Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till SSD i MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008). Model identifier: MacBook5,1.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns många trådar om att byta till SSD har jag sett, men de är väldigt spretiga och de flesta handlar om MacBook Pro. Jag tänkte att detta kunde vara tråden för de som vill byta till SSD i just denna MacBook-modell: MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008). Model identifier: MacBook5,1.

Jag stoppade in en INTEL X25-M 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC 34NM RETAIL+ i min MacBook 2.0 GHz med 4 GB RAM och Mac OS X 10.5.8. Det blev lite skillnad har jag sett, tog tid på följande:

Kallstart. Före: 52 sek, efter: 32 sek
Start av Photoshop CS3. Före: 15 sek, efter 4 sek
Duplicera 700 MB fil. Före: 28 sek, efter 9 sek

Ska installera 10.6.6 nu, sedan ska det bli intressant att börja jobba med datorn och se vad mer man kan känna av.

Senast redigerat 2011-04-13 20:12
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-14 12:35

Kolla in:
http://www.99.se/mac-os-x/285844-trim-enabler.html
Btw 10.6.7 borde du väl få in?

Ursprungligen av Json_81:

Btw 10.6.7 borde du väl få in?

Ja, en felskrivning bara.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-04-16 21:47

Köpte en MacBook 5,1 Alu unibody 2,4GHz 4GB (Late 2008) förra veckan och stoppade genast in min Intel X25-M 80GB. Han knappt o använda datorn innan så vet inte hur stor skillnad det gjorde men rent generellt sett gör det väldigt mycket, som TS visade med sina mätningar. Hade min SSD i en Lenovo innan och där märktes en stor förbättring efter bytet. Kör f.ö Snow Leopard 10.6.7 på den.

Det jag kan säga är att dom som inte har en SSD i sin Mac KÖP EN! Dom har blivit så pass billiga nu att nästan alla har råd med en.

Ska kolla på det där TRIM nu också.

Jag vet inte hur det är på senare modeller, men på den här modellen är det extremt lätt att byta disk, det tar inte mer än 5-10 minuter (instruktioner finns i datorns manual), så det finns ingen anledning att tveka inför ingreppet (en liten kryssmejsel och en liten torx behövs dock).

Måste det vara en sata II eller går det bra med sata III ? /Jonny

Ursprungligen av Jonny Risander:

Måste det vara en sata II eller går det bra med sata III ? /Jonny

SATA är bakåtkompatibelt, så det går bra.

1
Bevaka tråden