Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text i < title>

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade en fråga till företaget som vi köpt websidan av om att det inte fanns något i title förutom företagsnamnet. Enligt honom har det ingen betydelse utan det viktiga var meta taggarna, jag tvivlar?. Så någon kunnig får gärna förklara, ge tips etc för i slutändan vill vi hamna bra på Googles indexering för att få träffar till sidan.
MVH/ Thomas

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-12 22:12

Google har lite info om hur de tolkar <title> och metataggar här: Changing your site's title and description in search results - Webmaster Tools Help

Bl.a säger de att:

Citat:

Se till att varje sida på din webbplats har en användbar och beskrivande sidtitel (inom title-taggar). Om en title-tagg saknas eller om samma title-tagg används på flera olika sidor kan Google använda annan text vi hittar på sidan. På sidan HTML-förslag i Verktyg för webbansvariga listas sidor där Google har upptäckt att title-taggar saknas eller innehåller problem. (Om du vill se sidan klickar du på Diagnostik på den vänstra menyn på sidan Översikt. Klicka sedan på HTML-förslag.)

EDIT: Den här kan också vara användbar: http://www.google.se/intl/sv/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-sv.pdf

EDIT 2: Vad jag försökte säga var egentligen bara att "Google brukar titta på <title> först och metadata i andra hand som jag har lärt mig".

Oavsett om det har någon betydelse för sökresultatet eller ej så har det betydelse för besökarna. Att i sökresultatet via sökmotorer och i bokmärken, och i flikarna om man har flera från samma sajt uppe kunna se vad sidan handlar om känns spontant som en rätt bra grej...

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-04-12 22:45

TITLE innehåller en sidas titel. Den används som rubrik för sidan i sökmotorer, som förslag på namn på bokmärken, vid indexering, i flikar, i namnlisten och på många andra sätt. Det är det enda HTML-element som är helt obligatoriskt i en vävsida.

Att TITLE bara innehåller företagsnamnet behöver inte vara fel, särskilt inte för indexsidan, men svaret från byrån ger mig rejäla varningsklockor. META-elementen har missbrukats så mycket att många sökmotorer ignorerar nyckelord där. Det viktigaste för bra sökbarhet är just TITLE-elementet och att göra en bra informationsdesign av sidan som helhet, inte några själv utvalda nyckelord i ett META-element.

  • Medlem
  • 2011-04-12 23:00

En byrå som ger ett sådant svar ska man inte anlita. TITLE är som sagt, det viktigaste för Google & Co. META är i princip helt dött för SEO, men är ju användbart för annat - som intern sök etc.

Ursprungligen av lime:

En byrå som ger ett sådant svar ska man inte anlita. TITLE är som sagt, det viktigaste för Google & Co. META är i princip helt dött för SEO, men är ju användbart för annat - som intern sök etc.

Nja, släng gärna in något i meta name="Description" också. Google visar snyggt beskrivningen till din <title> som naturligtvis ska vara anpassad efter innehållet på sidan som alla påpekat här tidigare.

Thomas, släng ut webbyrån.

/c

Tack för era inputs, har varit inne och ändrat i title och i meta name="keywords" så att vi har som stämmer med vår verksamhet och företags profil. Får se när Google har indexerat upp sidan om det hjälpte. Vi har köpt optimering av sidan men innan vi börjar med det så skall betalnings möjligheternas fixas, så jag tänkte att man kan ju se om man kan fixa något själv. Sen så är sanningen att man får vad man betalar för, företaget är billiga och gör nog sitt bästa men det känn ju som en klen tröst. En prisfil så vi skulle kunna hamna på Prisjakt var dom tvungen att fixa det fanns inte i systemet! well 2011 känns det som att sådant borde vara rätt basic.
Thomas

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-04-14 07:26

Sökmotoroptimering är bara båg. Hälften av den rör sig om grundläggande informationsdesign som bör ingå från början i all design på nätet, och den andra hälften rör sig om lurendrejeri som sökmotorerna gör sitt bästa för att rensa ut.

Ursprungligen av kjnoren:

Sökmotoroptimering är bara båg. Hälften av den rör sig om grundläggande informationsdesign som bör ingå från början i all design på nätet, och den andra hälften rör sig om lurendrejeri som sökmotorerna gör sitt bästa för att rensa ut.

Lite så är det säkert men har en bekant som kör det med samma som vi valt Sökmotoroptimering med resultat – Sökmotoroptimera nu! » ClearSense och han ökade sin web försäljning från 8 till 50-60 i månaden. Vi har valt en 6 månaders prov med 3 områden funkar det så är det värt det annars inte. Vet att en annan SEO lyckades få en hel del kunder utslängda från Google.

Ursprungligen av kjnoren:

Sökmotoroptimering är bara båg. Hälften av den rör sig om grundläggande informationsdesign som bör ingå från början i all design på nätet, och den andra hälften rör sig om lurendrejeri som sökmotorerna gör sitt bästa för att rensa ut.

Amen för det. Jobbade med webbutveckling samt en hel del backend-programmering åt ett kund tidigare. De bestämde sig för att köpa in "sökmotoroptimering" av ett annat företag (inte mig emot, jag jobbade mest med andra saker just då). De kom på flera möten och visade vackra powerpoint-presentationer om hur viktigt det var med sökresultat och optimering (bla bla bla) för att få nya besökare. Sagt och gjort, det blev affär, och en svindyr sådan. Vet inte exakt vad budgeten var på, men många tiotusentals kronor, säkert kring 100 papp.

När de skulle implenetera sina ändringar uppstod problem med åtkomst pga brandvägg och han som kunde ge access var på semester, så jag fick ta emot en zip-fil med ändrat material som jag skulle lägga in.

Döm min förvåning när jag tog emot denna.. Det var ett tiotal sidor där de ändrat metataggar, de hade lagt till företagsnamnet i titeln (som sedan tidigare var informativ för sidan), samt att de skickade med instruktioner. Instruktioner i stil med "Vi vill gärna ha namnet på första sökträffen som titel på sökresultat-sidan, men er sida är byggd i .NET som vi inte kan, så kan du lägga till det?".

Visserligen var det snabbt gjort, men jag uppskattar arbetet de la ner på sidan till ca 4-5 timmars jobb, plus att jag fick lägga någon timme eller tre på att kopiera in ändringar och göra tilläggsgrejjer de inte lyckats med.

Nä, sökmotoroptimering behöver inte vara svårare än att ange vettig title, en description, och några vettiga keywords t ex. Det kan nästan vem som helst fixa själv.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-18 13:57
Ursprungligen av Kermit:

Nä, sökmotoroptimering behöver inte vara svårare än att ange vettig title, en description, och några vettiga keywords t ex. Det kan nästan vem som helst fixa själv.

Jag kan inte göra annat än att säga hur otroligt fel du har.

Ursprungligen av studiox:

Jag kan inte göra annat än att säga hur otroligt fel du har.

Ok, visst är det lite mer än så, var inne på rant-humör där.. Men jag håller med kjnoren ovan - hälften av det är sådant som vilken webbdesigner som helst ska bygga in från grunden, resterande är oftast "trick" för att sidan ska rankas högre som i många fall går direkt emot sökmotorernas regler. Visst finns det lite vettigt jobb, dvs anmäla för indexering på en massa ställen, kanske ställa in robots-filer och se till att inloggningar mm inte låser ute sökmotorer.. Men det hör också till största delen till den första kategorin - sånt som ska byggas in redan från början och inte behöva "optimeras in" för dyra pengar. Är själv iaf väldigt skeptisk till sökmotoroptimeringsföretag (som för övrigt blir dagens längsta ord )

Senast redigerat 2011-04-18 15:01
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-18 00:30

Har ni flera sidor på siten är det lättare för användarna att hitta tillbaka till en viss sida via historiken om sidorna har olika och relevanta titlar.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-18 09:59

My two cents:

1.) Använd title för att beskriva vad just sidan man är inne på handlar om.. Dvs. Inte en title som säger "Företagsnamn - Vi är bäst på dammsugare" - En totalt värdelös title. Däremot är "Electrolux nya dammsugare vinner stort" - en mycket bättre title.

2.) Sökmotorer gillar title som överstämmer med URL, dvs heter din URL mindomän.se/dammsugare bör alltså "dammsugare" ingå i Title

3.) Metataggar i form av description används absolut av sökmotorer. Däremot har keywords ingen betydelse.

4.) Självklart finns det något som heter SEO - Alla andra här som hävdar motsatsen är bara okunniga.

Ett offtopic-inlägg raderat.

Om ni utanför ämnet ska märka ord, eller klanka ner på formuleringar och ordval - skicka då ett PM till personen i fråga i stället. Skriv inte om det i tråden.

/Mod

Det verkar vara lite olika uppfattningar om detta, men vi har köpt en testperiod med sökmotoroptimering det skall bli skoj att se om det funkar. Har de senaste dagarna försökt att sätta mig in i detta och det skall bli intresant och se vad dom kommer att göra. Tack för hjälpen till er som skrivit.
Thomas

1
Bevaka tråden