Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Opera knasar till en Imagemap med jQuery

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skrev om det här problemet lite kort i en tråd om den här sidan men nu har jag förstått att det är helt opera-relaterat och har därför knipsat av det inlägget.

Nu visas den här sidan på möbelmässan i Milano i en MBP 15" i helskärmsläge, det är setupen och den kan jag inte alls styra över. Det har inneburit en del bekymmer, dels vart det ett tomrum i botten vilket jag inte såg en helt enkel lösning på eftersom det blir en annan storlek på nallen mot texten eftersom texten måste krympa i bredd för att få plats samtidigt som nallen blir större. Den biten löste jag genom att man zoomar in/förstorar samtidigt som jag gjorde text-diven smalare och lägre storlek på texten.

Men bekymmer...

#1 Sidan zoomar tillbaka till 100% automatiskt, är det här någon inställning de kan göra?

#2 Jag har dessutom blivit informerad om att bilden av materialet för huvudet och det högra benet inte visas. Det visas helt perfekt hos mig men inte där av någon anledning? Jag har kollat att bilden finns med, filändelsen är den samma etc. Vad kan vara tokigt?

#3 Dessutom upptäcker jag att varje gång man klickar på vänster arm så laddas hela sidan om men det händer inte på vänster fot? Många av de olika delarna gör så men inte alla och jag ser inte för mitt liv vart i koden det är som felar.

Problemen dyker som sagt bara upp i Opera. Version 11.01, Build, 1190 på Mac OS X 10.6.7

Om någon vänlig själ kan hjälpa mig i rätt riktning så vore det underbart!

TEDDY

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-04-11 23:08

Måste de verkligen använda Opera? :/ Det här var konstigt...

Det lönar sig inte att argumentera per telefon med vem det nu är som sköter det hela... men hittar jag inte en lösning kommer jag ge det ett försök. Det som stör mig allra mest är omladdningen av hela sidan, det är väldigt oskönt. Dessutom är det på en utställning o hoppandet ger ett oproffsigt intryck... Har googlat men hittar inga svar, dock hittar jag den här tråden fast den var helt nyskapad...galet

PS. Kan man se en sida i helskärmsläge i Safari?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-04-12 13:09

Hittade ett program som kan få safari att fungera i fullscreen, den heter Saft.

Åh tack!

  • Oregistrerad
  • 2011-04-12 14:13

Ser inget problem i senaste Opera. Vore det inte enklare att uppgradera opera till senaste (11.10) om det nu är så att det är en bugg i den du använder (11.01)

Det kan ju vara så att filerna skiljer något också, eftersom man kommer till olika php filer för varje "avdelning"?

Jo, jag tänkte på det med. Jag satt o copy-pastade den delen som fungerade till den som inte gjorde det men ingen skillnad...

Det som kommer fram nu (allt är på distans över sms o knackig skype) är att problemet med bilderna som har bruten länk dyker upp i både datorn som är på utställningen och min kompis privata. Hos henne, både i firefox och i Safari är problemet detsamma. Jag har provat att spara om filen på nytt och det gör ingen skillnad. Får istället veta att saker är blockade som tex. facebook, vet inte om det kan göra någon skillnad. Det är bara två bilder som blir brutna..

Ang bilderna, oftast är det något väldigt underligt cache-problem eller liknande som ställer till det.

Jag gissar att du kört standard-felsökningen?

- Töm cachen och ladda om sidan - ofta kan det vara cachat material på klientdatorn.
- Högerklicka på bilden och välj info eller copy url, och se vilken URL den försöker läsa. Är URL:en rätt? Cachade html-filer, fel filversioner el dyl kan göra att den använder en gammal html-sida.
- Om länken ser rätt ut, kopiera och pastea in i browsern. Kommer rätt bild upp? Gör den inte det, kontrollera filen på servern, dvs att den ligger i rätt mapp med rätt namn.

Var själv med om en liknande sak nyss, en server där vissa användare fick brutna bilder och vissa inte. Då var problemet att servern det låg på körde lastdelning, och fördelade inkommande anrop på två olika webbservrar (samt kom ihåg vilken användare som hörde till vilken server, så felet blev konsekvent för vissa personer). Den ena webbservern hade en cache som inte uppdaterades som den skulle, så den skickade ut gammalt material fast nya filer låg där. Krävdes en omstart av servern för att den skulle uppdatera sina memory-cacheade filer. Det skulle eventuellt vara något åt det hållet för dig med, hoppas iaf att ni löser det!

EDIT: Kolla föressten om de två bilder som inte fungerar har något gemensamt - storlek, filformat, del av namnet osv. Om de har någon form av blockering kan det ju mycket väl hända att de två bilderna "fastnar" i filtret pga någon av ovanstående saker.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-12 17:29

Kolla också att filformatet överstämmer med bilden. Safari skiter i det utan laddar ändå bilden då den tittar på headers i själva bilden. Andra browsers är mer knepiga. Väldigt lätt att av misstag döpa en fil till filen.jpg fast det är en PNG. Om bilderna är i png se till att spara dom med "export to web" i photoshop om det används annars fungerar det inte med största sannolikhet pga. färgprofiler.

Tack för det uförliga svaret!

Min kompis frågade "Kan du inte döpa om bilderna då? De heter leather.jpg och leatherb.jpg"

De har alltid fungerat, fungerar fortfarande här, kollat kod och filvägar etc.. men jag bytte helt o hållet och vips så fungerar det!!

Hennes teori var att det var djurättskyddet som var påslaget....

Tack så väldigt mycket för alla råd!!!

Gissar att "leather" triggade något slags porrbildsfilter

1
Bevaka tråden