Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

egentilldelad IP

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 17:39

Jag har ett Netgear trådlöst nätverk. En router delar ut ipadresser till alla datorer. Nu har jag just köpt en powerbook med airportextreme, och det som händer är att airportkortet får kontakt med netgearnätverket men tilldelar datorn en egen ipadress, vilket gör att routern inte kan tilldela datorn någon så det blir ingen kontakt. Det brukar lösa sig om jag väntar ett tag, då får jag fram routerns ipnummer och routerns tilldelning av ipnummer. Enerverande. Varför blir det så här? Jag hade inga sådan problem med ibook och airportkorten.

Senast redigerat 2004-04-25 14:57
  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 23:47

Alltså, kan jag på något sätt få airport att sluta tilldela datorn en egen ipadress?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 07:43

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att airport ger datorn en ip-adress. Menar du att datorn ger sig själv en ip-adress, dvs att du får en 169-adress?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 10:00
Ursprungligen av tei:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att airport ger datorn en ip-adress. Menar du att datorn ger sig själv en ip-adress, dvs att du får en 169-adress?

Jo, precis.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 10:20
Ursprungligen av Ulf Boström:

Jo, precis.

Det innebär att burken inte lyckas etablera någon meningsfull kontakt…
Har du ställt in DHCP och adressen till DHCP-servern (din NAT - routern)…
Har valt options på nätverkskortet (hastighet synkront etc.)…

Finns det någon skillnad i inställningarna mellan iBook:en och PB:n

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 10:46

Ok. Att du får en 169-adress beror, som Pär skriver, på att datorn inte lyckas få ip från basstationen. Datorn har alltså försökt få en ip från basstationen (förutsatt att datorn är inställd på att fråga om en ip-adress, dvs att dhcp är aktiverat i nätverksinställningarna), men misslyckats (dvs inte fått något svar från basstationen) och tilldelar därför sig själv en 169-adress.

Gör som Pär skriver och kontrollera inställningarna i Systeminställningar -> Nätverk. Välja "Visa: Airport", klicka på "tcp/ip" och kontrollera att "dhcp" är valt.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 11:01
Ursprungligen av tei:

Ok. Att du får en 169-adress beror, som Pär skriver, på att datorn inte lyckas få ip från basstationen. Datorn har alltså försökt få en ip från basstationen (förutsatt att datorn är inställd på att fråga om en ip-adress, dvs att dhcp är aktiverat i nätverksinställningarna), men misslyckats (dvs inte fått något svar från basstationen) och tilldelar därför sig själv en 169-adress.

Gör som Pär skriver och kontrollera inställningarna i Systeminställningar -> Nätverk. Välja "Visa: Airport", klicka på "tcp/ip" och kontrollera att "dhcp" är valt.

OK, jag har kopierat inställningarna från iBooken till Powerbooken så dom är samma. Jag får 169-adressen när jag befinner mig en bit från basstationen. Jag tolkar detta som att airport extreme i en powerbook inte har samma räckvidd som airport i en iBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 11:29

Det är nog en korrekt slutsats, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 11:59

Tack för hjälpen. Lite trist att det är så men då vet jag i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-09 12:30

Fast något mysko är det. Symtomen har förvärrats. Jag sitter nära routern, datorns säger att jag har kontakt med Netgear som min router heter, signalstyrkan ger fullt utslag. Ändå får jag en 169 adress. Jag försöker slå av och på routern, jag slår av och på airport, jag slår av och på datorn. Jag kör inställningsassistenten. Inget hjälper. Det enda som hjälper är att koppla in en ethernetsladd, då känner datorn av routerns ipadress. Sedan kan jag rycka ur sladden och köra via airport. Så ska det väl inte vara?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-09 12:42

Har du lagt airporten överst? (primär)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-09 16:17

Nu har jag gjort som du sa. ÅTerkommer med rapport.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 20:59

Banne mig Pär om det inte blev bättre! Hade ingen aning om att det spelade någon roll vilken som låg överst. Tack så obeskrivligt mycket! Nåja, kanske inte obeskrivligt men i alla fall väldigt.

gammal tråd aktuellt ämne...

Ny 2011 Macbook Pro som fungerar som den skall på mängder av WIFI nätvrtk med inbyggda airport men på ett ställe får den bara egentilldelad 169 adress...förnyat DHCP osv men den vill inte. iPhone kopplar upp sig utan problem. Det är ett nätverk där kanske 50 personer kopplar upp sig, kan det bli fullt i nätverket ???

Ursprungligen av Firechild:

gammal tråd aktuellt ämne...

Ny 2011 Macbook Pro som fungerar som den skall på mängder av WIFI nätvrtk med inbyggda airport men på ett ställe får den bara egentilldelad 169 adress...förnyat DHCP osv men den vill inte. iPhone kopplar upp sig utan problem. Det är ett nätverk där kanske 50 personer kopplar upp sig, kan det bli fullt i nätverket ???

Ja, det kan bli fullt i nätverket. Man konfigurerar hur många DHCP-adresser man vill dela ut (en del routrar har ett tak som sätter hur många samtidiga användare man kan ha tillkopplade förutom vad som ryms i subnätet). Om möjligt be administratören att öka på adressutrymmet alternativt sätta en kortare lease-tid (den tid som en användare "lånar" adressen) för att frigöra adresser snabbare.

Jag har även haft problem att koppla till mig till vissa routermodeller (nån Linksys där jag ofta befinner mig) - det verkar vara kompatiblitetsproblem mellan Airportkortet och routern.

Jag kunde tänka mig det... Låt säga att jag plockar upp en tidigare fungerande PC som inte används på berört nätverk längre och kollar upp vilket IP nummer den har och tilldelar det IP numret manuellt till Macbook Pro´n. Det borde fungera va. Och sedan förhoppningsvis kanske datorn behåller det numret när man ställer tillbaka till automatiskt ?

Nja, inte säkert. Det beror på DHCP-servern, om lånetiden går ut så kan ju en annan dator få din IP innan du hunnit ställa om till automatiskt.

Jag skulle koppla från PC:n och sen spoofa MAC-adressen på nätverkskortet på Macen till PC:ns. Enkelt och bör fungera.

1
Bevaka tråden