Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avveckla/vila företaget

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-06-12 21:32

Nu har jag fått ett riktigt roligt jobb!! Känns helt rätt. Ger möjligheter som jag helt enkelt inte har i min enskilda firma.

Vägvalet var att börja anställa, ändra inriktning på firman eller att ta det "drömjobb" som jag hittade. (Inte så att firman gick dåligt, snarare tvärtom. Men jag kände att jag behövde ändra inriktning för att jag själv skulle trivas med jobbet och inte bara göra det för att jag tjänade pengar.)
Det blev "drömjobbet". Som förhoppningsvis kommer att ge mig massor av nya utmaningar.

Men vad gör man med sin enskilda firma när man tar anställning?
Finns det några alternativ, eller är det avveckling som gäller? (Jag vill ju gärna ha firman kvar.)

Någon som varit med om samma situation?

  • Avstängd
  • 2003-06-12 21:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av jozza
Nu har jag fått ett riktigt roligt jobb!! Känns helt rätt. Ger möjligheter som jag helt enkelt inte har i min enskilda firma.

Vägvalet var att börja anställa, ändra inriktning på firman eller att ta det "drömjobb" som jag hittade. (Inte så att firman gick dåligt, snarare tvärtom. Men jag kände att jag behövde ändra inriktning för att jag själv skulle trivas med jobbet och inte bara göra det för att jag tjänade pengar.)
Det blev "drömjobbet". Som förhoppningsvis kommer att ge mig massor av nya utmaningar.

Men vad gör man med sin enskilda firma när man tar anställning?
Finns det några alternativ, eller är det avveckling som gäller? (Jag vill ju gärna ha firman kvar.)

Någon som varit med om samma situation?

Har du F-skattsedel så säg till skattemyndigheten att ta bort den.
Behåll registreringen på din enskilda firma.
Men se till att ha papper på allt om du skulle bli arbetslös. (anställning) ej använder enskild firma. (Vilande )
Den dagen då det går dåligt för din arbetsgivare så säg INTE upp dig utan låt de säga upp dig. ( Tvinga fram en uppsägning. Arbetsbrist eller vad som helst. Betala a-kassa. 1000 spänn om året avdragsgillt i deklarationen
Säger du upp dig så är det minst 40 dagar karens.
Som anställd kortare karens.

  • Avstängd
  • 2003-06-12 21:53

PS Tänk på att säga till om förenklad deklaration innan Oktober.
Om du inte har sidoaffärer eller uppdrag som säger att du skall ha särskild deklaration.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-13 00:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
PS Tänk på att säga till om förenklad deklaration innan Oktober.
Om du inte har sidoaffärer eller uppdrag som säger att du skall ha särskild deklaration.

Det finns väl bara en deklaration från och med i år?

  • Avstängd
  • 2003-06-13 00:53

Nix! är man med som aktiv i AB t.ex. måste man lägga in extra bilagor som ej behandlas "Enkelt".
Det värsta scenariot med förenklad deklaration för alla är att du kan bli sköntaxerad hur som helst.
Det tar en massa tid och kraft att överklaga vilket resulterar i konkurs på vägen till rättelse.
Att alla i Sverige skall ha förenklad deklaration medför att vi är omyndigförklarade.
Enskild person har inte en chans gentimot paragrafryttare.

Inlämningsdato är densamma för enkel och särskild i år.
Om det är vad du hade i minnet??

Senast redigerat 2003-06-13 01:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-13 00:56

Aha! Då hade jag fått det om bakfoten.
Tack för upplysningen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Har du F-skattsedel så säg till skattemyndigheten att ta bort den.
Behåll registreringen på din enskilda firma.
Men se till att ha papper på allt om du skulle bli arbetslös. (anställning) ej använder enskild firma. (Vilande )
Den dagen då det går dåligt för din arbetsgivare så säg INTE upp dig utan låt de säga upp dig. ( Tvinga fram en uppsägning. Arbetsbrist eller vad som helst. Betala a-kassa. 1000 spänn om året avdragsgillt i deklarationen
Säger du upp dig så är det minst 40 dagar karens.
Som anställd kortare karens.

Ändra snarare eventuell F-skatt till FA-skatt. Då kan du både få vanlig lön (med avdragen skatt) från din nya anställning och fortsätta ta eventuella uppdrag i den egna firman som vanligt. Någon annan förändring ska inte vara nödvändig.

Grattis till nya jobbet!

  • Avstängd
  • 2003-06-13 12:42

Om man har aktiv firma kan det bli svårt att få A-kassa ( arbetarens fallskärm )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Om man har aktiv firma kan det bli svårt att få A-kassa ( arbetarens fallskärm )

Det må vara hänt men med anställning OCH egen firma får man kanske å andra sidan hoppas att a-kassa inte ska bli aktuellt. Bra att vara medveten om dock.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-13 13:03

Enligt uppgifter från SIF:s akassa, kan man ha FA-skatt och en bisyssla i samma omfattning som tidigare, under arbetslösheten.
Låt säga att man drar in 50.000:- per år på ett konstnärskap med försålda verk. Du får fortsätta med detta i samma omfattning (läs: intäkt) under akasseutbetalningen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Om man har aktiv firma kan det bli svårt att få A-kassa ( arbetarens fallskärm )

Jag pratade precis med AEA om detta - jag kommer mycket troligt bli delägare i ett AB och bli anställd av firman. Skulle firman av någon anledning gå dåligt och friställa mig så finns det ingenting som motsäger att jag får A-kassa även om jag är delägare i firman.

Skulle jag sälja min del i företaget i ett sådant läge så är jag dock garanterad A-Kassa; då har jag mao inga kopplingar till företaget och står till arbetsmarknadens förfogande...

/X

  • Avstängd
  • 2003-06-13 13:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Jag pratade precis med AEA om detta - jag kommer mycket troligt bli delägare i ett AB och bli anställd av firman. Skulle firman av någon anledning gå dåligt och friställa mig så finns det ingenting som motsäger att jag får A-kassa även om jag är delägare i firman.

Skulle jag sälja min del i företaget i ett sådant läge så är jag dock garanterad A-Kassa; då har jag mao inga kopplingar till företaget och står till arbetsmarknadens förfogande...

/X

Japp! men det är bra att vara dubbelsäker för det finns en del nitiska personer på arbetsförmedlingen som kan ställa till det
och när de gjort det så finns det ingen ansvarig.

1
Bevaka tråden