Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur städar man inuti en iMac?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-15 11:29

En liten ytterligare fundering... Om nu fläktarna får gå hårt i en iMac bör ju den, precis som andra datorer samla på sig en hel del damm med tiden. Hur bär man sig åt för att "städa" en sådan här maskin?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-15 12:20
Ursprungligen av lensv:

En liten ytterligare fundering... Om nu fläktarna får gå hårt i en iMac bör ju den, precis som andra datorer samla på sig en hel del damm med tiden. Hur bär man sig åt för att "städa" en sådan här maskin?

Varför då, var står det i manualen?

Ursprungligen av lensv:

En liten ytterligare fundering... Om nu fläktarna får gå hårt i en iMac bör ju den, precis som andra datorer samla på sig en hel del damm med tiden. Hur bär man sig åt för att "städa" en sådan här maskin?

Använd SMC Fan Control för att brassa fläktarna i 6000 varv. Blev nästan som en dimma i mitt rum. Första gången på 1,5 år jag hörde fläktarna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-15 14:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Använd SMC Fan Control för att brassa fläktarna i 6000 varv. Blev nästan som en dimma i mitt rum. Första gången på 1,5 år jag hörde fläktarna.

He he... Frågan är om man inte drar in ännu mera damm i burken om man gör så?

Ursprungligen av lensv:

He he... Frågan är om man inte drar in ännu mera damm i burken om man gör så?

Man städar både före och efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 19:43
Ursprungligen av lensv:

En liten ytterligare fundering... Om nu fläktarna får gå hårt i en iMac bör ju den, precis som andra datorer samla på sig en hel del damm med tiden. Hur bär man sig åt för att "städa" en sådan här maskin?

Jag blåser ren alla mina datorer med tryckluft 8 kg (som har vatten och oljeavskiljare) - minst en gång om året. Alla datorer är fulla med damm. Du ska se pc-en wow smockfull i flänsarna över processorn.

Efter brukar de gå mycket tystare- med effektivare kylning och lägre fläktvarv.

Varning - ta aldrig dammsugaren till hjälp - rena elektrostatmonstret....

  • Oregistrerad
  • 2011-04-15 22:09
Ursprungligen av 2Lazy:

J
Varning - ta aldrig dammsugaren till hjälp - rena elektrostatmonstret....

Går att använda munstycke i plast om man är lite rädd.

Ursprungligen av studiox:

Går att använda munstycke i plast om man är lite rädd.

Jag provade det en gång på en PC jag hade... Röken från nätagget var ett ganska bra tecken på hur lyckat det var. Det var både platsmunstycke och plastslang på den dammsugaren.

Jag visste att det var inte var bra men tänkte att jag kunde prova... Iof. hittade jag ett smidigt sätt att gå över till MAC men jag kan inte rekommendera metoden till någon annan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-18 08:45
Ursprungligen av 2Lazy:

Jag blåser ren alla mina datorer med tryckluft 8 kg (som har vatten och oljeavskiljare) - minst en gång om året. Alla datorer är fulla med damm.

Okej, kör du en blåsning genom luftintagen då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 09:15
Ursprungligen av lensv:

Okej, kör du en blåsning genom luftintagen då?

Nej, jag öppnar datorn. Starkströmsdelen blåser jag från inluftsidan. Brukar ta bort "lösa" fläktar.

När man blåser bort damm från alla kretsar ser datorn ut som ny - varje gång. Jordar blåsmunstycket till chassit.

OBS! - TA ALDRIG dammsugaren - den är en enorm elektrostatmaskin - oavsett munstycke!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-20 09:29

Hmm... Förbrukar man inte sina rättigheter till garanti om man öppnar en iMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-21 09:31
Ursprungligen av lensv:

Hmm... Förbrukar man inte sina rättigheter till garanti om man öppnar en iMac?

Har ingen imac av aktuell modell - kan inte svara på hur den öppnas, men det är väl lika enkelt som med alla andra modeller antar jag. Min bärbara 17" har jag öppnat 10 ggr. Fördelen med en Mac Pro däremot är att den är busenkel att öppna och att plocka bor vissa fläktpaket på.

Man "får" ju byta minne, alltså "får" man öpnna datorn till viss del.

En bärbar blir inte lika dammig på insidan, så att sära på hela datorn i renblåsningssyfte behövs knappast inom 3 år.
Däremot rekommenderar jag att köpa en DVD Cleaning Disc eftersom inluften går via DVD-intaget till viss del. ifixit.com har bilder på hur datorer öppnas.

Var noga med att inte ha kläder av syntetblandning på dig, de skapar ofta elektrostatisk uppladdning.
Dra gärna en sladd från ett element ( eller jord i jordat uttag) som du låter få kontakt med chassit, som du alltid håller i vid hantering, så minimeras riskerna.

PS - det sägs att om man drar ut en tejp en DM så har du en elektrostatisk spänningsnivå på 5 000 volt och en skillnad på 30 volt räcker för att krascha en C-mosbaserad krets - så var föööörrrrssssiiikkktttiiigggg.

Senast redigerat 2011-04-21 09:50
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-21 09:49
Ursprungligen av 2Lazy:

Har ingen imac - kan inte svara på hur den öppnas, men det är väl lika enkelt som med alla andra modeller antar jag.

Man "får" ju byta minne, alltså "får" man öpnna datorn.

Nu gällde ju frågan iMac, så jag upprepar väl den då... Hur rengör man den lämpligtvis invändigt från damm (som den samlar på sig med tiden)? Dra igång fläktarna på max är ett tips här ovan. Finns det fler?

/Ps. Minnena sitter bakom en separat lucka i en iMac, så man behöver aldrig öppna datorn för att byta dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-21 20:20
Ursprungligen av lensv:

Nu gällde ju frågan iMac, så jag upprepar väl den då... Hur rengör man den lämpligtvis invändigt från damm (som den samlar på sig med tiden)? Dra igång fläktarna på max är ett tips här ovan. Finns det fler?

/Ps. Minnena sitter bakom en separat lucka i en iMac, så man behöver aldrig öppna datorn för att byta dem.

Glöm idén med fläktarna på max!

Min mac book pro hade ett fel på en temp givaren ( left palm rest) under 3 år, och då gick fläktarna på fullt (6 000 varv) nästan hela tiden ( ca 70-80% av tiden).

När jag öppnade datorn för att byta hårddisk (till 7200 varvare på 1 T b) så passade jag på att blåsa datorns utluftskanaler - via fläktarnas ventilgång med 8 kg/m2 tryck. Du anar inte hur mycket damm det samlas i kylaren för HeatSinkKylningen. En himla massa, eller enormt mycket, skulle jag vilja påstå.

Grannarna stängde i alla fall fönstret när de fick syn på mitt dammoln

Efter "låter" det inget alls om luftkanalerna. Och när jag väl hittade kallödningen för den vänstra "Palm rest" temp resistor så går datorn tystare än tidigare. Själva temp sensorn var mycket svår att hitta)
Min teori att fläkten får mindre motstånd och inte behöver "piska luft" i onödan. Samma resultat kommer på alla mina andra datorer ( har 8 till) efter renblåsning. Fläkt utan onödigt motstånd låter mindre.

Senast redigerat 2011-04-26 03:24
  • Oregistrerad
  • 2011-04-25 15:43
Ursprungligen av 2Lazy:

Glöm idén med fläktarna på max!

Beror ju på vilken dator man har. Normalt sett är ju fläktarnas funktion inte att blåsa UT luft utan att suga IN luft. Genom att sätta fläktarna på "max" så suger man egentligen bara in mer damm i datorn.

.. om man inte har en mac pro.. Den har 6 fläktar, varav en blåser ut luft (den stora på framsidan) - Sätter jag mina sex (6!) fläktar på max så lyfter min mac pro från golvet och ett stort moln av damm rör sig uppåt från datorn. Mycket effektivt.

Jag har aldrig blåst en dator ren under snart ett kvarts sekel. Nema problema.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-21 13:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har aldrig blåst en dator ren under snart ett kvarts sekel. Nema problema.

Det är din fulla frihet att inte "städa"... Dock inte ett svar på frågan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-21 20:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har aldrig blåst en dator ren under snart ett kvarts sekel. Nema problema.

Den som spar, han har.

Min erfarenhet är att högre varvtal på fläktar lossar lite, men att det mesta bara sätter sig hårdare.
Enda lösningen för min del, öppna, blås rent med av-oljad-tryckluft. Notera att det inte är trycket
som gäller här heller, lagom är bäst. Göres med fördel ute....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-26 03:14
Ursprungligen av Goflorp:

Min erfarenhet är att högre varvtal på fläktar lossar lite, men att det mesta bara sätter sig hårdare.
Enda lösningen för min del, öppna, blås rent med av-oljad-tryckluft. Notera att det inte är trycket
som gäller här heller, lagom är bäst. Göres med fördel ute....

Håller fullständigt med

Och jag tycker synd om den som provar en renblåsning inne

Nu får ni skärpa er! Två inlägg borttagna på grund av diverse okvädelser. Håll er till ämnet och försök vara sakliga och trevliga mot varann!

/Mod

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-26 08:50

Okej, så om man ska rengöra en iMac bör man alltså öppna den... Någon som har koll på hur det blir med garantin om man gör så?

Ursprungligen av lensv:

Okej, så om man ska rengöra en iMac bör man alltså öppna den... Någon som har koll på hur det blir med garantin om man gör så?

Garantin ryker. Men du oroar dig i onödan. Om du inte har det sjukt dammigt hemma så kommer det inte att vara ett problem.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-26 16:03
Ursprungligen av Capeman:

Garantin ryker. Men du oroar dig i onödan. Om du inte har det sjukt dammigt hemma så kommer det inte att vara ett problem.

I normala fall kanske detta inte är något större bekymmer, men eftersom frågan här handlar om en ansträngd maskin bör fläktarna faktiskt dra in en hel del damm... Även om man inte bor i ett sågverk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-26 15:20
Ursprungligen av lensv:

Okej, så om man ska rengöra en iMac bör man alltså öppna den... Någon som har koll på hur det blir med garantin om man gör så?

Jag föreslår att du väntar minst tre år, om inte Hårddiskbyte eller dylikt påkallar tidigare öppning. Då är ju inte längre garantin något problem.
Jag tror inte garantin gäller om man plockar isär en dator av logiska skäl, framförallt risken för statisk elektricitet.

Ursprungligen av lensv:

Okej, så om man ska rengöra en iMac bör man alltså öppna den... Någon som har koll på hur det blir med garantin om man gör så?

Japp! Du bryter garantin, det enda du får byta på iMac'n är RAM. Har den första 24" alu som kom ut, öppnade upp den för inte så länge sedan och bytte hårddisk.

Tyckte inte jag märkte av något damm alls faktiskt, YTTERS LITE. Ungefär som i min MBP 17" 2010, nada damm!

Skulle du nu vilja rensa damm ur din iMac så är det ganska komplicerat, innebär att du måste lyfta på glaset och skruva loss ungefär 20-30 skruvar. Om du nu tycker det är värt det....

Bor du i ett sågverk?

Dammar också mkt mindre på bordet än nere på golvet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-26 10:05
Ursprungligen av Goflorp:

Bor du i ett sågverk?

Vem frågar du... och vad syftar du på?

Jag syftar på att behöver man rensa ur en iMac?
Aldrig gjort det med nån av de tre iMacs jag ägt.

Sällan har man väl datorn i så dammig miljö? - extremfallet är väl just ett sågverk.

Det dammar bara en bråkdel en meter upp jämfört med på golvet.

Alla ovanstående 24 inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Det här sidospåret höll på att ta över tråden helt och hållet.

Försök undvika att lägga in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

Bevaka tråden