Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme + Laserjet 1020 = ingen utskrift

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Installerade igår min nya Airport Extreme, till den har jag kopplat en stationär burk med Windows 7, denna med kabel, trådlöst kör jag en Macbook Pro 2011 och en HTC Desire.
Allt utom att skriva ut på min HP Lasjer 1020 funkar kanon, jag har uppdaterat allt jag kan hitta att uppdatera, laddat ner och installerat Bonjour på Windows 7 burken, men det vill inte fungera. Skrivaren syns i Airportens program, den syns även i Windows, på macen har jag inte lärt mig än hur man kollar att den syns där.
Det går utmärkt att skriva ut från brukarna när Airporten inte är inkopplad.

Vad göra nu?

Ursprungligen av Pannkakskungen:

Det går utmärkt att skriva ut från brukarna när Airporten inte är inkopplad.

Den meningen förstår inte jag. Var är skrivaren kopplad egentligen?

Just nu är den kopplad till Airporten, och då kan jag inte skriva ut, när jag kopplar skrivaren direkt till vardera dator, då funkar allting.

Hittar tyvärr inte länken till sidan där jag läste detta...

Hade samma problem med min HP P1005. Tydligen är dessa "dumma" skrivare, dvs de har ingen egen processor att tala om, utan "lånar" datorns processor för - ja vad nu en skrivarprocessor gör. Allt för att hålla nere priset.

Därför kommer de inte heller funka när de är kopplade till en AirPort eller skrivarserver. Tyvärr...

Aj då, det låter illa, men inte mycket att göra åt i så fall, tack för hjälpen.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-04-16 14:13

Dom har självklart en cpu eller flera men dom har väldigt förenklat skrivarspråk. Skrivare i den lägre prisklassen bör man inte inhandla från HP. Bäst är att börja i OS X och kontrollera om du får igång skrivaren. https://127.0.0.1:631 är även en bra adress till din utskriftserver.

Jorå, skrivaren funkar fint när den är kopplad direkt till min Macbook Pro, men när skrivaren är kopplad till Airporten tar det stopp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-29 16:16
Ursprungligen av Pannkakskungen:

Jorå, skrivaren funkar fint när den är kopplad direkt till min Macbook Pro, men när skrivaren är kopplad till Airporten tar det stopp.

Är du säker på att du inte behöver installera om skrivaren när du byter plats på den? Uppfattar verkligen Mac OS X/Windows alltid en USB-skrivare på samma sätt oavsett om den sitter ansluten i en lokal USB-port eller om den sitter i USB-porten på en skrivarserver? Jag har inte lekt på det viset med min egen nämligen.

Hallå igen Pannkakan

Nu kom jag på vad det heter: "host based printer"! Googla på det så kan du läsa om eländet. Vad jag kan förstå så är alla HP:s skrivare i 1000-serien såna...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-04-30 07:37

Hittar du skrivaren i OS X under "Förval"?

Hittar du den så kan du testa att välja en äldre skrivare som tex Laserjet 4.

Jag ber om ursäkt för sent svar, har varit uppsatstid hos mig

Just nu kan jag inte se skrivaren någonstans om den är kopplad till Airporten, går enbart att skriva ut om den är kopplad direkt till endera dator, blir kanske till att köpa en ny billig laser i sommar, blähh.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-05-29 16:10

Då är en skrivare med wlan kanske en idé som dessutom inte är av märket HP,Oki eller Kyocera.

Som frazze säger måste den tas bort/läggas till på nytt, nåt annat vore väldigt märkligt.

Jag ska absolut prova att installera om skrivaren när jag kommer hem.

Testa det! Min LaserJet 1022 funkade rakt av, var aldrig några problem att ha den kopplad till airporten. Den har såvitt jag kunde se från HP:s drivrutinssida samma drivisar som 1020, så det vore märkligt om det inte skulle fungera. Sedan är den en skitskrivare som man gör bäst i att göra sig av med (min blev utbytt mot en Officejet, rekommenderas!), men det är ju en annan historia.

1
Bevaka tråden