Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är kameran på en Macbook Air?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur bra är den inbyggda kameran på en Macbook Air?
För att filma med den i bästa tänkbara kvalitet/upplösning - hur gör man då?
Finns det tex något program där man kan välja maximal upplösning och sånt?
Är kameran i Macbook Pro bättre? Tack på förhand

Kameran är till för Chat etc.

Du kan inte ställa in olika upplösningar etc.

Nej

Tror det sitter samma kamera i alla macar upplösningsvis.

Vill du filma, skaffa t ex en iPhone4 - då får du en bra filmkamera på köpet.
Alternativt kanske en ren filmkamera, det finns ju hundratals att välja bland, kanske t o m en begagnad (ebay?)

Kolla i så fall FÖRST vad som är vettigt och går att koppla till en Mac bra och enkelt.

Tack för svar Goflorp!
Har redan en iPhone 4 (och filmat på 35mm, 16mm, RED, Alexa osv...) men grejen är att det här är till ett slags projekt där det ska vara en laptop där man använder den inbyggda kameran. Helst den lilla Air 11" då det ska bara så portabelt som möjligt. Men vill då gärna veta hur man suger ut den bästa kvaliteten ur den. Även om det finns nån bra prg för att spela in med den inbyggda kameran. Märkte att man i Quicktime kan ställa in på med-high-max. Men antar att det finns andra alternativ. Har googlat runt men hittar inte så mycket info. Kanske är det bara jag som är en usel googlare. Hmm...

Nån som vet vilken upplösning Air 11" kan filma ? (1280x720?)
Finns det något prg som man enkelt kan trycka igång så inbyggda kameran börjar filma?
I tex Photo Booth är det ju en nedräkning.

Tacksam för svar!

Tror det är 0,3 megapixels på Airen. De nya MacBook Pro kan filma i HD (720p antar jag).

Ja, FaceTime-kameran är VGA (640x480), och inte speciellt bra om du frågar mig. Endast tänkt för videochatt, då kvalitén ändå inte brukar vara så jättehög. Iofs, kikar man på tjockleken på locket på en Air så gissar jag att det kan vara svårt att rymma någon monsterkamera där inne..

EDIT: Ja, det stämmer också att MBP 2011 har 720p på sin facetimekamera. Förhoppningsvis får Air:en en sån också i nästa uppdatering.

Tack för svar Capeman & Kermit. Uppskattas!
Då får det nog bli en mbp 13" till projektet iom det är den minsta med en okej kamera.
Antar att alla i mbp serien har samma sorts kamera.
Synd, det hade annars varit så perfekt med en Air 11".

Någon som har ett tips på ett enkelt inspelnings program för den inbyggda kameran?
Gärna nåt som startar så fort som möjligt.

iMovie klarar av att filma från den inbyggda iSight-kameran...

Kolla på t.ex. iMovie 9.0 Help (iMovie '11): Record video directly into iMovie

Ah! Där ser man. Tack suddgummi

Eller också kan man väl fejka det hela? Dvs "tejpa fast" en riktig videokamera på valfri (gärna utrangerad) laptop som då mest fungerar som stativ. När laptoppen själv skall vara i bild får man väl byta ut den till en MBA exvis.

1
Bevaka tråden