Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få tillbaka försvunna/raderade filer

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-03 13:48

Är det någon som kan hjälpa mig med att få tillbaka försvunna/raderade filer ifrån min Macbook? Har kört med flera olika program som tex Data Rescue, Disk Warrior & Stellar Phoenix. Det sist nämnda var det som funkade bäst, är nämligen så att jag är ute efter några filmer som av någon anledning har försvunnit eller blivit raderade. Men jag hittar endast några enstaka bilder ifrån dessa filmer, någon som vet vad jag kan göra? Känns ju ändå som att filmerna borde finnas kvar på HDD när det kommer fram bilder ifrån dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-03 14:09

Bilder från filmerna?
Har du ingen backup?
Data Rescue är det som jag lyckats bäst med. Man kan ju alltid lämna in disken och få ut informationen från den. Dyrt.

Beror på hur mycket du använt datorn sedan filmerna försvann.

Kanske har vissa av dem blivit överskrivna, och då kan du glömma det tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-03 16:54

MacOS (Alltså mac'ens filsystem HFS+) har ingen funktion för att återskapa raderade filer. Windows filsystem fungerar lite annorlunda. Om du använt datorn efter att filerna raderades (eller efter att du upptäckt att dom är borta) går det tyvärr inte att göra så mycket

Om filerna är väldigt viktiga kan du lämna in hårddisken till en firma som läser av det magentiska lagret på hårddisken och på så sätt kan återskapa dina filer, men det kostar en slant.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-03 17:14
Citat:

acke

Bilder från filmerna?
Har du ingen backup?
Data Rescue är det som jag lyckats bäst med. Man kan ju alltid lämna in disken och få ut informationen från den. Dyrt.

Ja, av någon anledning hittar den bilder ifrån filmerna. Alltså delar av filmen hittas i form av ett fåtal bilder. Väldigt skumt, men sant!

Citat:

studiox

Om filerna är väldigt viktiga kan du lämna in hårddisken till en firma som läser av det magentiska lagret på hårddisken och på så sätt kan återskapa dina filer, men det kostar en slant.

Jag har använt datorn & sparat samt tagit bort saker ifrån HDD sen dess att filerna som jag vill ha tillbaka försvann/raderades. Men går det alltså att få tillbaka dessa filer om man lämnar in datorn/HDD till en firma? Om det nu går, vilken firma ska man kontakta?

Tack för svaren!

Rädda Hårddisk, Rädda Data, Aurora Data Recovery sysslar med sånt.

Räkna med åtminstone 5000-10000.

Data Recovery Sweden - rädda data återställer Raid krasch hårddisk recovery ger gratis undersökning/prisförslag och är seriösa

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-04-03 17:47

Om du funderar på att lämna in hårddisken till en firma (Ibas?) så bör du inte använda datorn ens det minsta. Kostar säkert femsiffrigt, och inget garanterar att de lyckas.

Mitt råd är att försöka med andra återskapningsprogram, finns tex en linux live CD, testdisk tror jag den hette. Den finns med på bl.a. SystemRescueCd
Steg två blir att se över backuprutinerna. Inte för att strö salt i såren, utan för att förhindra att detta sker igen.

Jag tror att det är kört.

"Bilderna" du hittar är nog bara segment ur filmerna som finns kvar,resten är överskrivet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-04 23:11

Det blir lite väl dyrt att lägga den summan för att få tillbaka filmerna, tyvärr.

Men denna "linux live CD, testdisk", hur funkar den/det på en Mac?

Ursprungligen av ShiBBan:

Det blir lite väl dyrt att lägga den summan för att få tillbaka filmerna, tyvärr.

Men denna "linux live CD, testdisk", hur funkar den/det på en Mac?

Menar du i samband med att återställa filer? Annars tycker jag nog det är en fråga för en separat tråd...

/Mod

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-05 10:10

Om jag ska vara helt ärligt så vet jag inte riktigt själv vad jag menar då jag inte förstår vad man ska göra med den där "skivan" som nämns (linux live CD, testdisk) O:-)

Förklaring till vad det är samt hur man använder den var det som jag var ute efter?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-05 10:50
Ursprungligen av ShiBBan:

Om jag ska vara helt ärligt så vet jag inte riktigt själv vad jag menar då jag inte förstår vad man ska göra med den där "skivan" som nämns (linux live CD, testdisk) O:-)

Förklaring till vad det är samt hur man använder den var det som jag var ute efter?

Du kanske vill sälja den på blocket? Ge bort den till en fiende? Det finns cd-skivor som reparerar macfilsystem (HFS) också, plus en mängd andra filsystem såsom NTFS. Jag tror dock inte du har någon nytta av den nu, tyvärr

Själv blev jag av med 500Gigabyte data för ett tag sedan pga. skit-bakom-spakarna. inge roligt alls

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-05 11:57

Sälja på Blocket? Jag fattar verkligen inget nu haha.. För det första, vad gör den där skivan som ni pratar om & hur ska jag kunna använda en sådan på min Mac?

Fan vad tråkigt att du blev av med det studiox, antar att det är sånt som händer oss alla ibland tyvärr.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-04-05 13:48

Ladda ner SystemRescueCD och bränn på en skiva, starta datorn med skivan i och tryck ner C, då skall datorn starta från skivan.
Har aldrig kört just den skivan men det brukar finnas en del guider på nätet, kolla på sidan jag länkade till ovan. Tänk på på att du behöver en extern disk att spara det du återskapar, tex en USBhårddisk.

DataRescue är också ett alternativ.
Download Data Rescue for Mac - Recover lost data on drives. MacUpdate.com

Räddade en fil för länge sedan med detta program. Men då använde jag inte Macen efter att misstaget uppdagades och disken var halvtom.

Meningen med att ta en Linuxskiva är att man är totalt frikopplad från Hårddiskens system.
Ingenting används ju på hårddisken, allt läses från CD/DVD'n.

Sedan finns det en del riktigt bra program då - som körs under den Linux du bootar igång direkt från CD.

Exakt hur det funkar är svårt säga. Gissar du bootar upp i ngt program och att du sedan får göra menyval på vad du vill göra, det finns ofta flera olika sätt att gå till väga.

Grundregel för hårddiskbajs är : Stanna! Använd inte, stäng av direkt. Fortsätt INTE använda datorn ens i tre minuter efteråt.

När du slänger saker markeras nämligen bara platsen där filerna låg som ledig. Filerna finns kvar, men iom att de är märkta som lediga platser skrivs de kanske över när du lagrar nästa fil. Du behöver kanske inte ens spara något själv, din dator öppnar filer, skriver, läser och håller på i mängder utan att kanske i alla lägen ta hänsyn till VAR saker lagras...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-05 19:25

Hoppas det går bra men också att du ser över dina backup-rutiner. Tänk, hade du haft en disk för 6-700 så hade du inte haft detta problem.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-05 20:56

Tyvärr så är det så ibland att man lär av sina misstag. Stör mig så fruktansvärt mycket att bilder ifrån exakt den video jag är ute efter hittas, men inte själva videon.

Vilken variant är det jag borde ladda ner av SystemRescueCd?

"Download final stable version for i486/amd64 (default choice)", rätt eller fel?

Tack så mycket för att ni försöker hjälpa mig, uppskattar det verkligen!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-08 16:01

Har bränt ut skivan med "SystemRescue" som ni pratade om tidigare & startat upp datorn med den. Nu vet jag dock inte vad jag ska göra, finns massor med alternativ. Alternativen är dessa:

SystemRescueCD: Default boot options.
SystemRescueCD: All files cached to memory.
SystemRescueCD: Framebuffer console in high resolution.
SystemRescueCD: Do not ask for keyboard, use US Keymap.
SystemRescueCD: Directly start the graphical environment.
SystemRescueCD: 64bit kernel with default options.
Standard 32bit kernel (rescuecd) with more choice.
Standard 64bit kernel (rescue64) with more choice.
Alternative 32bit kernel (altker32) with more choice.
Alternative 64bit kernel (altker64) with more choice.
Boot an exising Linux OS installed on disk (kan ju räknas bort).
Boot from first hard disk.
Boot from second hard disk.
Run system tools from floppy disk image.

Vilken tar jag?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-04-13 16:55

Någon som vet vart iPhoto/iMovie sparar sina filer & i vilket filformat? Har nämligen haft bilderna & filmerna som jag är ute efter sparade i dessa programmen.

iPhoto spar bilderna i det fomat som de tas in i; ex jpg.
De hamnar i en container som brukar ligga i ~/Bilder/iphotolibrary

Vill man gå in och kika i den får man högerklicka och välja "visa innehåll"
- ett riktigt bra sätt ställa till det är att manuellt gå in här på en frisk dator.

hur det funkar med recoveryprogram att få tillbaka gunk härifrån ? Tja....osäker på hur.

Hur iMovie sparar sitt är jag osäker på.

Jag låter som ett arschel när jag säger det här: Lämna in och betala eller skit i det och gråt.

Du kommer troligen aldrig få ordning på detta. Antingen har du inte expertkunnandet, eller har låtit disken gå för länge efter raderingen eller så har du inte tillräckligt vassa program.

Lägg detta till en av livets lärdomar; ta backup, direkt, ha på flera ställen och gärna också med en tjänst typ backblaze eller liknande.

1
Bevaka tråden