Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänk om...

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...det inte kommer några PPC970 macar på WWDC alls.. utan kanske enbart en ny 15" Alu PB o lite hottade 12+17"are..

Hur skulle DU reagera på det?
Hur tror du marknaden skulle reagera?

Enligt The Apple Turns kan detta mycket väl vara fallet med WWDC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 01:33

Då tappar Apple ännu fler presumtiva köpare. Apple måste ha konkurrenskraftiga produkter att sälja.

  • Medlem
  • 2003-06-12 01:38

Då kommer alla som har Apple-datorer att slänga dem och köpa Dell istället. Direkt.

  • Medlem
  • 2003-06-12 04:10

Jag tror tyvärr inte det är helt omöjligt att vi inte får se någon ny 970. Men mycket (rykten?) pekar ju på att vi kommer få se dem så vi får väl hoppas.

Dock byter jag inte till Dell utan behåller min ibook även om det inte blir någon ny dator baserad på 970

Jag har själv gått och funderat i denna riktning. Visst kommer många att bli besvikna och Apple kommer förmodligen att förlora en del potentiella "switchers". Men jag tror inte att det kommer att innebära massdesertering från plattformen som en del domedagsprofeter predikar.

Mac-användare är kända för sin loyaliteten mot plattformen och det är i slutändan inte hårdvaran som får dem att välja Macen framför PC:n; utan mjukvaran och då främst det bedårande Mac OS X.

Visst hoppas jag som alla vi andra att G5:orna kommer att lanseras på WWDC och jag tror fortfarande att så kommer ske.

För att citera den konspiratoriska och något skruvade UFO-serien The X-Files:

"I want to believe"

Senast redigerat 2003-06-12 09:17

Det som händer är det som hänt i över två år nu: Mac-ägarna gnetar på med sina gamla maskiner så länge det går. Bara när det är hopplöst för gammalt och långsamt så frågar man sej om man ska köpa en ny Mac eller eventuellt bita i det sura äpplet.

Nej, det finns inga garantier för att 970 kommer nu, men det vore väldigt bra för Apple. De har slitit med Motorolas löften länge, med Macar förberedda för en Motorola-G5 som inte kom och annat elände. Det är inte säkert att de hinner göra en 970-Mac redan i sommar, men det skulle smaka gott, eller hur?

Visst är det alltid trevligt med nya snabba datorer men jag själv (och faktiskt många andra jag känner) har inte behov av en snabbare Mac än de redan har. Jag är fantastiskt nöjd med min TiBook 667 och kommer inte uppgradera det närmsta året vad än Apple släpper de närmaste månaderna.

Det är viktigt för Apple's överlevnad att kunna få nya processorer, men det är inte för att det behövs så mycket mer fart utan att man inte kan stå still på samma prestanda och kunna ta samma höga pris.

Ciryon

<isst är det alltid trevligt med nya snabba datorer men jag själv (och faktiskt många andra jag känner) har inte behov av en snabbare Mac än de redan har. >

Och har inte behov av en snabbare Mac… Även om du bara sitter med ordbehandlare och Safari så är det väll alltid trevligt med en snabbare dator. Hur som helst så gör de flesta lite mer saker också. Bildredigering, mp3 encodning, hemtankning av film/musik, titta på film, lyssna på musik, kanske lite webbside tillvärkning, excel, powerpoint m.m. m.m. (har försökt tänkt på de saker mina föräldrar gör på sin dator). Själv håller man ju på med betydligt mer resurskrävande saker ibland.

Mac OS X kräver ju en hel del kraft också. Så det senaste grafikkortet är ju inte helt fel att ha oavsett vad du sysslar med. Dessutom är 768 i ram behändigt. Vad det gäller processorn, eftersom det är den vi talar om nu, så känns det som om G4 800Mhz ligger på gränsen om man har singel prop. I alla fall om man kör de senaste programmen hela tiden, vilket de flesta gör.

Men åter till grundfrågan, vad händer om det inte dyker upp ppc970 macar.
Min tidiga teori har varit att de kommer att visa upp Mac OS X 10.3 på en ppc970 bestyckad mac. Dock kommer de bara att säga att en riktig modell kommer till hösten någon gång. Vilket betyder att lådan är en utvecklingslåda och man kommer inte att få veta speciellt mycket om des komponenter. Dock blir det ju bekräftat att ppc970 kommer.
Blir så fallet tror jag några blir besvikna, men de flesta ändå glada för att man nu vet att ppc970 är på ingång.

Dock har det ju nu dykt upp ganska många klara rykten från ryktessaiter som brukar kunna ha rätt. Vilket kanske tyder på att de visar upp en ny powermac och en ny powerbook. Hur som helst så kan vi säkert räkna med att de börjar levereras först till hösten ändå.

Värst scenariet, de visar upp Mac OS X 10.3 på en G4-burk och nämner inte 64-bitars processorer alls. Tyvärr tror jag Apple faktiskt kommer att förlora mycket på ett sånt scenarie. Personligen kommer jag inte att köpa en ny Mac så länge G4an är kvar, ska jag vara ärlig så kommer jag att vänta tills 64-bitars macar har funnits ett tag innan jag köper. Vilket jag hoppas inte ligger allt för långt fram.
(Vill dock påpeka att detta inte stöder föregående talare om att inte behöva mer kraft, jag köper datorer med jämna mellanrum, ibland blir det wintel, ibland blir det mac. Blir det inga stabila ppc970 macar innan jul hoppas jag istället på AMDs Athlon 64, och en 64-bitars version av windows xp som passar dem).

Men nu ska vi väll inte se det värsta scenariet, utan istället hoppas på att det dyker upp ppc970 bestyckad macar inom kort. (För min del gärna med Mhz tal upp till 2,4 som det talades om ett tag).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Visst är det alltid trevligt med nya snabba datorer men jag själv (och faktiskt många andra jag känner) har inte behov av en snabbare Mac än de redan har.

Det tar alldeles tillräckligt lång tid att öppna en hyfsat stor bild i Photoshop för att jag ska vilja ha nåt snabbare. Kodning av en halvtimmesfilm i iMovie skriker efter nåt snabbare än min 733 MHz G4.

Jo, en 2 GHz-Mac till acceptabelt pris skulle jag nog tänka mej att köpa, speciellt om den är elegant, lagom liten och tyst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Då kommer alla som har Apple-datorer att slänga dem och köpa Dell istället. Direkt.

Tala för dig själv.

Jag sitter på en G4 450Mhz, 786MB, Mac OS X 10.2.6, och jag tycker att det rullar på rätt så bra även i tyngre apps (photoshop mm.). Nog om det.

Om nu 970 inte kommer (i varken PM el. PB) på WWDC så tror inte jag att det kommer bli ngn jätte katastråf för Apple. Den största förlusten, så som har nämnts tidigare, ligger hos potentiella switchers.

Men visst är det viktigt för Apple med ny maskinvara. Man kan ju bara hoppas att de lägger på ett kål och kan lansera 970 till WWDC.

Senast redigerat 2003-06-12 14:11

Förresten är allt bara ryckten och ingen vet ngt säkert (förutom Apple). Om man läser igenom artikeln på As the Apple Turns så framgår det ganska tydligt.

  • Medlem
  • 2003-06-12 12:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Tala för dig själv.

Du tror väl inte det var allvarligt menat? Fast om PPC970 går i stöpet fullständigt, så är det inte så roligt. Tänk om processorn inte skalar som tänkt, och fastnar på 1,8Ghz?

Eller så blir det tvärt om, att PPC970 gör att Macen blir snabbare än PC igen. Vilket den faktiskt var under större delen av nittiotalet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Så det senaste grafikkortet är ju inte helt fel att ha oavsett vad du sysslar med.

Nej klart att det "inte är helt fel" att ha senaste grafikkortet, men jag tror många klarar sig bra med något billigare budgetkort istället för Radeon 9700/9800 eller GeforceFX 5800/5900.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 14:11

Ledsen, men jag kommer inte att betala dubbelt så mycket för en hälften så snabb dator särskilt länge till. Apple måste hänga med i prestandarejset eller försvinna från hårdvarumarknaden. Mac OS X är superläckert, men det räcker inte som försäljningsargument. I want POWER!

< men jag tror många klarar sig bra med något billigare budgetkort istället>

Jo precis, men jag tror inte att det finns så många som inte skulle ha nytta av ett snabbare kort.

Just det senaste värsta kortet är ju oftast för dyrt, men det näst bästa senaste kortet brukar ju vara ekonomiskt försvarbart.

Ville bara påpeka det faktum att även om de flesta klarar sig på en moped, så är det jävligt drygt en gång i veckan då de ska storhandla.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Ville bara påpeka det faktum att även om de flesta klarar sig på en moped, så är det jävligt drygt en gång i veckan då de ska storhandla.

Jag cyklar o storhandlar

För övrigt så håller jag med om att det vore vettigast av Apple att välja de näst bästa grafikkorten (av senaste "serien"), som ofta är prisvärda som du sa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Apple måste hänga med i prestandarejset eller försvinna från hårdvarumarknaden.

Det där har vi hört i många år nu, och Apple finns fortfarande kvar på hårdvarumarknaden. De försvinner inte så lätt har ni väl förstått vid detta laget

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Det där har vi hört i många år nu, och Apple finns fortfarande kvar på hårdvarumarknaden. De försvinner inte så lätt har ni väl förstått vid detta laget

Ja precis, inte en chans att Apple är uträknade än på några år oavsett vad de väljer att göra. Dock kan det ju ligga något i det hela om glappet på lång sikt blir ännu större.

Vi får väll hoppas att Apple nu valt att ta till sig den nya teknik som finns inom databyggen. För förutom processorn så är de ju lite efter på andra områden också. Pga div orsaker. Men som sagt ska bli kul att se vad som kommer.

Hoppas dock på att de rycker upp sig på samtliga områden, inte först släpper en serie med halv ny teknik, för att sedan kunna släppa en serie med ny teknik. Känns som om Apple jobbat lite så senaste åren, de hade kunnat släppa en med det senaste direkt, men istället väljer man att släppa lite hela tiden för att hålla livet upp, då inte processorn kunde det. Men iom en ny processor behövs ju inte det, så då får man hoppas på att de börjar i en ny bana.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-12 18:47

Då blir min nästa dator en sån här:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 18:54

Rätt snygg. Har den utfällbara huggtänder och grönt blod?

Länk? :rolleyes:

1
Bevaka tråden