Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredband: ComHem eller Telia kombinerat med TV?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God kväll alla glada

Grejen är denna, ska flytta nu om ca 2 veckor till ny lägenhet, där jag bor nu ingår ett fiberabb som är från en lokal leverantör.

Skulle gärna vilja veta vilken leverantör ni skulle rekomendera, gärna någon som erbjuder paketlösning med både bredband & TV?
Dit jag flyttar nu är det draget både för Telia & ComHem.

Hastighet är inte så jätteviktigt för min del men antar man måste ha någon viss speed på det om det ska kombineras med TV utbudet..

Så, dela gärna med er av vad ni använder er av hemma, även om ni har tv-kanaler via samma leverantör och vad ni betalar
Skulle underlätta lite för min del då jag tycker det är en djungel när man läser om gratis månader hit & dit..

..och sen givetvis om ni är nöjda med inte allt för mycket strul
Fridens!

Vad menar du draget för Telia?
Telia fiber är alltid bättre än Comhem.

Snackar vi bara ADSL så är Comhem kabel-TV bättre.

Ursprungligen av illerG:

Vad menar du draget för Telia?
Telia fiber är alltid bättre än Comhem.

Snackar vi bara ADSL så är Comhem kabel-TV bättre.

Oj förlåt jag menar fiber! Använder du något av det?

Ursprungligen av Engalunda:

Oj förlåt jag menar fiber! Använder du något av det?

Jag använder Comhem eftersom annars är mitt alternativ adsl.
Men som jag redan sagt. Välj ALLTID fiber före kabel-TV

Telia är enligt min mening den operatör i Sverige som har bäst peering till utlandet.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-14 18:56
Ursprungligen av illerG:

Jag använder Comhem eftersom annars är mitt alternativ adsl.
Men som jag redan sagt. Välj ALLTID fiber före kabel-TV

Telia är enligt min mening den operatör i Sverige som har bäst peering till utlandet.

Många köper transit av TIC så det där spelar ju ingen roll.

Ursprungligen av studiox:

Många köper transit av TIC så det där spelar ju ingen roll.

Vad innebär det?

Jag skulle valt Telia.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-12 23:20

Kör Comhem för bredband och TV, funkar fint.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-13 09:23

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av Telia men dessvärre har jag det av ComHem. Mitt tips till dig om ComHem :

STAY AWAY! PURE EVIL!

Ursprungligen av zinned:

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av Telia men dessvärre har jag det av ComHem. Mitt tips till dig om ComHem :

STAY AWAY! PURE EVIL!

Hehe.. delade meningar ser jag
Får väl bita i det sura äpplet och chansa..

"..will you take the blue pill or the red?"

Ett tips för TV. Kolla så att det är digital-TV du får och inte vanlig analog.

Varför inte välja det bästa från båda leverantörerna. Välj bredband och tele från telia och tv från Comhem, det fungerar bäst så. Comhems bredband är urdåligt, däremot deras tv är hyfsad. Så har jag det!

Ursprungligen av Hunter78:

Varför inte välja det bästa från båda leverantörerna. Välj bredband och tele från telia och tv från Comhem, det fungerar bäst så. Comhems bredband är urdåligt, däremot deras tv är hyfsad. Så har jag det!

Bra idé! Men måste nog uteluta telefonin om det nu skulle fungera.. har 3 där så det kör ihop sig lite.

Kör Bredband från telia och TV från ComHem, punkt så har du det bästa där finns.

Telias TV-tjänst är suverän. Smidigt att hyra film med fjärrkontrollen. Har du Spotify Premium kan du få in dina spellistor genom Telias digitalbox. Bra om du inte redan har annan koppling mellan dator och tv/apple-tv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-14 15:32

Ja, ska du tvunget använda ComHem på något alls så är det nog det bästa...jag hade dock hållit mig från dem till 100% om jag hade fått välja idag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-14 15:33
Ursprungligen av zinned:

Ja, ska du tvunget använda ComHem på något alls så är det nog det bästa...jag hade dock hållit mig från dem till 100% om jag hade fått välja idag.

När hade du med dem att göra senast? Jag tycker de har varit väldigt stabila de senaste 3-4 åren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-14 16:53
Ursprungligen av planB:

När hade du med dem att göra senast? Jag tycker de har varit väldigt stabila de senaste 3-4 åren.

Jag själv har som tur är endast tv-tjänster genom dem men farsan har rubbet, likaså flera vänner och genom dem (då jag ofta får hjälpa dem med tekniska saker) har jag tvingats vara i kontakt med ComHem en HEL del...tyvärr. De har värdelös support (läs: okunnig personal) för produkter och tjänster som är ofta är instabila och ändå tar de väldigt mycket betalt. Se t ex på deras On Demand-tjänst för tv, den är under all kritik...saknar massvis av innehåll och framför allt så tillhandahåller de endast en box för detta, en fullkomligt värdelös Motorola-box. Den är densamma som Telia har för deras IP-tv, om jag inte helt missminner mig.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-14 17:03

Alla här verkar hata ComHem så räkna inte med några neutrala tips.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-14 17:37
Ursprungligen av studiox:

Alla här verkar hata ComHem så räkna inte med några neutrala tips.

Hmm, hur resonerar du då? Är tips bara neutrala om man inte har erfarenhet av ett bolag och/eller bara om det är positiva erfarenheter? Vad finns det då för värde i ett tips? Inget alls.

Ett läsa personers negativa erfarenheter om något är ju lika bra som att läsa de positiva, för att kunna bilda sig en uppfattning om en produkt man själv inte har erfarenhet av. Det är hela poängen när man frågar folk om deras erfarenheter.

Man ogillar ju inte något för skojs skull.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-15 01:29

Allt är ju väldigt individuellt, att få tips av någon här hur bra Telia eller Comhems bredband fungerar är ganska meningslöst.

Skaffa det som är billigast, funkar det inte så är det bara att klaga tills det gör det.

Tack för hjälpen:)

Ursprungligen av zappee:

Allt är ju väldigt individuellt, att få tips av någon här hur bra Telia eller Comhems bredband fungerar är ganska meningslöst.

Skaffa det som är billigast, funkar det inte så är det bara att klaga tills det gör det.

Jo det är väl så, men lite generellt kan man alltid kolla, särskilt för en som inte har erfarenheter av det

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-15 11:46
Ursprungligen av Engalunda:

Tack för hjälpen:)

Jo det är väl så, men lite generellt kan man alltid kolla, särskilt för en som inte har erfarenheter av det

Absolut, men det beror mycket på hur det ser ut där du kommer bo. Säkrast är att fråga grannar, säljare, mäklare o.s.v istället för att läsa random betyg på internet. Alla de större bolag jobbar på samma sätt, jag har haft problem med Comhem men efter att ha klagat så har de fixat problemen och jag har fått kompensation under tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 20:27

• Kör TV-abonnemang 1 från ComHem - fungerar utmärkt!
• Kör TV-abonnemang 2 från BBB - fungerar mindre bra (sämre utbud och känsligare för störningar, speciellt när man kör tillsammans med
telefoni och bredband)
• Kör fast telefoni från BBB - fungerar i de flesta fall ok, men inte samtidigt som TV... OCH bredband!
• Kör fast bredband från BBB - här är de iallafall klart bäst; snabbast, pålitligast och (faktiskt) billigast per användbar Mbit/s...
• Kör Telia på mobila bredbandet - absolut bäst täckning och stabilast uppkoppling (har testat Comviq, Tele 2 och Tre och ingen av dom
matchar Telia även om en del är billigare - en uppkoppling måste först och främst fungera!)

(...skulle dock helst vilja slippa att ALLTID göra dessa f-b val! Frihet är underbart, men man väljer tyvärr alltid med förbundna ögon. Den här branschen är i grunden rutten då man är förmycket inriktad på SÄLJ och inte uppföljande kundservice och support! Att som kund alltid kunna göra vettiga val och ha både kunskap och insikt om vad man väljer, är snudd på omöjligt idag. Tyvärr.)

  • Medlem
  • Segeltorp
  • 2011-04-15 22:18

Telia har en app till iPhonen där man kan programmera digitalboxen för inspelning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-17 12:57

Problemet med TV vs Bredband är också var du bor. Jag bor på Söder i Stockholm men ändå nästan 3KM från närmsta telestation för BBB. Detta gör att mitt nät blir lite slöare men framför allt får jag inte tillgång till alla deras tjänster. Av denna anledning överväger jag att helt gå över på ComHem men likt andra här har jag bara dålig erfarenhet av dem som ISP (morsan i Uppsala kör med dem). Så jag är lite löst.

Kvalitén på TV från BBB mot ComHem är sämre. I vart fall enligt de jag talat med.

1
Bevaka tråden