Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 1.1 - firmwareuppdatering varje gång den startar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sålde nyligen en MacBook Pro 15" 1.1 (2.0GHz CoreDuo) med Snow Leopard.

Allt fungerade bra innan men nu säger köparen att den gör en firmware uppdatering vid VARJE uppstart (grå progress-bar) och varje uppstart tar 5 minuter.

Boot ROM och SMC enligt screegrab

Jag körde alla uppdateringar innan han fick datorn, ingen firmware update behövdes.

Några tips ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-16 10:15
Ursprungligen av REP:

Kanske den här ?

Firmware Restoration CD 1.8

Den tidigaste versionen är Firmware Restoration CD 1.4 och den berör MBP 2.1

Datorn i fråga här är MBP 1.1

Han säger att han själv har gjort en programuppdatering men minns ingenting om firmware.

Det känns som om någon firmware update har påbörjats men avslutas inte. Har inte varit med om detta själv att uppdateringen inte avslutats ordentligt.

Några tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-16 15:08

Han har förmodligen inte följt instruktionerna. Jag har för mej att man måste hålla nere någon tangent vid uppstarten annars blir det ingen uppdatering.

Har för mej att det bara är äldre Mac modeller.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-16 22:20

Känns mer som et hårddiskbyte borde vara på sin plats, eller om man har tur, en ren ominstallation.

Men maskinen är helt ny installerad med OS X 10.6.6 och hårddisken är testad innan dess.

Vad är det som gör att du tror det ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-16 22:59

Har aldrig hört talas om detta fenomen som du beskriver, har firmwareat en del burkar, men som påpekats ovan vill man försöka "lösa" problemet får man helt enkelt switcha disk igen och ominstallera ett nytt OS, kanske lufta lite på minnena . Kanske också smälla in en disk med färdigt installerat OS på.

Värt ett försök om man vill komma till rätta med problemet, och inte fortsätta undra vad det kan bero på, för finns nog inget klart svar på den frågan om du frågar mig.

Ursprungligen av CUBEIS:

Har aldrig hört talas om detta fenomen som du beskriver, har firmwareat en del burkar, men som påpekats ovan vill man försöka "lösa" problemet får man helt enkelt switcha disk igen och ominstallera ett nytt OS, kanske lufta lite på minnena . Kanske också smälla in en disk med färdigt installerat OS på.

Värt ett försök om man vill komma till rätta med problemet, och inte fortsätta undra vad det kan bero på, för finns nog inget klart svar på den frågan om du frågar mig.

Hmm, känns lite hokus pokus...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-17 00:32
Ursprungligen av LCR:

Hmm, känns lite hokus pokus...

Kan så vara men löser det problemet utan kaniner som hoppar omkring, så är det väl bra

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2011-04-17 00:11

Förmodligen inte firmwareuppdatering som pågår utan uppstart i säkert läge. Återställ NVRAM!
Samma problem som i: http://www.99.se/macbook/286331-samma-visa-vid-uppstart-macbooken-bild.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-17 00:49

Kan vara så att firmware uppgraderingen endast går att köra i 10.5 och inte 10.6.
Har varit med om samma fenomen på den första generationen av Macbook unibody.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-17 19:50

För att förenkla problemet:

Boota med en extern hårddisk och se vad som händer? Bara för att göra en felsökning....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-17 20:27
Ursprungligen av REP:

För att förenkla problemet:

Boota med en extern hårddisk och se vad som händer? Bara för att göra en felsökning....

Det var så jag löste problemet. Firmware uppdateringen gick ej att köra i 10.6 endast 10.5.

Tack för svaren, jag har pratat med honom så vi får se om vi får tillfälle att göra något med Leopard.

Eftersom han är ex-PC så stänger han av hela tiden...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-24 13:49

Lite gammal tråd, men... Det är inte så att ex-PC stänger av genom att hålla nere strömbrytaren *tills* att datorn slocknar. Då har inte OS X fått flusha filcachar och har alltså ett filsystem med ofullständigheter. Vid nästa uppstart så kommer OS X att köra fsck för att återställa/rädda/städa/återskapa det som gick sönder vid förra stängningen. Betrakta denna stängning som likvärdig med krasch/kernel panic.

1
Bevaka tråden