Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägg tillbaka från papperskorgen, Nytt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå, för någon månad sedan blev jag som ny macanvändare ledsen och konfys då det inte fanns någon återställningsfunktion för filer man av misstag lagt i papperskorgen. Så klantade jag mig igår när jag ville tömma så man inte kunde se vilka filer man använt på sistone, och raderade helt sonika allt i "Idag" fliken, men fick upp lösenordverifikation då det var några viktiga filer bland dem. Insåg att det var filerna som försvann och inte bara länkar till dom som jag trodde.
Hursomhelst. När jag sedan under en timme klurat ut vilka av papperskorgens filer som var skräp och vilka som var i full användning och sorterat, hittade jag i högerklickmenyn på en fil "Lägg tillbaka" och såg till min glädje att den gjorde precis det som återställ i windows gör, dvs lägger tillbaka filen till varifrån den kom.

Fråga. är det här nytt genom någon nylig OS-update eller var i hela friden?
Varför har ingen påpekat detta? Hursomhelst är jag helt fantastiskt nöjd. Det är snudd på dealbreaker att ta bort så viktiga funktioner i ett OS av princip. Speciellt om det ska vara "världens mest avancerade".

Ursprungligen av rtardart:

Fråga. är det här nytt genom någon nylig OS-update eller var i hela friden?

Nej, det är inte nytt. Har funnits mycket länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 14:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte nytt. Har funnits mycket länge.

Sedan 28 augusti 2009 för att vara exakt…då Apple släppte Snow Leopard (10.6) till allmänheten…

Ursprungligen av Torkel:

Sedan 28 augusti 2009 för att vara exakt…då Apple släppte Snow Leopard (10.6) till allmänheten…

Nja, funktionen fanns faktiskt redan på Mac OS 9 (och 8 och 7 också, tror jag). Men gjorde sedan tydligen ett litet "uppehåll" fram till 10.6.

Jag hade ingen koll på det "uppehållet". Jag använder aldrig funktionen, så eftersom jag vet att den fanns redan på Classic-tiden tog jag för givet att den hade funnits där hela tiden.

Senast redigerat 2011-04-15 15:33

Jesper Ohlsson har rätt. Jag själv har sett denna finnes sedan Mac OS 9 och tidigare versioner. Den försvann i och med att Apple gick över till Mac OS X och dykit upp först i Mac OS X 10.6, precis som Jesper har skrivit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 18:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, funktionen fanns faktiskt redan på Mac OS 9 (och 8 och 7 också, tror jag). Men gjorde sedan tydligen ett litet "uppehåll" fram till 10.6

Förvisso…men jag utgick från att diskussionen handlade om OSX…å därmed undanhöll just det faktum att det funnits tidigare…;)

Som tillägg kan nämnas att "lägg tillbaka"-alternativet bara verkar finnas på filer som du aktivt flyttat till papperskorgen i Finder. Filer som t ex kastats från Lightroom har jag inte möjlighet att lägga tillbaka.

Lägg tillbaka (äpple+Y?) fungerade under Mac OS 9 inte bara för papperskorgen utan för de flesta filer man flyttat från sin ursprungliga plats. Smidigt sätt att städa skrivbordet efter avslutade projekt.

1
Bevaka tråden