppmodellerna) om du vill ha en enklare lösning. Kan varmt rekommendera E4200.

Ursprungligen av Json_81:

Kolla in Linksys (Ciscos konsument-märke) istället för Netgear/Dlink (Dlink gör skräp och netgear är väl något bättre, men bara på toppmodellerna) om du vill ha en enklare lösning. Kan varmt rekommendera E4200.

Tror det beror på vilken prisklass man köper. Jag har en DIR-655 och den har jag inte behövt starta om på 2 år typ (sen den köptes). Har fungerat klockrent.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-18 16:16
Ursprungligen av Johan S:

Tror det beror på vilken prisklass man köper. Jag har en DIR-655 och den har jag inte behövt starta om på 2 år typ (sen den köptes). Har fungerat klockrent.

Kolla omdömena om den routern på prisjakt. Det är för mycket lotto över D-Links produkter för min smak.
Gäller även deras "toppmodell" 855.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-18 12:11

Skicka PM i så fall

Annars gillar jag den här, kör den själv på några remote sajter utomlands CISCO RV042 4-PORT 10/100 VPN ROUTER DUAL WAN - 4-port 10/100 Dual WAN VPN Router

Har du lite större plånbok är denna bästa brandväggen för pengarna, "alla" kör sådana numera
CISCO ASA 5505 10-USER/3DES/AES BUNDLE - Kombinerad brandvägg, VPN och IPS i en enda enhet (Den har inget webbinterface men väl ett javaprogram för config, ASDM om du är bekant med det)

(Nu är ju detta brandväggar och inte routrar, du har ju en router och jag gissar du kör Ti, ATM, F/R eller något annat skumt mot nätet på den)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-19 13:08
Ursprungligen av studiox:

Skicka PM i så fall

Annars gillar jag den här, kör den själv på några remote sajter utomlands CISCO RV042 4-PORT 10/100 VPN ROUTER DUAL WAN - 4-port 10/100 Dual WAN VPN Router

Har du lite större plånbok är denna bästa brandväggen för pengarna, "alla" kör sådana numera
CISCO ASA 5505 10-USER/3DES/AES BUNDLE - Kombinerad brandvägg, VPN och IPS i en enda enhet (Den har inget webbinterface men väl ett javaprogram för config, ASDM om du är bekant med det)

(Nu är ju detta brandväggar och inte routrar, du har ju en router och jag gissar du kör Ti, ATM, F/R eller något annat skumt mot nätet på den)

Priset är inget problem (upp till ca 5000 i alla fall), men det är en router jag vill ha. Gärna med VPN, men inget krav.
Vad Ti (T1?), ATM (ADSL?) och F/R (FrameRelay?) är har jag ingen aning om. Jag ska köra stadsnät på fiber, 100/100 Mbps, kommunen håller med en fiberkonverterare, så RJ45 Ethernet in och ut räcker.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-19 14:28
Ursprungligen av kenjon:

Priset är inget problem (upp till ca 5000 i alla fall), men det är en router jag vill ha. Gärna med VPN, men inget krav.

Vad ska du ha en router till? En router köper man om man har (en massa ip adresser här) [router] (en massa ip adresser på andra sidan)

Du behöver bara en brandvägg med NAT så har du en "router". ASA är en trevlig pryl, ingår även VPN koncentrator (dvs du kan ansluta till den med VPN)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-19 19:55

Det är ju rätt, jag vart bara insnöad på en router för att få NAT

1
Bevaka tråden