Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excelproblem: hur fixa makron i telefonlista?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 04:09

Hej!

Jag får från mitt telefonbolag listor på uppringda nummer i bifogat utseende. Jag har under tidens lopp gjort en databas i excel med alla nr jag (tydligen) har ringt upp. Jag skulle vilja förenkla identifierningen av mottagare genom att fixa några makron som letar i databasen efter vem jag talat med bara genom att klicka i den cell numret finns och sedan med ett till lämpligt klick letar excel i databasen och skriver in namnet i kolumn E.

Men först måste det som finns i var cell i kolumn A separeras: dumt nog har bolaget skrivit in både mitt nummer+pil+mottagarens nummer i samma sträng. Mitt nr behövs ju inte, så det skulle vara enklast om den delen av strängen raderades så enbart mottagarens nr finns kvar i cellen. Har försökt fixa med makro, men när jag stegar ner till nästa post så skrivs det förra numret in isf det aktuella. Makro ingick inte i det jag fick lära mig på jobbet och jag greppar inte alla termer som används i Excel Hjälp.

Använder macOS 10.5.8 i en iMac 24" och Excel 12.0.0 i Office 2008.

Finns det någon som är fena på sådana problem?

Må gott!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-15 04:49

Skriv in formeln

Citat:

=MID(A13;FIND(" -> ";A13;1)+4;100)

i en ledig kolumn, t ex B. Kopiera och klistra in den formeln på alla fakturarader.
Då plockar Excel ut det andra telefonnummret till den kolumnen, så kan du sen använda det numret som du vill.

Senast redigerat 2011-04-15 06:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 16:06

Tack för snabbt svar. Jag gjorde som du skrev, men det enda jag fick fram då är att det skrivs in #NAMN? . Formeln står i rutan där uppe.
Tyvärr kan jag inte bifoga .xls-filer så det får bli en .pdf . (Det går tydligen inte att bilägga filer i sådana här svar, synd.)

Vad är det för namn som det handlar om och hur komma till det riktiga resultatet?

Jag har försökt att tyda din formel, men jag kommer just nu inte fram till någon förklaring. Var står det om MID resp. FIND i hjälp-programmet?

#NAMN betyder att Excel inte uppfattar MID och FIND som formler. Förmodligen har du inte engelskt Excel.

Prova att byta ut MID mot EXTEXT och FIND mot HITTA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-16 19:41

Tack alamode och M. Sundbom !!!

Det var underbart att kunna fixa mina listor på ett så smidigt sätt.
Jag var tvungen i fortsättningen att lägga in en kolumn till till vänster om de tidigare samt 3 kolumner till höger om kolumn G där jag kopierade in min databas med alla telefonnummer för att få till det enligt LETARAD-formlernas förutsättningar i kolumn F.

Jag antar att det finns metoder att hänvisa till en annan tabell eller annat blad på något sätt så att jag inte ska behöva kopiera in den men den tid jag kommer att spara i fortsättningen är redan jättestor. Det tar tid att handjaga alla nummer!

Tack än en gång! Må gott!

___________________________________________________________________

Glömde att det inte tydligen går att bifoga filer i ett svar.

Använda formler:

kolumn A (ny)
=C13

kolumn C
=EXTEXT(B13;HITTA(" -> ";B13;1)+4;100)

kolumn F
=LETARAD(A13;$I$13:$K$431;3) där jag lagt in databasen i kolumnerna I till K.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-01 12:46

Hej igen!

Jag har haft en stor nytta av den hjälp jag fick ovan, men... Häromdagen upptäckte jag att programmet trots allt har någon liten bugg i sig.
Jag upptäckte när jag läste igenom listan på uppringda abonnenter att det fanns ett par som jag med säkerhet visste att jag inte ringt till på säkert ett år. Det visade sig vid min undersökning att de ovan angivna formlerna letade rätt på en mottagare, men om det inte fanns något exakt lika nummer tog programmet närmast ovanförliggande nummer och skrev in!

Jag antar att det är formeln i kolumn F som behöver kompletteras med något filter, men jag har inten aning om med vad.

Är det någon av er (t.ex. alamode eller M. Sundbom) som har en möjlighet att tipsa mig om hur jag ska justera eller komplettera formeln? (I formeln kolumn F har det blivit en smiley isf semikolon och dollar! Ibland blir man överraskad).

Tack på förhand! Må gott!

Funktionen LETARAD kan ha ett fjärde argument som anger om det ska matcha exakt eller "ungefärligt". Default (alltså SANT eller utelämnat) är att den väljer närmast föregående värde i listan om den inte lyckas hitta en exakt matchning. Prova peta in FALSKT (eller 0) i formeln.

=LETARAD(A13;$I$13K$431;3;FALSKT)
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-01 16:27

Tackar, vilken snabb reaktion!

Jag förde in det 4de argumentet och försökte med 0 eller FALSKT, och det blev en hel hop med #SAKNAS, trots att numren finns i listan. dock var det ca 20 av 70 som skrevs ut korrekt. Kan det vara så att jag måste kontrollera om numren i listan skrivits in korrekt och ev. skriva in dem en gång till eller...? (Hästjobb!!)

Helt översiktligt tycker jag det verkar som om de nummer som godtagits är rätt sent inskrivna i listan. Det verkar vara ytterst petnoga med kvaliteten på listan (?) Kan det vara att numren ändrats i storlek eller något sådant? Jag är vilsen ... Excel kan vara fantastiskt men det gäller att kunna finliret!

Hoppas det går att lösa!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-01 18:04

Har du kollat så det är exakt rätt nummer, dvs mellanslag, bindestreck osv?

Om du vill slippa kontrollera om numren är identiskt inmatade för hand kan du prova formeln BYT.UT.

Observera att du måste ange formeln som en matrisfunktion (dvs klammerparenteser runt formeln; erhålls genom cmd+retur) om BYT.UT ska fungera inuti LETARAD.

Exemplet visar hur man rensar numren på alla mellanslag och (vanliga) bindestreck innan jämförelsen:

{=LETARAD(BYT.UT(BYT.UT(A13;" ";"");"-";"");BYT.UT(BYT.UT($I$13:K$431;" ";"");"-";"");3;FALSKT)}

Minns ej om BYT.UT finns i Excel 2008.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-09 19:02

Oj, jag blev tvungen att ta hand om en privat grej och "tappade tråden" tillfälligt.

Det som förvånar mig är att numren utgår från samma databas med telnumren inskrivna med bindestreck mellan areanumret och vanliga #.
Hur kan det i den ena (äldre) listan skrivas ut helt korrekt mottagare, och i den andra listan anges med #SAKNAS? Hur kan några mottagare anges korrekt och andra inte?

Jag har provat med att skriva in numret på nytt med de vanliga arabiska siffrorna inkl. bindestrecket i en kopia av filen men det blev ingen skillnad: #SAKNAS?

Ska försöka använda mig av M. Sundboms formel men jag vet inte vad jag får fram riktigt. Återkommer.

(Jo, BYT.UT finns med i Excel 2008).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-14 14:35

Jag har försökt använda mig av M. Sundboms formel, men tyvärr blir det något fel. När jag försökte med cmd+retur fick jag svar att det var fel i formeln, den andra BYT.UT var markerad men i övrigt stod inget om vad felet var. Jag försökte då att skriva in klammerparenteserna manuellt genom alt+shift+( och då fastnade parenteserna som de skulle. Men... i stället för det resultat som förväntades står hela formeln i cellen, ingen uträkning alltså.

Har försökt att härleda varför det ska stå BYT.UT på så många ställen, men det var för sent på natten...

Formeln jag skrivit in är:
{=LETARAD(BYT.UT(BYT.UT(A13;" ";"");"-";"");BYT.UT(BYT.UT($I$13:$K$455;" ";"");"-";"");3;FALSKT)}

Jag la in ett $ framför K, som gjorts tidigare, är det OK? Att radens nummer (455) är större än tidigare beror på att det tillkommit några # i tabellen. Jag utgår ifrån att det är i kolumn F jag ska skriva in formeln, eller hur?

Har jag förstått rätt att formeln rensar bort bindestreck o mellanrum samtidigt som den letar rätt på mottagarens namn som skrivs in i cellen? Man behöver inte först justera tabellen/databasen? Numren jag fått från telefonbolaget har bindestreck. Kan det möjligen vara så att de ## jag fått från dem är bilder i stf vanliga siffror? (Nej, då skulle det nog inte bli några resultat alls, nu får jag en del korrekta svar men inte alla.)

Excel kan vara fantastiskt, men... Må gott!

Det är svårt att veta vad som orsakar alla fel utan tillgång till dokumentet. Jag har inte förstått exakt vad du vill göra eller hur ditt excelblad är upplagt vid det här laget. Om du vill att jag kollar på det kan du PM:a mig en länk till en exempelfil (du kan förvanska namn och nummer om det är känsligt) eller PM:a mig så kan du få en mejladress att skicka dokumentet till.

"Byt.ut-fromeln" var bara ett exempel (fungerade hos mig!) på hur du skulle kunna matcha nummer som inte var inmatade identiskt med avseende på mellanslag och bindestreck. Enklare, om man är osäker på Excelformler, är ju att göra en sök-ersätt i de aktuella kolumnerna.

1
Bevaka tråden