Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken SSD till MBP early 2009

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-12 14:51

Har sökt utan att riktigt hitta svar på mina frågor. Har idag en MBP 17" från "early 2009", dvs första 17-tummaren som är Unibody. I den har jag en C2D 2,93 GHz, 8GB RAM och har bytt ut disken till en 500GB, men är nu inne på att skaffa SSD som den slutgiltiga uppgraderingen.

Har tittat på tex Intel 510 Series 2.5" SSD 250GB och OCZ Vertex 3 Series SATA III 2.5" SSD 240GB men blir mer och mer osäker på om de här verkligen funkar med min gamla burk eller om det finns andra val som är bättre.

Min System Profiler säger:

Citat:

NVidia MCP79 AHCI:

Vendor: NVidia
Product: MCP79 AHCI
Link Speed: 3 Gigabit
Negotiated Link Speed: 3 Gigabit
Description: AHCI Version 1.20 Supported

Anandtech har testat både Intel och OCZ i de nya Macbookarna och det verkar funka bra, men i de äldre går det sämre:

Citat:

Where does all of this discussion about SSDs leave us? Unfortunately recommending an SSD for the new MacBook Pro today is pretty difficult but I'll try my best.

Citat:

I've heard reports of users having issues with the Intel SSD 510 and Crucial RealSSD C300. I've tested both drives as well as the OCZ Vertex 3 in three different MacBook Pros, and in all cases the drives worked perfectly. They were all detected as 6Gbps drives and all performed well. I should note that while I couldn't get the Vertex 3 Pro to work in the 2010 MacBook Pro, the Vertex 3 worked just fine in the 2011 MacBook Pro.

Och sen har vi det här med TRIM. Läste stora trim-tråden förut idag men det var liksom inte riktigt klara besked där.

Jag vill ha en snabb SSD som är minst 120 GB, budgeten är max 5000 kr. Vilket är det bästa valet för mig? Vad ska jag tänka på?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-12 15:03

Jag stoppade precis in en INTEL X25-M 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC i min MBP13" från slutet på 2009. Allt flyter på som en dröm och jag blev rekomenderad den disken och den verkar ha fått toppbetyg i alla tester jag kan hitta.
Köpte på dustin för ca 1800kr.

Tror inte att du har någon nytta av en disk med Sata III eftersom jag i alla fall tror att din dator bara klarar av Sata II (det gör min som är ifrån slutet på 2009 i alla fall).

Jag har läst en hel del om problem med döda OCZ diskar också...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-12 15:09
Ursprungligen av kainen:

Jag stoppade precis in en INTEL X25-M 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC i min MBP13" från slutet på 2009. Allt flyter på som en dröm och jag blev rekomenderad den disken och den verkar ha fått toppbetyg i alla tester jag kan hitta.
Köpte på dustin för ca 1800kr.

Tror inte att du har någon nytta av en disk med Sata III eftersom jag i alla fall tror att din dator bara klarar av Sata II (det gör min som är ifrån slutet på 2009 i alla fall).

Jag har läst en hel del om problem med döda OCZ diskar också...

Tack för svaret!

Jepp, det är bara SATA II i min. Antar att det är smartare att välja en med samma gränssnitt så man inte riskerar inkompatibilitet pga det. Och man får ju dessutom råd med mer utrymme om man hoppar över de allra nyaste.

Intel 320 Series 2.5" SSD 300GB kanske då? Om den nånsin kommer in i lager.

Ursprungligen av jonasn:

Jepp, det är bara SATA II i min. Antar att det är smartare att välja en med samma gränssnitt så man inte riskerar inkompatibilitet pga det. Och man får ju dessutom råd med mer utrymme om man hoppar över de allra nyaste.

Om du tycker det känns bättre gör du givetvis som du vill. Men det finns ingen teknisk anledning eftersom alla revisioner av SATA är kompatibla med varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-12 16:03

men däremot är det onödigt och köpa en SATAIII disk till en dator som bara klarar SATAII. Även om man planerar att ta med sig SSDn till nästa dator så har ju priserna sjunkit då...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-12 16:27
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du tycker det känns bättre gör du givetvis som du vill. Men det finns ingen teknisk anledning eftersom alla revisioner av SATA är kompatibla med varandra.

Så har jag också alltid resonerat, men blev lite tveksam när jag läste Anandtechs artikel.

Ursprungligen av xtrem:

men däremot är det onödigt och köpa en SATAIII disk till en dator som bara klarar SATAII. Även om man planerar att ta med sig SSDn till nästa dator så har ju priserna sjunkit då...

Sant.

Sen.. Sata II klarar 1,5 Gbps vilket blir ca 192 MB/s om jag inte räknar helt galet. Då borde det inte löna sig att köpa en SSD som klarar 500MB/s heller?

Ursprungligen av jonasn:

Så har jag också alltid resonerat, men blev lite tveksam när jag läste Anandtechs artikel.

Sant.

Sen.. Sata II klarar 1,5 Gbps vilket blir ca 192 MB/s om jag inte räknar helt galet. Då borde det inte löna sig att köpa en SSD som klarar 500MB/s heller?

Sata II klarar 3 Gbps

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-13 11:32
Ursprungligen av ill_chrill:

Sata II klarar 3 Gbps

Självklart, jag skyller på permanent sinnesförvirring.

OCZ Vertex 2 E 240GB är en disk som får bra kritik och har bra prestanda. Läs & skriv är ca 285/275 MBps

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-13 11:48

Intel X25-M G2 verkar inte finnas större än 160 GB, så jag kör nog på nåt nyare ändå.

OCZ har ju några diskar med likvärdiga data, Vertex 2E, Onyx, Agility 2E: Jämförelse på Prisjakt

Lutar nog åt en Vertex 2 E på 240 GB idag, får hoppas att det kainen läst om döda diskar inte drabbar mig. Å andra sidan - jag tar mina backuper och den har tre års tillverkargaranti.
OCZ VERTEX 2 2,5" 240GB SSD SATA/300 MLC

Billigaste jag hittade OCZ VERTEX 2 2,5" 240GB SSD SATA/300 MLC var hos JMEDATA för 3490 Kr.
JME Data / OCZ Vertex 2 Series halvledarenhet - 240 GB - SATA-300

Bra disk till bra pris.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-15 12:29
Ursprungligen av Hunter78:

Billigaste jag hittade OCZ VERTEX 2 2,5" 240GB SSD SATA/300 MLC var hos JMEDATA för 3490 Kr.
JME Data / OCZ Vertex 2 Series halvledarenhet - 240 GB - SATA-300

Bra disk till bra pris.

Beställde från Dustin igår em (levtid viktigare än pris), fick disken i förmiddags. Fina benchmarks:

Röd=OCZ Vertex 2 240GB
Blå=Samsung Momentus 7200.4 500GB med 16MB cache.

Senast redigerat 2011-04-15 13:21
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-15 12:54
Ursprungligen av jonasn:

Beställde från Dustin igår em (levtid viktigare än pris), fick disken i förmiddags. Fina benchmarks:

Röd=OCZ Vertex 2 240GB
Blå=Samsung Momentus 7200.4 500GB med 16MB cache.

Röd, Blå??
Tror du glömde infoga någon bild eller länk?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-15 13:10
Ursprungligen av kainen:

Röd, Blå??
Tror du glömde infoga någon bild eller länk?

Bayimg strular, den syns bara ibland. Jag laddar upp på nytt ställe.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-15 13:12
Ursprungligen av jonasn:

Bayimg strular, den syns bara ibland. Jag laddar upp på nytt ställe.

Ladda gärna upp den här på 99... du kan bifoga en fil till inlägget om du går in på "Utökad svarsruta" (Då bör bilden finnas kvar lika länge som tråden).

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-15 13:13
Ursprungligen av jonasn:

Fina benchmarks

Aja System Test ger 180 write, 250 read. Jag är nöjd.

Lånar tråden lite.

Vad händer om man sätter en sata 3 ssd i en sata 2 dator? Mer än att den stryps till sata 2 hastigheten?
Finns det någon mer nackdel än att den stryps och är lite dyrare? något man ska tänka på?

Planerar att köpa en ny dator om kanske ett halvår, men är sugen på en SSD redan nu till min Macbook Pro 13" 2009. Tänkte då att man kanske skulle köpa en sata 3 SSD redan nu så är det bara att flytta med den över till den nya datorn. Lite mer "ekonomiskt" än att köpa en sata 2 SSD nu och en nya sata 3 SSD till den nya datorn?

Tacksam för era svar och funderingar!

1
Bevaka tråden