Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera filer i mappar på extern hårddisk(?)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-12 17:48

Jag har en extern hårddisk som jag säkerhetskopierar all min musik och mina bilder (filmer, dokument, etc) till. Jag tycker dock att det är oerhört störande att det inte fungerar att "uppdatera mapparna".

För att det ska bli begripligt så tar vi ett exempel:

Mappen musik innehåller massa mappar med artister (som innehåller massa mappar med skivor, som innehåller massa låtar). Du drar mappen musik från datorn till din ext hdd.
Första gången så går allt som smort. Först var inget där, sen är allt där.
Nu har du köpt två nya skivor med två olika artister. Sen har du köpt lite lösa låtar till en annan gammal artist som du haft innan. Du har även lagt in tre nya skivor på datorn.
(puh) tänker du och tycker att det blir väldigt rörigt att leta reda på exakt vilka låtar och vilka skivor du ska dra till din ext hdd så du vill dra hela mappen musik och att OS X automatiskt ska känna av vilka filer som är nya och vilka som ev. behöver ersättas.

I windows får du vid det här tillfället upp alternativet att lägga till filer som inte redan finns och låta befintliga filer vara kvar. Man "uppdaterar" eller "fyller på" sina mappar. Os X vill bara ersätta eller låta bli att göra någonting.

Nu till frågan: Kan man på något sätt få Os X att lägga till filerna som man kan göra i windows eller måste man ersätta varje gång? (Gör man en backup på 45 Gb (som växer) en gång i veckan så blir det mycket onödig tid som går åt att ersätta filer...

Tack på förhand!

/Erik

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-12 18:26

Och om du väljer Ersätt inte? Då fortsätter den väl med de andra filerna....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-12 19:27

Du skulle kunna använda programmet "carbon copy cloner" och välja att bara uppdatera ändrade filer i utvalda mappar, det går fort och smidigt. Annars finns ju alltid Time machine...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-12 19:52

@ Kenjon: Väljer jag ersätt inte så kommer Os X väl hoppa över mapparna helt? Då lägger den bara till de mapparna som inte redan finns och hela "uppdaterings" grejen försvinner.

@Reinew: Vad är detta för något? (länk?) Time Machine kör jag redan till en annan hårddisk men den här ska vara "alla operativsystemvänlig" så jag vill helst inte formatera om den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-12 22:21
Ursprungligen av ecth:

@ Kenjon: Väljer jag ersätt inte så kommer Os X väl hoppa över mapparna helt? Då lägger den bara till de mapparna som inte redan finns och hela "uppdaterings" grejen försvinner.

Det tror jag inte (testa!).
Jag har nog inte provat med flera mappar samtidigt, men med flera filer i en mapp.

  • Medlem
  • 2011-04-13 13:43
Ursprungligen av kenjon:

Det tror jag inte (testa!).
Jag har nog inte provat med flera mappar samtidigt, men med flera filer i en mapp.

Jo, det gäller bara de objekt, i det här fallet mappar, man droppar, funktionen är inte rekursiv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-13 00:44
Ursprungligen av ecth:

@ Kenjon: Väljer jag ersätt inte så kommer Os X väl hoppa över mapparna helt? Då lägger den bara till de mapparna som inte redan finns och hela "uppdaterings" grejen försvinner.

@Reinew: Vad är detta för något? (länk?) Time Machine kör jag redan till en annan hårddisk men den här ska vara "alla operativsystemvänlig" så jag vill helst inte formatera om den.

En snabb sökning på Google: Carbon Copy Cloner - Home

Man kan nog säga att CCC är en gui variant av rsync.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-14 09:49
Ursprungligen av reinew:

En snabb sökning på Google: Carbon Copy Cloner - Home

Man kan nog säga att CCC är en gui variant av rsync.

Det står att hårddisken måste vara formaterad med HFS+, då jag kör hårddisken i både min dator och flertalet andra PC-burkar så kan det blir lite komaptiblitetskrångel. För HFS+ läses inte av windows utan 3rd part mjukvara, eller?

Om du inte är rädd för terminalen kan man köra detta kommando:

rsync -va ~/Musikmapp /Volumes/ExternDisk

Det kommandot kopierar hela mappen Musikmapp i din hemkatalog till volymen som heter ExternDisk. Kör du kommandot igen senare så uppdaterar den förändrade filer, men den tar inte bort filer som du tagit bort i Musikmapp.

Vill du att den ska göra en ögonblicksbild av Musikmapp (som stämmer exakt med den på din lokala disk) kör du:

rsync -va --delete ~/Musikmapp /Volumes/ExternDisk

Jag rekommenderar dig starkt att läsa manualen (speciellt om du vill ta bort filer också), kör:

man rsync

Edit: förtydligade ett syftningsfel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-12 21:36

Har under helgen labbat med olika grafiska användargränssnitt för rsync. Bakgrunden är min back-up av växande iPhoto-bibliotek. Trött på att varje gång kopiera hela mappen, tar faslig tid över nätverket alternativt krångel och tid via usb.

Trodde jag var hemma när jag hittade RsyncX, verkade funka perfekt för mitt ändamål, (från mac book till extern disk kopplad till mac mini), gillade dessutom den grafiska lösningen men programmet verkar bara funka två-tre gånger sen lägger det av.. för evigt verkar det..

Mitt tips är därför BackUpList+ vilket verkar funka perfekt !!
Drag-n-drop av de mappar man vill synka, interna och externa samt över nätverket.

Download Synk Pro for Mac - Backup and synchronization tool. MacUpdate.com

"As a flexible general-purpose file synchronization tool, Synk's been used in a nearly endless number of ways. Anytime you need files to be synchronized between two systems or backed up somewhere, it's a good bet that Synk can do it for you."

Testa!

1
Bevaka tråden